دیدبان

الزام تعویض پلاک در دفاتر اسناد رسمی

الزام تعویض پلاک در دفاتر اسناد رسمی

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، محمدرضا دشتی اردکانی در ادامه نشست خبری امروز خود در خصوص بحث تعویض پلاک خودرو اظهارداشت: هیچ خریداری حاضر نیست تعویض پلاک بدون سند رسمی داشته باشد.

وی افزود: تنظیم سند خودرو هم صرفاً در دفاتر اسناد رسمی انجام می‌شود و آنهایی که برای تنظیم سند مراجعه نکرده‌اند می‌توانند بعد از تعویض پلاک به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

وی تاکید کرد: در مدت زمان ریاست آملی لاریجانی در دستگاه قضایی و در سالگرد قوه قضاییه رهبری نسبت به عملکرد رئیس دستگاه قضا با دفاتر اسناد رسمی دید مثبتی داشتند.

دشتی اردکانی در خصوص تعداد اسناد وکالتی که برای وسایل نقلیه صادر شده است، گفت: ما طی یک سال گذشته ۲ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۹۷ سند وکالت فروش وسایل نقلیه را تنظیم کرده‌ایم که ۱۷۲ هزار و ۲۹۳ سند تعویض وکالت داشته‌ایم.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران قوه قضاییه در خصوص مشکلات نابینایان برای تنظیم سند گفت: در ماده ۶۴ و ۶۵ قانون ثبت اسناد و املاک کشور اشاره شده که در تنظیم اسناد برای اشخاص نابینا از معتمد استفاده کند.

دشتی اردکانی در ادامه با اشاره به اینکه ۴ میلیون و ۱۴۹ هزار و ۲۷۷ سند بیع در کشور تنظیم شده است، گفت: این اسناد سند بیع اتومبیل بوده که از این تعداد ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار و ۴۱۵ مورد سند منقول قطعی بوده است.

رئیس کانون سردفتران درباره مشکلات روستائیان و عدم استقبال آنها از سند رسمی گفت: در حال حاضر طرح کاداستر در آستانه تصویب نهایی است که با تصویب این طرح مشکلات روستاییان حل می‌شود.

وی پیرامون تخلفات سردفتران در دفاتر اسناد رسمی هم گفت: ما تنها سازمان و موسسه‌ای هستیم که از سوی ۵ مرجع رسمی دولتی مورد بازرسی قرار می‌گیریم چرا که حساسیت در دفاتر اسناد رسمی بسیار بالا است.

وی افزود: تعداد کل بازرسی‌ها در ۶ ماه گذشته مربوط به ۲۶۰ دفترخانه بوده و ۲۰ مورد تخلف وجود داشته که ما درخواست کیفرخواست داده‌ایم. همچنین در این بازه زمانی ۱۱۸ مورد شکایت مردم در کانون رسیدگی شده است.

رئیس کانون سردفتران در خصوص آزمون سردفتران گفت: ما برگزار کننده این آزمون نیستیم و امسال هم آزمون سردفتری نداریم.

وی ادامه داد: از ابتدای تاسیس مرکز علمی کاربردی کانون سردفتران حدود ۱۱ هزار دانشجو جذب کرده‌ایم که در رشته‌های حقوق، گرایش ثبتی و شورای حل اختلاف تحصیل کرده‌اند.

دشتی اردکانی در پایان در خصوص میزان تعرفه‌ها گفت: در گذشته گاهی تورم روزانه افزایش می‌یافت و تعرفه‌های سردفتران هر ۴ سال یکبار تغییر می‌کرد که به نظر بنده این موضوع طبیعی نیست؛ در واقع اکنون سردفتران خارج از تعرفه اقدام نکرده و با سیلی صورتشان را سرخ می‌کنند و تعرفه‌ها ۴ سال یکبار افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه مناظره‌ای که در خصوص نقل و انتقال خودرو صورت گرفت از نیروی انتظامی دفاع شد، افزود: طبق ماده ۲۹ قانون رسیدگی به تخلفات نقل و انتقال خودرو باید بگویم تردیدی در الزامی بودن نقل و انتقال خودرو در دفاتر اسناد رسمی وجود ندارد و موضوع تعویض پلاک به معنای مالکیت نیست بلکه تنها به عنوان شناسنامه خودروست.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران