دیدبان

بیانیه نشست ائتلاف ضد داعش در بروکسل

بیانیه نشست ائتلاف ضد داعش در بروکسل

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا ، مرکز اطلاع‌رسانی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کزد ؛ 60 شرکت‌کننده در ائتلاف ضدداعش به دعوت جان کری، وزیر خارجه آمریکا در بروکسل گرد هم آمدند. حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق و جان آلن، نماینده ویژه اوباما در این ائتلاف و نمایندگانی از شرکای ائتلاف در این نشست آخرین پیشرفت‌ها در مبارزه با داعش و تصمیم‌ها برای این مبارزه طی ماه‌های آتی را مورد بررسی قرار دادند.

شرکت کنندگان در بیانیه پایانی خود اعلام کردند که تلاش‌هایشان در ائتلاف جهانی بر پایه 5 اصل اساسی استوار باشد:

1- حمایت از عملیات‌های نظامی، توانمندی‌سازی و آموزش

2- توقف هجوم شبه‌نظامیان تروریست خارجی

3- قطع دسترسی داعش به منابع مالی و سرمایه‌گذاری

4- ارائه کمک‌های بشردوستانه و رسیدگی به بحران‌ها

5- برخورد جدی با ماهیت واقعی داعش(غیرمشروع سازی ایدئولوژی این گروه)

حاظران در این کنفرانس تاکید کردند که تمامی شرکت‌کنندگان در ائتلاف به یک یا تمامی اصول ارائه شده در این بیانیه متعهد هستند و تصمیم جدی دارند که به این مشارکت خود ادامه داده و آن را تقویت کنند و این مشارکت براساس تصمیم‌گیری‌های ملی، توانمندی‌ها و اولویت‌های هر کشور انجام خواهد شد.

آنها همچنین از نقش و همکاری جدی شرکای ائتلاف در این راستا از جمله کویت با برگزاری نشستی درخصوص مبارزه با داعش در 28 اکتبر 2014 ، بحرین با برگزاری کنفرانسی درخصوص مبارزه با منابع مالی تروریست‌ها در 29 نوامبر 2014 ، مراکش با میزبانی میزبان اولین نشست ضدتروریسم جهانی درخصوص مبارزان خارجی و ارائه یک کارگروه در این باره در 15 دسامبر 2014 و برگزاری کنفرانس هماهنگی ائتلاف در مراکز فرماندهی مرکزی آمریکا از 12 تا 21 نوامبر 2014 با مشارکت 200 طراح از 33 کشور عضو ائتلاف تقدیر کردند.

شرکت‌کنندگان همچنین اعلام کردند که مبارزه جهانی علیه داعش به نتایج آشکاری رسیده است. پیشروی‌های داعش در سراسر سوریه و عراق متوقف شده، نیروهای عراقی و نیروهای منطقه‌ای کردستان با حمایت حملات هوایی ائتلاف توانستند بخش‌هایی از خاک عراق را پس بگیرند. تلاش‌های نیروهای ارتش لبنان در مبارزه با داعش موفقیت‌آمیز بوده و سرمایه‌گذاری و جذب نیرو توسط داعش به طور جدی با همکاری‌های بین‌المللی به چالش کشیده شده است.

شرکت‌کنندگان در این کنفرانس تایید کردند که موفقیت مبارزه با داعش به زمان نیاز دارد و یک مبارزه موفق علیه داعش نیازمند یک پاسخ هماهنگ، متحد و جدی می‌باشد بنابراین همگی شرکای ائتلاف به تعهد درازمدت خود بر این تلاش‌ها ضروری است. آنها همچنین متعهد به اجرای قطعنامه‌های 2170 و 2178 شورای امنیت سازمان ملل بخصوص بند مبارزه با هجوم تروریست‌های خارجی، حمایت‌های مالی از داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مقابله با اشاعه ایدئولوژی خشونت توسط داعش در سراسر جهان شدند و اعلام داشتند که سازمان‌دهندگان منطقه‌ای می‌توانند نقش مهمی در حمایت از اجرای این موارد داشته باشند.

آنها همچنین از مشارکت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق که طرح دولتش برای شکست داعش در یک مبارزه امنیتی، سیاسی و اقتصادی را ارائه داده بود، استقبال کردند و همچنین حضور ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق و خالد عبیدی، وزیر دفاع این کشور در این نشست را مورد تقدیر قرار دادند و بر حمایت کامل خود از دولت عراق و برنامه ملی این کشور در مبارزه با داعش تاکید کرده و اعلام داشتند که از تلاش‌های دولت عراق برای حفظ وحدت جامعه این کشور حمایت می‌کنند. در این راستا آنها تلاش‌های رهبران عراق برای مشارکت تمامی جوامع و قبایل عراقی در این روند و بسیج نیروهای مردمی برای مبارزه با داعش و حفظ خاک این کشور را مورد تقدیر قرار دادند.

شرکت‌کنندگان با اشاره به نقض سیستماتیک و گسترده حقوق بشر توسط داعش از جمله جنایت علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی و دیگر اقشار آسیب‌پذیر تاکید کردند که استفاده سیستماتیک از خشونت‌های جنسی و جنسیتی توسط داعش باید به طور جدی در جریان مبارزه با این گروه تروریستی مورد نظر قرار گرفته و تلاش‌های جدی بین‌المللی در این راستا صورت گیرد.

آنها همچنین با اشاره به رنج روزافزون مردم سوریه از تمامی گروه‌های سوری که در حال جنگ هستند، خواستند به قوانین بین‌المللی بشردوستانه احترام گذاشته و دسترسی گروه‌های امدادی به مناطق مورد نیاز براساس قطعنامه‌های 2139 و 2165 شورای امنیت سازمان ملل را تسهیل کنند. در این کنفرانس همچنین نست به تداوم رنج آوارگان و لزوم ارائه کمک به مراکز مورد نیاز تاکید شده و اعلام شد که باید اقدامات بیشتری برای پشتیبانی از تلاش‌های سازمان ملل در ارتباط با بحران آوارگان در عراق و سوریه و کشورهای میزبان آوارگان از سوریه صورت گیرد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن