دیدبان

دیوارهای فرگوسن آشوب زده

دیوارهای فرگوسن آشوب زده

به گزارش دیدبان به نقل از مهر ، داستان فرگوسن از شلیک بیرحمانه یک افسر پلیس به یک نوجوان سیاهپوست شروع شد. «دارن ویلسون» افسر پلیسی بود که «مایکل براون» سیاهپوست را با شلیک گلوله را از پا درآورد. دادگاه این شهر علی رغم شواهد و اعتراضات مردمی، رای به تبرئه متهم سفیدپوست داد و از اینجا بود که جنبش عدالتخواه برابری سیاه پوستان و سفیدپوستان مردم آمریکا شکل گرفت. این جنبش به سرعت در سایر ایالت های آمریکا گسترش پیدا کرد.

جنبشی که آمریکا تا آن زمان به خود ندیده بود. جنبش عدالتخواه مردم فرگوسن در ظاهر با شکست روبه‌رو شد؛ چون نه تنها نتوانست موجب اجرای حکم متهم پرونده شود که حتی ویلسون توانست دوباره به شغل پیشین خود برگردد. اما در واقع این نابرابری جرقه ای در آتش خشم مردم ناراضی انداخت. آتشی که هنوز خاموش نشده و شاید هر روز شعله‌ورتر می‌شود. این جنبش از چند لحاظ با دیگر اعتراضات شبیه خودش تفاوت دارد:

سفیدپوستان در کنار سیاه‌پوستان

نخستین بار است که سفیدپوستان با این تعداد و جدیت در کنار سیاه‌پوستان علیه نابرابری دست به اعتراضات وسیع می‌زنند. اعتراضاتی که در تاریخ آمریکا بی‌نظیر است. اولین باری است که سفیدپوستان هفته‌ها در کنار همشهریان سیاه‌پوست خود به خیابان‌ها می‌ریزند و بر دیوارهای شهر «ما همه خانواده هستیم» می نویسند. گستره این اعتراضات به شبکه‌های اجتماعی هم کشیده شده و در کنار مردم آمریکا تمام فعالان حقوق بشر هم به این جنبش پیوسته‌اند.

هراس دستگاه‌های قضایی

این اولین باری نبود که سیاهپوستی توسط پلیس آمریکا کشته می‌شد؛ اما اولین بار بود که اجرای حکم قضایی وی به تاخیر می‌افتاد. اولین باری بود که متهم در طول اجرای حکم اجازه آزادی به شرط وثیقه را نداشت و اولین باری بود که که پلیس خاطی به دلیل فشار افکار عمومی مجبور به استعفا شد. این فشار افکار عمومی در اعتراض به تبرئه‌شدن ویلسون به حدی بود که حتی مقامات قضایی و امنیتی به اظهارنظر درباره پرونده این متهم نمی‌پرداختند.

تظاهرات ۱۲۰مایلی

روز شنبه فعالان سیاسی و حقوق بشر تظاهراتی هفت‌روزه را از فرگوسن به سمت مرکز ایالت میسوری آغاز کردند. این راهپیمایی از محل کشته‌شدن براون آغاز شده و مقصد آن جفرسن‌سیتی مرکز ایالت میسوری است. انجمن ملی که این راهپیمایی را سازماندهی کرده، خواهان انتصاب رئیس پلیس جدید در فرگوسن و وضع قوانین نو برای جلوگیری از تبعیض نژادی شده است. این امر نشان‌دهنده آن است که قتل براون به این راحتی‌ها به فراموشی سپرده نخواهد شد.

به سوی صلح

تظاهرات آتشین روزهای اول مردم فرگوسن در هفته‌های اخیر جای خود را به دیوارنویس‌های صلح‌دوستانه داده است. با وجود گذشت چند ماه از این اتفاق، هنوز آتش خشم مردم فروکش نکرده است و اعتراضات ادامه دارد؛ اما این اعتراض‌ها این روزها رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. مردم فرگوسن تلاش‌های صلح‌دوستانه خود را با نقاشی بر روی دیوارهای شهر نشان می‌دهند. سفیدپوستان و سیاه‌پوستان فرگوسنی با این نقاشی‌ها و انتشار آن توسط صفحه اینستاگرام خود در تلاش هستند که پیام صلح خود را به گوش مردم دنیا برسانند.

 

فرگوسن

فرگوسن

فرگوسن

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن