دیدبان

واکنش سخنگوی ارشاد به شوالیه‌ها

واکنش سخنگوی ارشاد به شوالیه‌ها

به گزارش دیدبان به نقل از ایسنا ، حسین نوش‌آبادی در سخنانی گفت: سیاست‌های فرهنگی کشور ما از سیاست‌های بین‌المللی خیلی پیروی نمی‌کند. در بخش خصوصی، هنرمندانی که در بخش‌های غیردولتی فعال هستند، می‌توانند با کشورهایی که با ما در روابط دیپلماتیک‌اند، ارتباط برقرار کنند، اما اگر رابطه‌ی ما با آن کشور سرد و کم‌رنگ شد یا بنا به دلایلی، با آن‌ها کاهش فعالیت داشتیم، شرایط متفاوت است.

او ادامه داد: بخش خصوصی می‌تواند فعالیت‌های خود را دنبال کند، اما بعضی جوایز را که با انگیزه‌های خاصی به برخی نویسندگان اهدا می‌شود، تأیید نمی‌کنیم. اگر فردی به‌دلیل نوشتن یک کتاب در کشوری مورد تقدیر قرار گرفت، ما الزامی نداریم که او را تشویق کنیم. ما مطابق چشم‌انداز خودمان حرکت می‌کنیم. اگر کسی جایزه‌ای گرفت به معنای آن نیست که حتما باید مورد تشویق ما نیز قرار گیرد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر واکنش وزارت ارشاد به انتشار کتاب جعلی «زوال کلنل» به قلم محمود دولت‌آبادی در بعضی شهرستان‌ها، اظهار کرد: دولت‌آبادی از نویسندگان بنام و بزرگ کشور است که ما هم به عنوان نویسنده برایش احترام قائل هستیم. اما در رابطه با این کتاب ملاحظاتی داریم و از نظر ما، «زوال کلنل» نواقص و اشکال‌های محتوایی دارد.

او تصریح کرد: ما باید آثار را دقیق بررسی کنیم و براساس آن به آثار مجوز بدهیم. تا کنون هیچ مجوزی برای کتاب آقای دولت‌آبادی صادر نشده است. البته این‌گونه نیست که این اثر حبس شده باشد. این موضوع بستگی به انعطاف آقای دولت‌آبادی برای اصلاحات کتاب دارد؛ اما این‌که این کتاب با نام ایشان توسط افرادی منتشر شده، حرکتی ناپسند و در عین حال قابل پیگیری است، زیرا نه نویسنده از این موضوع راضی است و نه ارشاد مجوزی برای این کار صادر کرده است. ما با آثاری که بدون تشریفات قانونی منتشر می‌شوند، برخورد خواهیم کرد.

نوش‌آبادی در نشست خبری که امروز (سه‌شنبه، 27 آبان‌ماه) خود در سالن شورای فرهنگ عمومی، درباره‌ی خرید کتاب توسط وزارت ارشاد از ناشران خصوصی اظهار کرد: ما اعتقاد داریم برای توسعه‌ی فرهنگ کتابخوانی و حمایت از ناشران باید کتاب‌هایی مفید در چارچوب و ضوابط، تولید شوند. کتاب‌هایی که عنوان سودمند دارند، وزارت ارشاد هم در حد توان خود، آ‌ن‌ها را می‌خرد تا در اختیار مردم قرار گیرند. در این صورت، مردم با آخرین تولیدات در حوزه‌ی کتاب آشنا می‌شوند.

او ادامه داد: در این راستا تأسیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای کتاب شروع شده است. البته حمایت از تولید و توزیع کتاب به معنی دولتی کردن آن نیست. ما حتما با حضور بخش غیردولتی، این فروشگاه‌های زنجیره‌ای را تأسیس خواهیم کرد و در عین حال از بخش خصوصی حمایت خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بخش دیگری از سخنانش را به فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله (ص)» اختصاص داد و گفت: تا کنون فیلم‌های زیادی در این رابطه ساخته و نمایش داده شده‌اند که مقصود این فیلم‌ها، تحقق آرمان‌های اسلام و معرفی شخصیت جامعی از حضرت خاتم‌الانبیا است. ما باید فیلمی بسازیم که تجلی این شخصیت الهی باشد.

او معتقد است: فیلم‌های ساخته‌شده با این موضوع، نواقص و ایراداتی داشتند و ما می‌خواهیم برای اولین‌بار فیلمی را تولید کنیم که با حضور هنرمندان برجسته و قدرتمند، به جهان اسلام عرضه شود. این فیلم فقط مصرف داخلی ندارد و اثری ارزشمند برای همه‌ی دنیاست.

نوش‌آبادی افزود: امیدوارم عوامل این فیلم حرکت عظیمی را آغاز کنند و عملکردی متفاوت از گذشته داشته باشند.

بخش دیگری از صحبت‌های نوش‌آبادی درباره‌ی موانع حضور نوازندگان زن در کنسرت‌ها بود.

وی در این‌باره گفت: برگزاری کنسرت‌های موسیقی به‌صورت هم‌نوازی، با حضور نوازندگان زن، هیچ مشکلی ندارد و برای آن اجراها مجوز صادر می‌شود. آنچه گاهی موانعی را ایجاد می‌کند، حضور زنان برای تک‌نوازی روی صحنه است که تا کنون در این راستا مجوزی صادر نشده است.

نوش‌آبادی در توضیح خبری مبنی بر صدور مجوز برای خواننده‌های زیرزمینی نیز اظهار کرد: مجوزی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای آثار صادر می‌کند، فارغ از شخصیت افراد است. مجوز وزارت ارشاد روی اثر و محتوای آن تأکید دارد. اگر محتوای آثار فرهنگی - هنری بر سیاست‌های ارشاد منطبق باشد، آن اثر مجوز می‌گیرد. حالا شاید هم شخص مجوزگیرنده به‌لحاظ شخصیتی سبقه‌ی خوبی در جامعه نداشته باشد.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ی مشکلات و موانع پیش روی ارکستر سمفونیک تهران و ارکستر موسیقی ملی ایران نیز توضیح داد: همکاران من در این راستا تلاش‌های زیادی انجام داده‌اند و تمام تلاش‌ ما این است موانعی که در این راستا وجود دارد، برداشته شود. وزیر ارشاد نیز به‌شدت بر این موضوع تأکید دارد و دستور داده است که مسائل ارکسترها با سرعت بیشتری پیگیری شوند.

او اضافه کرد: این‌که در دولت قبل، سهل‌انگاری در راستای فعالیت ارکسترها انجام شده، ما را بر آن می‌دارد که خلأ‌ها و کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره‌ی هنرهای نمایشی نیز گفت: اجرای تئاتر در کشور همیشه با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است. سیاست وزارت ارشاد حمایت از تولیدات نمایشی است. گاهی ضعف ما در تولیدات باعث شده است که این حوزه با کاهش مخاطب مواجه شود.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی تعامل وزارت ارشاد با صداوسیما و همچنین تکلیف مدیرانی که از سازمان صداوسیما به وزارت ارشاد آمده‌اند و احتمال این‌که در دوره‌ی فعالیت رییس جدید صداوسیما مشکلی داشته باشند، بیان کرد: همکاری‌هایی با صداوسیما شده است. ما می‌خواهیم تعامل‌مان با صداوسیما افزایش پیدا کند و این رابطه‌ی سرد که البته ما باعث آن نبوده‌ایم دوباره گرم شود.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین باره افزود: حضور آقای سرافراز در سازمان صداوسیما شاید باعث شود که این روابط بهتر شود و این فعالیت‌ها بین ما گسترش یابد.

او گفت: اولین نشست ما با آقای سرافراز به‌زودی برگزار خواهد شد تا نیروهای مشترکی که در صداوسیما و این وزارتخانه همکاری می‌کنند و باید تغییر کنند، با یک شیب ملایم جابه‌جا شوند و سعی می‌کنیم این اتفاق با هماهنگی و تعامل رخ دهد.

نوش‌آبادی در پاسخ به پرسش خبرنگاری در رابطه با وضعیت وام مسکن خبرنگاران نیز اظهار کرد: در ارتباط با مقوله حمایت از خبرنگاران باید بگویم، صندوق اعتباری فعال است و ما هم با رویکرد جدیدی، برای توانمندسازی این صندوق اقدام خواهیم کرد. با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد در این راستا اقداماتی انجام خواهد شد.

او درباره‌ی بیمه‌ی خبرنگاران نیز بیان کرد: در بحث بیمه‌ی خبرنگاران، به تمام مدیران و صاحب امتیازهای مطبوعات و خبرگزاری‌ها نامه‌ای زده‌ و گفته‌ایم در صورت بیمه شدن خبرنگاران، ما حق بیمه را پرداخت خواهیم کرد که بر مبنای این قانون، هفته‌نامه‌ها 12 نفر و روزنامه‌ها 35 نفر را به ما معرفی کردند و ما هم حق بیمه را پرداخت کردیم.

نوش‌آبادی در بخشی از نشست خبری خود درباره‌ی سیاست‌های کلی وزارت ارشاد صحبت و اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در چارچوب سیاست‌های کلان و راهبردی کشور وظایفی دارد که به آن خواهد پرداخت. ما موظفیم سیاست‌هایی را اتخاذ کنیم که برگرفته از سیاست‌های نظام است. ما معتقدیم حوزه‌ی فرهنگ نیازمند مدیریت فرهنگی و برنامه‌ریزی هوشمندانه است. ما به جای محدودیت‌ها به مصونیت‌ها فکر می‌کنیم و باید برای نشاط روانی جامعه برنامه داشته باشیم.

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: دولت «تدبیر وامید» به همه‌ی سلیقه‌ها احترام می‌گذارد، اما برنامه‌هایش را در چارچوب سیاست‌های کلی اعمال می‌کند. ما به سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم، اما این احترام نافی وظایفی که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر داریم، نیست. معتقدیم فرهنگ و هنر این کشور متعلق به یک جریان حزبی خاص نیست، بلکه متعلق به آحاد جامعه است.

او تأکید کرد: نباید فرهنگ و هنر این کشور را مومیایی کنیم، بلکه باید به بازآفرینی رو آوریم و تولید محتوا کنیم. ما از فیلم‌ها و محصولات سمعی بصری که بتواند فرهنگ و هویت دینی ما را نشان دهد صیانت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، نشست خبری سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حالی برگزاری شد که گروهی از خبرنگاران معتقد بودند که حسین نوش‌آبادی به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی آن‌ها پاسخ‌های شفاف نمی‌دهد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن