دیدبان
مدیر موسسه تحقیقاتی آمریکایی:

ایران باید غنی‌سازی را واگذار کند

ایران باید غنی‌سازی را واگذار کند

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ،‌ رئیس یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی از ایران خواسته به منظور موفقیت در مذاکرات هسته‌ای،‌ از موضع خود درباره غنی‌سازی کوتاه بیاید.

«داریل جی کیمبال»،‌ مدیر موسسه کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن در گزارشی که پایگاه «تایمز اسرائیل» منتشر شده،‌ خواستار کوتاه آمدن ایران از موضع خود در قبال غنی‌سازی اورانیوم شد.

وی در این گزارش می‌نویسید: «با توجه به اینکه چند روز تا ۲۴ نوامبر و ضرب‌الاجل توافق هسته‌ای،‌ تاکید برگرفته از مسائل سیاسی ایران بر حفظ ظرفیت کنونی غنی‌سازی اورانیوم خود، مانعی در مقابل توافق جامع هسته‌ای است».

تاکید بر موضوع غنی‌سازی توسط ایران از آنجایی که کاملا مطابق با قواعد مصرح در قوانین بین‌المللی از قبیل معاهده ان‌پی‌تی بخشی از حقوق اولیه و مسلم اعضا بوده است؛ یکی از دلایل تاکید جمهوری اسلامی در موضوع غنی‌سازی هم حقوق ایران در چارچوب این معاهدات بین‌المللی است.

در بخشی دیگر از این گزارش هم «کاهش غنی‌سازی ایران به نصف میزان کنونی به همراه کاهش مهم میزان اورانیوم غنی‌شده یا بردن آنها به یک کشور ثالث» به عنوان راهکار مورد نیاز برای توافق هسته‌ای پیشنهاد شده است.

در پایان گزارش «کیمبال» هم آمده است: «به منظور نیل به توافق جامع،‌ ایران و آمریکا باید قدری انعطاف به خرج دهند».‌

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن