دیدبان
ادعای رسانه های صهیونیستی مبنی بر فعالیت حزب الله لبنان در آمریکای جنوبی

بررسی ادعای حضور حزب الله در آمریکای لاتین

بررسی ادعای حضور حزب الله در آمریکای لاتین

دیدبان: هرچند وقت یک بار شایعات وگزارش هایی در میان رسانه هایی صهیونیستی وآمریکایی و به تبع آن رسانه های  عربی دنباله رو آنان با موضوع حضور "حزب الله" در آمریکای لاتین منتشر  میشود. اکثر این رسانه ها، منطقه ای در آمریکای لاتین را بهانه خبر سازی خود می کنند. منطقه معروف به مثلث مرزی در آمریکای لاتین این منطقه بین سه کشور پاراگوئه، برزیل و آرژانتین واقع شده است و 6 شهر را شامل می‌شود که بیشتر ساکنان این شهرها از مهاجران عرب به‌ خصوص لبنانی‌ها هستند.(1) حال آنچه که دیدبان را به نوشتن این یادداشت واداشت رسیدن به این است که آیا حزب الله در آمریکای لاتین حضور دارد؟ و اساسا چرا هرچند وقت یک بار گزارشاتی با محتوای حضور حزب الله در آمریکای لاتین پخش  و منتشر می شود.


شایعات حضور حزب الله درآمریکای لاتین

" به گزارش بی بی سی، به نقل از منابع آگاه(!) پلیس برزیل"نوشت: سازمان حزب الله از سال 2006 با شبکه مخوف مافیا تحت نظر "پریمیرو کوماندو دولا کاپیتال" موسوم به پی سی سی دارای ارتباط گسترده بوده است. این نکته، از نتایج بازجویی از سرشاخه این شبکه است که اخیرا به زندان افتاده اند."

این خبری بود که در برخی رسانه ها اخیراً پخش شده است اما همان طور که گفته شد این نوع خبر سازی ها قبلاً نیز وجود داشته است برای مثال مورد زیر راهم ببینید:

سال 2005:" به گفته سرهنگ ادیسون راموس، رئیس پیشین پلیس مبارزه با مواد مخدر در استان بیچینچا اکوادور، تحقیقات نشان داد که این سازمان به رهبری زعیتر با استفاده از قاطر، افرادی که قاچاقچیان به آنها پول می دهند تا مواد مخدر را جا به جا کنند و چمدان های دارای جاسازی برای ارسال مواد مخدر به آمریکا، اروپا، و خاورمیانه استفاده می کنند."

وی  به خبرنگاران گفت: "برای هر محموله، آنها بین 1 تا 1.5 میلیون دلار پول دریافت می کردند و نزدیک به 70 درصد از پول به حزب الله داده می شد."

اما واقعیت چیست؟

اما در رابطه با این شایعات دو نکته وجود دارد وآن اینکه اولاً در حالی این ادعا های بدون سند منتشر می شود که طی سالیان اخیر حزب الله هیچ گونه فعالیتی در آمریکای لاتین نداشته است و ثانیاً اینکه رسانه هایی آمریکایی این خبر سازی ها را شروع می کنند تا برخی کشورهای آمریکای لاتین را برای دخالت شان در آن کشورها قانع کنند برای مثال کشوری چون پاراگوئه معاهده نظامی با آمریکا منعقد کرد که بر اساس آن اجازه ورود سربازان آمریکایی به خاک پاراگوئه را می دهد. اما این دو نکته بخشی از جواب بود و البته نکته سوم مهمتری نیز وجود دارد وآن پاسخی است که خود جناب سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله به این دست شایعات می دهد.

ایشان در سخنرانی خود در سالروز ولادت پیامبر (ص) و هفته وحدت در سال 1390 این گونه می گوید:

" می‌دانید مدت‌هاست در رسانه‌ها -مخصوصا آمریکایی‌ها زیاد به این مسئله می‌پردازند- و اینترنت و قاعدتا بخشی از رسانه‌های خصومت‌ورز لبنان -که درشان هرگز یک نکته‌ی مثبت، نقطه‌ی روشن و رفتار زیبا پیدا نمی‌کنید. [وانمود می‌کنند] همه چیز به بن‌بست رسیده.- ادعا می‌کنند حزب الله شبکه‌های مواد مخدر آمریکای لاتین، آمریکا، اروپای شرقی و نمی‌دانم کجا را می‌گرداند و از این طریق فعالیت‌هایش در لبنان را با صدها یا ده‌ها میلیون دلار تأمین مالی می‌کند.... اول: تجارت مواد مخدر برای ما در احکام اولیه و ثانویه و همه جا حرام است. این یک.

دوم: خداوند به واسطه‌ی حکومت اسلامی‌اش در ایران ما را از هر گونه پول حلال یا حرامی بی‌نیاز کرده است. ما بی‌نیازیم. به هیچ وجه فقیر و نیازمند نیستیم. نه تجارت مواد مخدر که همه‌اش دروغ، تهمت و حقه‌بازی است. دوم: نه پول‌شویی. هر کس ما را متهم به پول‌شویی می‌کند، برود ببیند. ما نه خودمان پول‌شویی می‌کنیم و نه بر پول‌شویی کس دیگری پرده‌پوشی و نه زمینه‌ی آن را فراهم و نه درباره‌ی این مسئله مسامحه می‌کنیم. و این مسئله را نمی‌پذیریم. بنده با مسئولان دولت لبنان و بانک مرکزی صحبت کرده‌ام.

نه تنها آن چه در فقه حرام است، بعضی از چیزهایی که در فقه حلال و مباح است را هم ما انجام نمی‌دهیم. مانند معامله. ما در حزب الله امروز هیچ پروژه‌ی تجاری‌ای در خارج نداریم. در داخل هم نداریم ولی بگذارید ابتدا درباره‌ی خارج صحبت کنیم. هیچ تاجر اهل لبنانی در خارج نیست که ما با او تعامل داشته باشیم، یا بخشی از املاک و یا سود او مال ما باشد. هرگز. حتی در داخل لبنان. بله ما در گذشته در یک برهه کمی وارد بازار شدیم و دست به تجارت زدیم. ولی بعد وقتی کارمان سامان گرفت، پروژه‌های تجاری‌مان را لغو و پاک‌سازی کردیم. امروز -با صراحت تمام- اگر کسی به شما گفت بنده یک برنامه‌ی تجاری دارم که مال حزب الله است، باور نکنید. پروژه‌ی تجاری مال خودش است. حتی اگر عضو حزب الله باشد مال خودش است. باور ما رهبران حزب الله این است هر جنبش جهادی، مقاومت یا حزب سیاسی، اگر مجبور شد تجارت کند و راه دیگری نداشت، بکند ولی فاسد شدن و فاسد کردن از نتایج طبیعی تجارت کردن برای یک جنبش جهادی است. پس اصلا ما با این مسئله مشکل فرهنگی و روانی داریم. نه مواد مخدر، نه پول‌شویی، نه تجارت و نه هیچ چیز دیگر. به هیچ وجه.(2)"

اما چرا شایعه سازی؟

سوال اینجاست که چرا این شایعات در رسانه هایی آمریکایی واذناب عبری ، عربی شان مطرح مییشود؟ در این باره چند نکته گفتنی است:

اول اینکه امروز در دنیای خود خواهی ها وبرتری جویی ها وافزون طلبی، ندای آزادی بخش اسلام بلند شده است، پرچم اسلام در دنیا برافراشته شده ودنیا را به سوی خود جذب کرده است. حزب الله لبنان به الگویی ازاسلام ناب در جهان تبدیل شده است، مردم جهان پیام اسلام ناب برخاسته از الگوی حزب الله را در یافته اند اما دشمنان نیز در این مسیر ساکت ننشسته، برای اینکه اسلام ناب و این الگو را بد ناب کنند از هیچ عملی فرو گذار نبوده اند و تمام ابزار های ممکن را به کار برده اند. آنها از اسلام حقیقی وناب می ترسند لذا به شایعاتی از این دست، دست می یازند.

دوم اینکه پیشرفت روزافزون جبهه مقاومت وحزب الله سرافرازخواب وآرامش را از چشمان دشمنانش ربوده است وبه قول شیخ نبیل قاووق معاون رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان، مقاومت امروز در اوج قدرت و روزهای طلایی خود از نظر آمادگی، تسلیحاتی و تجارب قرار دارد. لذا طرح شایعاتی از این دست هرچند وقت یکبار نشان از عجز وناتوانی آنان در مصاف با حزب الله است.

سوم اینکه آمریکا ورژیم کودک کش صهیونیستی وحکومت های مرتجع عرب باید بدانند که اگر می خواهند سریال شکست هایشان در عرصه های مختلف رویارویی با جبهه مقاومت وحزب الله به پایان برسد، امروز باید در نگاه و رفتارشان نسبت به جبهه مقاومت وحزب الله لبنان تغییر ایجاد کنند وبه باز تعریف الگوی رفتاری شان بپردازند.

 منابع:

1. http://hamshahrionline.ir/details/89555/world/westasia

2. http://www.moqawama.ir/?speech=901118

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن