دیدبان
بررسی مهمترین محورهای سخنرانی فرماندهی کل قوا در دانشگاه افسری امام علی (ع)

نیروی مسلح توانمند؛ پایه اقتدار کشور

نیروی مسلح توانمند؛ پایه اقتدار کشور

دیدبان: انقلاب شکوهمند اسلامی روزهای آغازین خود را طی می کرد که بزرگترین آزمون برای این انقلاب رقم خورد. آزمونی که بقا یا فنای حرکت مردمی مردمان این سرزمین بدان وابسته بود. دفاع مقدس به حقیقت آزمونی بزرگ برای تمامی مردم ایران به طور اعم و برای نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به طور اخص بود. آمادگی سازمان رزم نیروهای مسلح در ابتدای جنگ تحمیلی به دلایلی از قبیل تصفیه ارتش از نیروهای وفادار به رژیم شاهنشاهی، وقوع درگیری های پراکنده و جدایی طلبانه، کودتای نقاب، ترور برخی فرماندهان و درگیری با گروهک های معاند نظام اسلامی مانند کومله و دموکرات و خلق عرب تضعیف شده بود و این در حالی بود که از ایجاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی زمان زیادی نمی گذشت و به طور جدی نمی شد روی توان رزمی این نیرو حساب کرد. با این شرایط کمتر تحلیلگری می توانست مقاومت حتی چند روزه ی ایران در برابر ارتش تا دندان مسلح رژیم بعث را پیش بینی کند. با این حال نیروهای مسلح ایران در ابتدا با کمک نیروهای بسیج مردمی توانستند جلوی پیشروی نیروهای متجاوز را گرفته و نقشه های فتح سه روزه ی تهران را نقش بر آب سازند. از آن زمان با وجود تحریم های مختلف که به منظور بازداشتن توسعه و پیشرفت توان نظامی جمهوری اسلامی ایران وضع شده است، این نیروهای مسلح بودند که توانستند بدون توجه به موانع ایجاد شده و تنها  با اتکا به توان داخلی و دانش بومی، موانع پیشرفت را کنار زده و نیاز های کشور در عرصه ی نظامی را تامین کنند.

نیروهای مسلح توانمند

صرف وجود نیروی مسلح قطعا نخواهد توانست نیازهای امنیتی و نظامی هیچ کشوری را برطرف کند. نیروی مسلح تا زمانی که به سطح کارآیی و توانمندی لازم برای رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده نرسد، نخواهد توانست توقعات را با خوبی پاسخ گوید. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نیستند. آنچه نظام اسلامی به آن احتیاج دارد صرف وجود نیروهای مسلح نبوده بلکه وجود نیروهای مسلح توانمند است که مد نظر است. فرماندهی معظم کل قوا در این دیدار نیروی مسلح توانمند را اینگونه معرفی می کنند:

نیروهای مسلّح توانمند، آن نیروهایی هستند که انگیزه و معنویّت و عزم راسخ در آنان بتواند روشهای آنها، رفتارهای آنها و حرکت آنها را در عرصه‌های مسئولیّت شکل بدهد، جهت بدهد و هدایت کند.

ایشان در ادامه، ویژگی های این نیروی توانمند را نیز برشمردند. ایمان، بصیرت، عزم راسخ، نگاه بلند مدت به انتهای صفوف دشمن، احساس مسئولیت، فهم حقیقت مسئولیت نیروهای مسلح از جمله این ویژگیهاست.

با نگاهی دقیق به ویژگیهای مد نظر مقام معظم رهبری برای نیروهای مسلح توانمند، به وجود اشتراکات فراوان این ویژگیها با خطبه ی 11 نهج البلاغه پی می بریم. در این خطبه امیرالمومنین علی (ع) در خطابی به محمد بن حنفیه، هنگامی که پرچم را در جنگ صفین به ایشان می سپارند, ویژگیهایی را بیان فرموده اند که در حقیقت بیان کننده ی ویژگیهای نیروی جنگی توانمند است.

تَزُولُ الْجِبالُ وَلا تَزُلْ. عَضَّ عَلى ناجِذِکَ. اَعِرِ اللّهَ جُمْجُمَتَکَتِدْ فِى الاَْرْضِ قَدَمَکَ. اِرْمِ بِبَصَرِکَ اَقْصَى الْقَوْمِ. وَغُضَّ بَصَرَکَوَ اعْلَمْ اَنَّ النَّصْرَ مِنْ عِنْدِ اللّهِ سُبْحانَهُ.

اگر کوه ها از جاى بجنبد تو ثابت باش. دندان بر دندان بفشار. سر خود را به خداوند بسپارقدمهایت را بر زمین میخکوب کن. دیده به آخر لشگر دشمن بینداز. به وقت حمله چشم فروگیرو آگـاه بـاش که پیـروزى از جانب خداى سـبحان است.

عبارت اول این خطبه نشان از ایمان قوی و قلبی به خدای تعالی است که در صورت وقوع سخت ترین شرایط تزلزلی در دارنده ی آن ایجاد نمی شود. عبارت بعدی بیانگر عزم راسخ در رویارویی با دشمن است که در این صورت تعداد نفرات و تجهیزات دشمن خللی در آن دارنده ی این عزم پدید نخواهد آورد. نگاه به انتهای صفوف دشمن کنایه از داشتن شناخت کافی و زیر نظر داشتن تمامی تحرکات دشمن در میدان نبرد است. البته با ذکر این نکته که این نگاه هیچ گونه ترسی برای ناظر به وجود نخواهد آورد چرا که با ایمان به این که پیروزی از جانب خداست، از دشن چشم پوشی کرده و ترسی به دل راه نمی دهد.

نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در طول دوران جنگ تحمیلی به حقیقت مصداق واقعی نیروی مسلح توانمند بودند. نیرویی که با توکل بر خدا و استقاومت در راه حق، در برابر شدائد و ناملایمات مقاومت کرده و اجازه ی عرض اندام به دشمنان این خاک را نداد. احساس مسئولیت و عزم راسخ این نیروها در هشت سال دفاع مقدس توانست نقشه های شوم دشمنان این ملت را نقش برآب کرده و ایستادگی و پایمردی آنان توانست، دشمن تا دندان مسلح را در برابر عظمت و قدرت مردمان این سرزمین به زانو درآورد.

نیروهای مسلح، رکن اقتدار یک ملت

اقتدار با قدرت متفاوت است ؛ اقتدار به معنای قدرت بالفعل بوده که مستلزم اطاعت کردن می باشد. اقتدار ملی نیز برآیند قدرتهای اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی و علمی و فناوری است که می تواند باعث اعتلا و سربلندی جامعه در عرصه ی داخلی و بین المللی شود و امکان توطئه، تطمیع و تجاوز را از بیگانگان بگیرد. با این حال مقام معظم رهبری در دیدار اخیر خود، نیروهای مسلح را پایه ی مهم اقتدار کشور دانستند و خاطر نشان کردند:

یقینا پایه ی اقتدار نظامی هر کشور می تواند نمایشگر توانایی های عمومی و بین المللی آن کشور باشد.

قطعا توانمندی نظامی و دفاعی کشور می تواند در ساخت و تولید قطعات و ابزار و تجهیزات مورد نیاز آن کشور، بروز و ظهور داشته باشد. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، از حمایت های تسلیحاتی و لجستیکی کشورهای دارای صنایع پیشرفته نظامی محروم شدند و این عامل خود باعث بوجود آمدن تکاپو برای رفع نیازهای داخلی با تکیه بر دانش بومی شد. این تکاپو به همت جوانان انقلابی و فرماندهان رده های مختلف امروز در قالب سامانه های موشکی پیشرفته ی دوربرد و برد متوسط و کوتاه برد با قابلیت حمل کلاهک های بارانی و قابلیت نقطه زنی که دورترین دشمن ها را در دسترس جمهوری اسلامی ایران قرار داده است و انواع جنگ افزارهای زمینی و هوایی و دریایی از زیر سطحی ها و شناورهای سنگین و نیمه سنگین گرفته تا ناوشکن ها و هواپیماهای بدون سرنشین و... به بار نشسته است.

این تکاپو همان چیزی است که در بیان مقام معظم رهبری باید به آن توجه ویژه ایی مبذول داشت. این تکاپوها برای یافتن راه حل و جواب، سبب تقویت روح دانش پژوهی و ابتکار در نیروهای مسلح می شود. و وجود ابتکار و ایجاد پدیده هایی که می تواند یک سازمان نظامی را به اوج اعتلا برساند، همان چیزی است که فرماندهی معظم کل قوا از نیروهای مسلح توقع دارد.

مجموع این ویژگی ها می تواند به تشکیل یک نیروی مسلح با توانمندی بالا و مناسب با اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران کمک شایانی نماید. در انتها با توجه به سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه امروز دنیا بر روی نیروهای مسلح ما حساب می کند و آن را جدی می گیرد.

نتیجه گیری

به نظر دیدبان می توان اینگونه نتیجه گرفت که با توجه به اینکه هنوز جای رشد و تعالی در نیروهای مسلح وجود دارد و نیازمندی های دفاعی لازم برای  ایران اسلامی در منطقه ایی مانند جنوب غرب آسیا که سرشار از خطرات مختلف است، بیش از توانایی اکنون است، نیروهای مسلح توانسته اند بخشی از انتظارات را از خود به خوبی پاسخ داده و در مسیر تحقق اهداف خود حرکت کنند. امید است با برنامه ریزی مناسب و توجه به ظرفیت های داخلی برای رشد توانایی ها و دستاوردهای نیروهای مسلح شاهد نزدیک شدن این نیروها به سطح بالاتری از توان رزمی، عملیاتی و اطلاعاتی باشیم.

منابع:

http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=28199

http://www.erfan.ir/farsi/nahj/nsm_proj/nahgol/display/display.php?Vr_page=68

بررسی مولفه های فرهنگی اقتدار ملی و نقش نیروهای مسلح در آن – محمد جهانتاب – دانشگاه علوم انتظامی – فصلنامه ی دانش انتظامی – سال هشتم – شماره چهارم

الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و نقش نیروهای مسلح – دکتر سید ضیاءالدین قاضی زاده – فصلنامه ی راهبرد دفاعی – سال هشتم – شماره 31 – زمستان 89

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن