دیدبان

دست دوستی عربستان با اسرائیل علیه ایران

دست دوستی عربستان با اسرائیل علیه ایران

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، تمام دنیا هفته پیش پیگیر مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ ( روسیه، چین، انگلیس، آلمان، فرانسه و آمریکا) بودند، زیرا نتایج حاصل از این مذاکرات و حل و فصل کامل این موضوع و در نتیجه امضای توافقنامه نهایی، نقشه اقتصادی، امنیتی و نظامی جهان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

در این میان، دو یا چند کشور که از نتیجه مذاکرات متضرر بودند، تمام توان مالی و سیاسی خود را برای مانع تراشی در این مذاکرات به کار گرفتند و در نهایت جان کری وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد مذاکرات به نتیجه نرسیده و قرار شد تا تیر آینده تمدید شود.

تنها نتیجه حاصل از این مذاکرات آزادی ماهیانه ۷۰۰میلیون دلار از مجموع دارایی هایی بلوکه شده ایران بود.

اما دو طرف متضرر از این مذاکرات اسرائیل و عربستان هستند؛ زیرا به دلیل دشمنی با جمهوری اسلامی ایران، این مذاکرات به دغدغه‌ای اصلی آنان تبدیل شده است.

دلایل دشمنی اسرائیل با ایران

دشمنی اسرائیل با ایران دلایل متعددی دارد که عبارت است از:

اول: پس از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران به رهبری امام خمینی (ره) سفارت اسرائیل در تهران تعطیل شده و سفارت فلسطین اشغالی گشایش یافت.

دوم: جمهوری اسلامی ایران از تمام گروه‌ها و جنبش های مقاومت فلسطین به طور کامل حمایت می‌کند و همین حمایت بود که موجب شد مقاومت بر اسرائیل پیروز شده و بتواند در سال ۲۰۰۲ اسرائیل را از جنوب لبنان بیرون کند و در سال ۲۰۰۶ نیز در لبنان شکست بزرگتری به آن وارد آورد، به اضافه اینکه توانست از حملات پی در پی اسرائیل به غزه جلوگیری کند.

سوم: حمایت ایران از سوریه تا جایی که در حالی که ۸۸ کشور و در صدر آنان رژیم صهیونیستی در جنگ تروریستی علیه سوریه شرکت داشتند، این کشور توانست به پشتیبانی حمایت ایران در مقابله با این جنگ ایستادگی کرده و پیروز شود و توطئه و رویای صهیونیستی برای نابودی سوریه و مقاومت را ناکام بگذارد.

چهارم: رژیم صهیونیستی از برتری نظامی ایران هراس دارد، زیرا در این صورت موجودیت خود را در خطر می بیند و این برتری عملا تحقق یافته به این معنی که چنانچه اسرائیل به فکر حمله به ایران افتاده و جرأت این کار را به خود بدهد، تهران قادر است آن را نابود کند.

پنجم: نگرانی شدید از جبهه شمالی و انتشار اخبار دستیابی حزب الله لبنان به موشک‌های فاتح.

البته دلایل دیگری نیز برای سیاست خصمانه اسرائیل در قبال ایران وجود دارد، اما این دشمنی عربستان با ایران است که قابل درک نیست، مگر اینکه این خصومت را به ائتلاف راهبردی دیرینه عربستان با اسرائیل مربوط بدانیم.

عربستان منافع آمریکا و اسرائیل را بر منافع خود ترجیح می‌دهد

به عبارت دیگر از زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران عربستان هیچ فرصتی را برای ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و در درجه نخست حفظ منافع آمریکا و رژیم صهیونیستی سپس حفظ منابع خود از دست نداده است.

در همین ارتباط عربستان در جریان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران در زمان صدام، هزینه مالی این جنگ را تامین کرد و علاوه بر این با حمایت از طالبان در همسایگی ایران تلاش کرد این گروه تروریستی را به دغدغه و مشکلی برای ایران تبدیل کند.

جدیدترین جنگ خونین غیر مستقیم عربستان علیه ایران، شرکت در جنگ علیه متحد راهبردی ایران یعنی سوریه و مقاومت بود، تا جایی که ریاض تمام توان نظامی، مالی، اطلاعاتی و رسانه‌ای خود را در این جنگ به کار گرفت؛ زیرا جرأت حمله مستقیم به ایران را نداشت، آن هم در شرایطی که در طول ۳۶ سال که از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران گذشته است، ایران همواره دست دوستی خود را به سمت عربستان دراز کرد، اما سران سعودی در تمام این مدت با دخالت صهیونیست‌ها، دشمنی و سیاست تحریک و توطئه را علیه ایران در پیش گرفتند.

علاوه بر این، در طول چهار سال جنگ گسترده و جهانی علیه سوریه، عربستان در صف مقدم حمایت مالی و نظامی و نیز رسانه‌ای علیه دمشق قرار داشت و تحریک طایفه‌ای و مذهبی را علیه آن هدایت و رهبری می‌کرد.

از این گذشته، گروههای سیاسی و مذهبی مرتبط با عربستان جنگ تروریستی ۱۰ ساله را علیه ملت عراق به راه انداختند.

سرکوب انقلاب مردمی و مسالمت آمیز مردم بحرین به دست نیروهای متجاوز عربستان و حمله به حوثی‌ها در یمن و حمایت از القاعده و گروه‌های وهابی و ترویستی از دیگر اقداماتی است که عربستان در پرونده خود دارد.

حمایت عربستان از اسرائیل در حمله به سوریه، لبنان و فلسطین

اسرائیل و عربستان با تسلط بر اماکن مقدس اسلامی و مسیحی به نابودی آثار تاریخی و مقدس آن متوسل شده‌اند و جالب اینکه تمام تجاوزات مشترک اسرائیل و عربستان مبتنی بر منافع مشترک بین دو رژیم وهابی و صهیونیستی است، تا جایی که این اقدامات یادآور تاریخ آل سعود است، هنگامی که عبدالعزیز اعطای فلسطین به یهودیان را به رسمیت شناخت.

عبدالعزیز در پاسخ به درخواست انگلیس مبنی بر اعطای فلسطین به یهودیان گفت: « بله.. بی تردید.. اگر به رسمیت شناختن از سوی من از نظر شما اینقدر اهمیت دارد، هزار بار اعطای وطن به یهودیان در فلسطین و غیر فلسطین را به رسمیت می‌شناسم و این حق و حقیقت است..»

وی سپس دست خود را به جیبش برده و برگه کوچکی بیرون آورد و به دستخط خود نوشت: «من سلطان عبدالعزیز بن عبدالرحمن الفیصل آل سعود در حضور پرسی کوکس نماینده انگلیس اعلام می‌دارم که از نظر من هیچ مانعی برای اعطای فلسطین به یهودیان یا دیگران وجود ندارد و این تا قیامت باقی خواهد ماند».

تمام این مشترکات بین عربستان و اسرائیل موجب شد روابط دو طرف علنی شده و دیگر بر کسی پوشیده نماند به گونه‌ای که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل گفت: تل‌آویو و ریاض از هرگونه توافق اتمی با ایران متضرر می‌شوند و تشدید تحریم‌ها علیه ایران و محرومیت از استفاده از انرژی اتمی را خواستار هستند.

تاکید ایران بر حقوق مشروع خود

اما ایران اهداف خود را مشخص و اعلام کرد که از حقوق مشروع خود کوتاه نخواهد آمد و حضرت آیت الله سید علی خامنه‌ای رهبر ایران نیز در واکنش به نتایج مذاکرات هسته‌ای گفت: آمریکا و کشورهای اروپایی با یکدیگر جمع شده و تمام توان خود را برای به زانو درآوردن ایران در خصوص موضوع اتمی به کار گرفتند اما از تحقق این هدف ناتوان مانده و خواهند ماند.

نکته قابل ملاحظه اینکه عربستان سراسیمه وزیر خارجه بیمار خود را عازم روسیه و فرانسه و سپس وین یا همان محل برگزاری مذاکرات اتمی کرد تا با استفاده از پول‌های خود کشورهای بزرگ مذاکره کننده با ایران را تحت فشار قرار دهد تا از امضای توافق نهایی با ایران خودداری کنند، اما این دست و پازدن و عجله عربستان نتیجه ای جز این نداشت که تحت تاثیر فشار فرانسه، حل و فصل نهایی پرونده اتمی چند ماه دیگر به تاخیر بیفتد.

عربستان گاو شیردهی که به سلاخی سپرده می‌شود

به هر حال عربستان فقط گاو شیردهی است که هنگامی که شیر آن خشک شود به سلاخی برده می‌شود.

اما اسرائیل که همه کشورها در تلاش برای حفظ امنیت آن هستند، برای اعمال فشار بر آمریکا نباید زحمت زیادی به خود بدهد؛ زیرا واشنگتن به منافع صهیونیست‌ها بیش از به منافع ملت خود اهمیت می‌دهد.

به هر حال دیر یا زود ایران و گروه ۱+۵ توافق نهایی را امضا خواهند کرد و در آن زمان این عربستان و اسرائیل و بسیاری از کشورهای دیگر از جمله ترکیه و قطر هستند که روسیاه خواهند شد و در آن زمان ایران قدرت بیشتری خواهد گرفت و بیش از پیش اقتدار یافته و ائتلاف این کشو تا عراق و سوریه و از آنجا تا لبنان و فلسطین امتداد یافته و به یمن می‌رسد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن