دیدبان
تحلیلی بر سفر نوری مالکی معاون اول نخست وزیر عراق به ایران

آقای مالکی؛ زحمات شما فراموش نخواهد شد

آقای مالکی؛ زحمات شما فراموش نخواهد شد

دیدبان: پس از سقوط صدام و روی کار آمدن حکومت مردمی در این کشور، همه چیز‌ برخلاف انتظار آمریکایی‌ها پیش رفت. آن‌ها که انتظار داشتند با قدرت گرفتن شیعه در عراق، عراقی‌ها رقیبی در مقابل ایران باشند، آن را در کنار ایران و متحد ایران یافتند و بر خلاف تصورشان نفوذ ایران در عراق روز به روز بیشتر شد.

فداکاری برای وحدت ملی

در برهه ای زمان که از یک سو اختلافات داخلی تشدید شده بود و از سویی دیگر وحشی‌های داعشی بخش‌هایی از سرزمین عراق را به تصرف خود درآورده بودند کناره‌کیری مالکی از پست نخست وزیری امری بسیار با اهمیت در بازگشت ثبات و اتحاد ملی در عراق بود.

بنابر فرمایش مقام معظم رهبری وی در دوران تصدی پست نخست وزیری قدم‌های مهمی در پیشرفت و استقلال کشور عراق برداشته بود.(1)

با اینکه حزب الدعوه که ریاستش را مالکی بر عهده داشت، در انتخابات اخیر مجلس عراق بیشترین کرسی را بدست آورده بود و رئیس جمهور باید وی را به عنوان نخست وزیر معرفی می‌کرد ولی او بدلیل اختلافات داخلی اقدامی شجاعانه و فداکارانه‌ای انجام داد و نه تنها از قدرت کناره گیری کرد بلکه تا کنون تمام تلاش خود را در موفقیت کابینه حیدر العبادی به کارگرفته است.

تجلیل از فداکاری و تدبیر نوری مالکی

در سفری که معاون اول رئیس جمهور عراق به ایران داشت جمهوری اسلامی ایران نیز به سبب فداکاری‌ها و زحماتش در عالی‌ترین سطح از وی قدردانی کرد.

او در سفر خود در ابتدا با مقام معظم رهبری و سپس با رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه، رئیس مجلس، آیت الله شاهرودی و آیت الله سیدکاظم حائری  دیدار و گفتگو کرد. که نشان از احترام به یک میهمان خارجی در سطح بالا و اهمیت دادن به اوست.

با توجه به این که او در حال حاضر پست اجرایی مهمی در دست ندارد و معاونت رئیس جمهور نوعی جایگاه تشریفاتی محسوب می‌شود، تجلیل از او این پیغام را به همراه دارد که او و هر سیاستمدار دیگری که در راستای ثبات و پیشرفت منطقه قدم بردارد از یاد نخواهد رفت. و در ضمن حاکی از اهتمام ایران به تحولات عراق به عنوان کشوری که اشتراکات فرهنگی و دینی عمیقی با ایران دارد، است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با ایشان ضمن تجلیل از فداکاری وی ایشان را فردی آگاه به مسائل منطقه توصیف کرد و خواستار ادامه روند کمک به کابینه آقای العبادی شد.

وی به زیارت حرم حضرت علی ابن موسی الرضا(علیه السلام) در مشهد و زیارت حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در قم نیز مشرف شد.

با این کار ایران نشان داد که همیشه پشتیبان متحدانش خواهدبود. این سیاست را بار دیگر در جریان سوریه وقتی همه دنیا می‌گفت اسد باید کنار برود، ایران روی حرف خودش ایستاد و اسد را هر طور شده در راس قدرت نگه داشت و قدرت خود را به رخ دنیا کشید.

نکته قابل توجه این است که در مقایسه سیاست بین المللی جمهوری اسلامی ایران با آمریکا، ایالات متحده به عنوان یک ابرقدرت در صحنه سیاست خارجی، پس از آن‌که از ماندن همپیمانانش در راس قدرت ناامید می‌شود کوچکترین کمکی برای نجات آن‌ها انجام نمی‌دهد. آن‌ها فقط به فکر منافع خویش هستند.

نوری المالکی در سفر به قم و زیارت حرم مطهر حضرت معصومه (س)

رفتار آمریکا با هم پیمان هایش پس از کنار رفتن از قدرت

وفاداری در عالم سیاست یکی از مولفه‌‌هایی است که می‌تواند خیال همپیمانان را راحت‌تر کند و آنان را به ادامه وحدت و اجرای سیاست‌های ابرقدرت، ترغیب کند.

آمریکا که داعیه ابرقدرتی جهان را دارد و همپیمانان متعددی در نقاط مختلف دارد پس از آن‌که تاریخ مصرف آنان تمام شد حمایت خود را از آنان برمی‌دارد. برای نمونه کسانی که پس از تمام شدن تاریخ مصرفشان آن‌ها را به دور انداخت؛ آخرین شاه ایران، صدام و زین العابدین بن علی را می‌توان نام برد.

البته تعداد مهره‌های سوخته‌ای که کنار گذاشته شده اند، زیادتر از این چند نفر می‌باشند و ذکر این تعداد فقط از این جهت آورده می‌شود که مشت نمونه خروار است.

ایران در زمان پهلوی دوم جزء بلوک غرب محسوب می‌شد و روابط ایران و آمریکا در سطح بسیار بالایی قرار داشت به طوری که ایران را ژاندارم منطقه می‌نامیدند. رقم مبادلات نظامی بین دو کشور طی سال‌های 1351 تا 1356 بالغ بر 16 میلیارد دلار رسید. این سطح از ملادلات نظامی حاکی از نزدیکی بیش از حد دو کشور بود. اما در فاصله یک سال بعد از آن که کارتر ایران را جزیره ثبات نامید، محمدرضا شاه پهلوی در 26 دی 1357در پی بالا گرفتن اعتراضات مردم مجبور می‌شود به بهانه درمان از ایران برود، آمریکایی‌ها در ابتدای امر حاضر نمی‌شوند وی را که بیماری هم داشته در آمریکا بپذیرند و پس از آوارگی در مصر، مراکش، باهاما و مکزیک، او و همسرش را با ویزای توریستی می‌پذیرند. او سپس پس از سفر به پاناما، در مصر در مسجد الرفاعی قاهره، در غربت تمام به خاک سپرده شد، در حالی که وصیت کرده بود جسدش را در ایران دفن کنند.

سرنوشت صدام هم در نوع خود عبرت آموز است. وی با چراغ سبز آمریکا دست به تجاوز همه جانبه به ایران زد و در طول هشت سال از هیج کمکی به او دریغ نشد؛ از دادن اطلاعات توسط هواپیماهای جاسوسی گرفته تا فروش سلاح‌های کشتار جمعی. سرانجام آمریکا گه صدام را مخالف سیاست‌هایش می‌دید و برای برگرداندن آبروی از دست رفته‌اش در جنگ ویتنام در جنگی موسوم به خلیج فارس به عراق حمله کرد. صدام پس از حملهٔ آمریکا و متحدانش به عراق در سال ۲۰۰۳ و سقوط بغداد کاخ ریاست جمهوری را ترک کرد و در حفره‌ای در حومه بغداد پنهان شد و مدتی پس از آن طی عملیات نیروهای آمریکایی و انگلیسی بازداشت شد و در سال 2006 به دار آویخته شد.

دولت و ارتش عراق در طول سه هفته پس از حملهٔ آمریکا و هم‌پیمانانش در تاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۸۱ (۲۰ مارس ۲۰۰۳) نابود شدند. هنگامی که بغداد در تاریخ ۲۰ فروردین (۹ آوریل) به دست نیروهای ائتلاف افتاد دیگر از صدام خبری نبود. مکان صدام حسین تا هفته‌ها پس از سقوط بغداد و پایان درگیری‌های اصلی نامعلوم بود. وی در عملیاتی به نام «سپیده‌دم سرخ» و در یک چاله در خانه‌ای در روستای الدور در نزدیکی تکریت (محل تولدش) دستگیر شد.(2)

آمریکا در طول تاریخ نشان داده که هیچ گاه وفادار به متحدانش نبوده و بنابر مقتضیات و منافعش رنگ عوض می‌کند و دوستان سابق خود را رها می‌کند و حتی در بعضی موارد آن‌ها را به کام مرگ می‌کشاند.

نتیجه گیری

این سیاستی که نظام نوپای جمهوری اسلامی در پیش گرفته است و آن را در مورد آقای نوری مالکی نشان داد، موجب امیدواری همپیمانان ایران به ادامه روند همکاری با ایران و جذب بازیگران منطقه‌ای توسط ایران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای خواهد شد و جایگاه ایران را در نظم نوین جهان در آینده به عنوان رهبر جبهه مقاومت تثبیت خواهدکرد.

به نظر دیدبان نکته دیگری که در تحلیل این سفر و قدردانی از نوری مالکی می‌توان آورد این که ایران از سیاست‌هایی که در زمان او در عراق جریان داشت به شدت حمایت می‌کند؛ سفر آقای حیدرالعبادی نخست وزیر جدید عراق، که اولین سفر خارجی او بود، نیز همین فرضیه را تایید می‌کند.

منابع:

1. http://farsi.khamenei.ir/news-content?id=28156

2. http://namehnews.ir/fa/news/113297

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن