دیدبان

واکنش آمریکا در به رسیمیت شناختن فلسطین

واکنش آمریکا در به رسیمیت شناختن فلسطین

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، «ماری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا رسما از قطعنامه‌ مجمع ملی فرانسه درخصوص به رسمیت شناخت کشور فلسطین انتقاد نکرد بلکه به گفتن این مطلب که «این قطعنامه‌ الزام‌آور نیست و موضع دولت فرانسه درباره این موضوع تغییر نکرده است»، اکتفا کرد.

هارف در گفت‌وگو با خبرنگاران با اعلام اینکه «موضع آمریکا واضح است» گفت: «ما از (تشکیل) کشور فلسطینی حمایت می‌کنیم اما تنها راه مذاکره مستقیم بین دو طرف است تا مسائل مرتبط با وضع نهایی فلسطین و اسرائیل حل و فصل شود.»

واشنگتن از اصل راه حل دو دولت حمایت می‌کند ولی تلاش‌های دولت‌های آمریکا در روند صلح بین اسرائیل و فلسطین بی‌نتیجه مانده است و «جان کری» وزیر خارجه آمریکا نیز پس از تلاش‌های فشرده در این مسیر شکست خورد.

نمایندگان پارلمان فرانسه با رأی به پیش نویسی غیر الزام آور از دولت این کشور خواستند دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد.

پارلمان فرانسه با ۳۳۹ رأی موافق در مقابل ۱۵۱ رأی مخالف،‌ از دولت خواست تا دولت فلسطین را به رسمیت بشناسد. این اقدام نمایندگان پارلمان فرانسه نمادین بوده و برای دولت الزام آور نیست.

پیش از این نیز نمایندگان پارلمان اسپانیا در اقدامی نمادین و غیر الزام آور برای دولت این کشور، با رأی به پیش نویسی، خواستار به رسمیت شناختن دولت فلسطین شده بودند.

انگلیس و ایرلند نیز پیش از این با تصویب قطعنامه‌های غیرالزام آوری دولت فلسطین را به رسمیت شناختند.

سوئد نیز در ۳۰ اکتبر (۸ آبان) به رسمیت شناختن کشور فلسطین را به طور رسمی اعلام کرد که این تصمیم با انتقاد شدید رژیم صهیونیستی و آمریکا مواجه شد.

این در حالی است که پارلمان اروپا رأی‌گیری برای به رسمیت شناختن دولت فلسطین را به ماه آینده میلادی (دسامبر) موکول کرده است.

پارلمان دانمارک نیز در ماه ژانویه آینده جدید به رسمیت شناختن دولت فلسطینی را بررسی می‌کند.

نمایندگان پارلمان استرالیا هم قصد دارند درباره به رسمیت شناخته شدن دولت فلسطین رأی گیری به عمل آورند.

فلسطینی‌ها به دنبال تشکیل کشوری مستقل در اراضی کرانه‌ی باختری، شرق بیت المقدس و نوار محاصره شده‌ی غزه هستند و بر عقب نشینی اسرائیل از اراضی اشغال شده‌ی فلسطین تاکید دارند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی از بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ امتناع کرده و از بحث و گفتگو درباره موضوع بیت المقدس سر باز می‌زند.

تازه ترین دور مذاکرات سازش بین فلسطین و رژیم صهیونیستی برای دستیابی به توافق بر سر راهکار تشکیل دو دولت مستقل ماه آوریل گذشته به شکست منجر شد.

فلسطینی ها اکنون شانس کمی دارند ولی به صورت یکجانبه به تلاش خود برای تشکیل دولت از طریق جلب حمایت بین المللی ادامه می دهند.

نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد اعلام کرده که طرح فلسطین برای پایان دادن به اشغالگری اسرائیل اواسط ماه جاری بررسی می‌شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن