دیدبان

عملیات بی نتیجه موساد علیه برنامه هسته ای

عملیات بی نتیجه موساد علیه برنامه هسته ای

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، با آنکه اسرائیلی‌ها رسمی و غیر رسمی، تمدید مدت زمان مذاکرات توافق جامع هسته‌ای میان ایران و شش کشور موسوم به «۱+۵» را دستاوردی برای خود دانستند، با این وجود، طرف‌های مختلف اسرائیلی خواستار تهیه راه‌های جایگزین برای مقابله با ایران هسته‌ای شدند؛ چه توافق نهایی بشود چه مذاکرات شکست بخورد.

تلاش‌های سراسیمه برای یافتن راه‌های جایگزین

روزنامه «معاریو» رژیم صهیونیستی، به نقل از یک وزیر در کابینه امنیتی این رژیم -که خواست نامش فاش نشود- نوشت که «اسرائیل تلاش‌های زیادی در همه زمینه‌ها کرد تا مانع امضای توافق هسته‌ای نهایی شود چرا که مفاد توافق مطرح شده را برای خود بد می‌دانست».

این روزنامه در گزارش ۲۹ نامبر، به نقل از این وزیر اسرائیلی نوشته بود: امضای این توافقنامه با این مفاد، یعنی اینکه اسرائیل سالها باید اشک بریزد. اشتباهی تاریخی بود که نباید تسلیم می‌شدیم. در نتیجه، اینکه توافق نشد، سبب می‌شود ما احساس آسودگی کنیم».

تمدید هفت ماه یعنی فرصت هفت ماهه برای یافتن راه‌های جایگزین

از طرفی دیگر، ژنرال «عاموس یادلین» رئیس مرکز مطالعات داخلی اسرائیل در خصوص تمدید می‌گوید: تمدید مذاکرات به مدت هفت ماه، به سود اسرائیل است چون به دولت اسرائیل هفت ماه فرصت می‌دهد تا طبق نتیجه نهایی مذاکرات، راه‌های جایگزین برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران را بیابد».

مرکز مطالعات داخلی رژیم صهیونیستی روز ۲۷ نوامبر پژوهشی را منتشر کرد که در آن یادلین (که قبلا رئیس شعبه اطلاعات نظامی اسرائیل -امان- بود) می‌گوید: چه مذاکرات به توافق برسد چه بی‌نتیجه بماند، اسرائیل باید تصمیم‌هایی دشوار بگیرد.

او توضیح می‌دهد: اکنون این مسئله از اسرائیل توقع می‌رود که طبق نتیجه مذاکرات، راهبرد روشن و آشکاری درباره برخورد با برنامه هسته‌ای ایران در پیش بگیرد... واجب است از هفت ماه آینده برای آماده کردن گزینه‌های (مناسب) استفاده شود.

توافق جامع یعنی اعتراف به ایران هسته‌ای

یادلین هشدار دارد که «اگر دنیا قبول کند که با ایران به توافقی شبیه توافق موقت (ژنو) برسد، معنایش این است که دنیا جایگاه ایران را به عنوان کشوری در آستانه قدرت هسته‌ای که قادر است طی چند ماه سلاح اتمی بسازد، به رسمیت شناخته است».

اسرائیل دنبال متقاعد کردن کنگره برای سنگ‌اندازی در توافق جامع

در همین ارتباط، ژنرال «یعقوب عامی درور» مشاور امنیت داخلی سابق نخست‌وزیر فعلی رژیم صهیونیستی از دولت اسرائیل خواست تا «درخواست برای وضع تحریم بیشتر و سخت‌تر علیه ایران» را مطرح کند و در کنارش راهکار نظامی را در صورت شکست مذاکرات یا امضای توافق بد در نظر داشته باشد و به عقیده او، رویکرد درست، همین است.

در مقاله‌ای که روزنامه «اسرائیل امروز» روز دوشنبه گذشته به قلم درور منتشر کرد، این فرمانده سابق تیپ پژوهش «امان» نوشت که پیش بینی می‌کند که «قدرت‌های بزرگ، امتیازهای بیشتر در توافق نهایی به ایران بدهند و با کاهش تحریم ایران موافقت کنند». او تاکید کرد که لازم است «اسرائیل تلاش بیشتری برای متقاعد کردن کنگره به اقدام علیه توافق با ایران به کار بگیرد».

درور خواستار جلب حمایت «نمایندگان حزب دموکرات برای تایید موضع اسرائیل شد به این اعتبار که تایید دموکرات‌ها مشروعیت چنین توافقی با ایران را سلب خواهد کرد».

تمسخر تلاش‌های اسرائیل برای ناکام گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران

اما «یوسی میلمان» تحلیلگر روزنامه «معاریو» نتیجه تلاش‌های اسرائیل برای ناکام گذاشتن برنامه هسته‌ای ایران به به تمسخر گرفت و در مقاله‌ای که روز دوشنبه منتشر کرد نوشت: تلاش‌هایی که دولت‌های متوالی اسرائیل (علیه ایران) به کار گرفتند و ملیاردها دلاری که برای نابود کردن برنامه هسته‌ای ایران تخصیص دادند، شکست مفتضحانه‌ای خورد.

میلمان توضیح داد: همه نشانه‌ها دلالت بر این می‌کند که سران ایران برای تولید سلاح اتمی برنامه‌ریزی نکردند بلکه تلاش کردند تا امکانات علمی و لوجستیکی را تامین کنند تا بتوانند کشوری باشند در آستانه قدرت اتمی بودن، در نتیجه بتواند هر وقت سران تصمیم گرفتند، بتوانند سلاح را تولید کنند».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن