دیدبان
مشاور معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به کجا رسید؟

احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به کجا رسید؟

به گزارش دیدبان به نقل از افکار، محمدرضا نوبخت در شب نوزدهم آبان و چند ساعت بعد از مصوبه شورای عالی اداری فقط اعلام کرد که شورای عالی اداری در جلسه خود در خصوص چگونگی ادغام معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و نیز، تشکیل سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مصوبه‌ای داشت و بنا شد مجددا به همان ساختار و شرح وظایف قبل برنگردیم، بلکه سازمان روزآمد و نظارت‌گری را داشته باشیم.

حالا با وجود گذشت این مدت، همچنان همان چارچوب قبلی سر جای خود است و هیچ اتفاقی نیفتاده است. اگرچه مقامات دولتی معتقدند که دولت به‌دنبال این است که یک کار پخته‌ای انجام دهد که در آینده هزینه سنگینی به‌دنبال نداشته باشد.

در همین رابطه، سید کاظم دلخوش، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» می‌گوید: کارگروه‌های مختلف در این زمینه باید کار کنند تا یک کار پخته‌ای صورت گیرد و برای دولت هزینه‌ای نداشته باشد؛ چراکه بنا نیست هر دقیقه ادغام صورت گیرد یا جداسازی شود، قرار است یک تصمیم جامع گرفته شود.

* آقای دلخوش، در حال حاضر سه هفته از اعلام مصوبه احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌گذرد. احیای سازمان به کجا رسید؟

به‌هرحال دولت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را در شورای عالی اداری تصویب کرده است و قرار شده یک‌سری اصلاحات صورت گیرد که یکی از آنها، بحث تقسیم وظایف در معاونت‌های استانی است. وظایف دیگر سازمان نیز برمی‌گردد به جایگاه اصلی کارشناسی که قرار است که کارگروه‌های لازم در این رابطه تشکیل شود. ظاهرا یک بخش‌هایی را هم شروع کردند، ولی هنوز به صورت جامع و پخته نیست. به نظر من ما باید تامل کنیم تا ببینیم نهایتا نتیجه بحث‌های کارشناسی به کجا می‌رسد.

* یعنی هنوز هیچ اقدامی برای ادغام معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی و معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی صورت نگرفته است؟

هنوز کامل نه. یعنی در حال حاضر معاونت توسعه مدیریت منابع انسانی سر جای خودش هست و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی هم سر جای خودش است و به فعالیت می‌پردازند. قرار است این کارگروه‌ها کار کنند تا در فرصت مناسب کل نقاط ضعف و قوت برآورد شود و برنامه‌ریزی شود تا آن‌طور که شورای عالی اداری تصویب کرده، کار سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی راه بیفتد.

* کار کارگروه‌ها فکر می‌کنید چقدر زمان ببرد تا به جمع‌بندی نهایی برسند؟

به‌هرحال یک کار بزرگ تخصصی است و نمی‌تواند دولت این کار را سرسری بگیرد. به طور قطع باید بحث‌های کارشناسی صورت گیرد؛ چه بحث‌هایی که از قبل شده بود و چه بحث‌هایی که از این بعد در جلسات کارگروه‌ها می‌شود. به نظر من باید ببینیم نقطه‌نظرات نهایی به کجا می‌رسد، ولی شاکله اصلی مهم بود که آن هم در شورای عالی اداری تصویب شد.

* بهتر نبود که دولت درباره احیای سازمان و تشکیلات و شرح وظایف آن به جمع‌بندی می‌رسید و بعد بحث احیا را اعلام می‌کرد. این‌که یک مدتی بگذرد و مردم و کارشناسان چیزی از احیای سازمان نبینند، برای دولت تبعات دارد.

ببینید همیشه همین‌طور است که ابتدا کلیات تصویب شود. زمانی که یک موضوعی مطرح می‌شود و تصویب می‌شود، کلیات تصویب می‌شود. برای سازمان هم همین‌طور است. به‌هرحال در رابطه با کلیات بحث شده و رای‌گیری شده که حتما سازمان به وضعیت جدیدی برسد که ریاست‌جمهوری و دولت برای آن پیش‌بینی کرده است. در رابطه با وضعیت جدید و ریز مسایل آن و این‌که شرح وظایف چه باید باشد، به‌طور قطع باید بشینند و کارگروه‌های مختلف کار کنند تا یک کار پخته‌ای از آب در آید و در نهایت برای دولت هزینه‌ای نداشته باشد. چون به‌هرحال بنا نیست که هر دقیقه ادغام صورت گیرد یا جداسازی شود. قرار است یک تصمیم جامع گرفته شود و به خاطر همین، کلیات آن را دولت تصویب کرده و ان‌شاءاله نقاط و نکات ریزتر بحث خواهد شد.

* شما در حال حاضر چالش‌های پیش روی احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی را چه می‌دانید؟

یک موضوع بحث کارشناسی است. به‌هرحال موضوع کارشناسی در ارتباط با هزینه‌کرد بودجه و کنترل و نظارت بر عملکرد دستگاه‌ها و پروژه‌ها، تقریبا ضعیف شده بود که در حال حاضر باید به این بخش توجه شود. یک نکته دیگر هم بحث تفکیک وظایف بود که باید جایگاه‌ها مشخص شود. در عین حال مساله دیگر، بحث توسعه منابع انسانی بود که با معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی تقریبا جداگانه در امور مختلف عمل می‌کردند. این‌ها باید جمع‌بندی شود. به نظر من بحث‌های مختلفی وجود دارد که می‌تواند کار جدید را ساماندهی کند.

* در حال حاضر به نظر می‌رسد که بدنه کارشناسی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ضعیف باشد و بسیاری از کارشناسان این سازمان، رفته‌اند. برای اعتمادسازی در میان کارشناسان چه برنامه‌ای وجود دارد؟

هم‌اکنون بدنه ضعیف نیست. به نظر من البته در دو بخش این موضوع را باید بررسی کرد. یک بخش از بدنه کارشناسی که تفکیک شدند، بازنشست شده‌اند و رفته‌ند. این افراد که قابل بازگشت و برگشت نیستند. مهم این است که ماموریت‌ها به درستی تعریف شود. ماموریت‌ها اگر به درستی تعریف شود و هر کسی بتواند در جای کارشناسی خود، کار خوب ارائه دهد، کنترل و نظارت خوب داشته باشد، هماهنگی‌های لازم را با دستگاه‌ها داشته باشد و به طور قطع اگر این برنامه به بخش‌های مختلف داده شود، هر بخشی می‌تواند وظیفه خود را به درستی عمل کند. من به عنوان یک فردی که کار می‌کنم، اعتقاد دارم که اگر تفکیک وظایف صورت گیرد، هر بخشی راحت‌تر و به‌درستی می‌تواند کار خود را انجام دهد.

* آیا مقاومتی از سوی فردی یا افرادی با احیای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وجود دارد؟

من مقاومتی ندیدم، الا این‌که به نظر من باید روی معاونت‌های برنامه‌ریزی استان‌ها کار شود، چون آنها هم بدنه کارشناسی خود سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هستند و باید به گونه‌ای هماهنگی‌ها صورت گیرد که در استان‌ها هم این هماهنگی وجود داشته باشد؛ ضمن این‌که دولت هم کلیات را تصویب کرده است و به طور قطع آنها هم باید تابع قانون برنامه و بودجه کشور باشند و کارهای تخصصی را به درستی پیگیری کنند. ضمن این‌که تعامل هم باید وجود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن