دیدبان

تحلیل بی بی سی از آینده مذاکرات

تحلیل بی بی سی از آینده مذاکرات

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، شبکه «بی بی سی» در تحلیل مذاکرات نهایی ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) نوشت که افراد کمی هستند که بر این باورند که ایران و ۶ قدرت بزرگ جهان که در حال مذاکره هستند بتوانند تا مهلت ۲۴ نوامبر به راه‌حل نهایی درباره برنامه هسته‌ای ایران دست پیدا کنند اما اگر بتوانند چنین کاری را بکنند، یکی از خطرناک‌ترین بحران‌های خاورمیانه احتمالاً در نهایت خنثی می‌شود و به همین دلیل مذاکرات وین که از روز سه‌شنبه (امروز) از سرگرفته می‌شود، حائز اهمیت است.

این گزارش اینگونه می‌نویسد که در تئوری، توافق جامع به این مفهوم است که ایران حتی اگر بخواهد هم در حال حاضر و آینده قادر به ساخت بمب هسته‌ای نباشد.

بی بی سی در بخشی از گزارش خود نوشت که توافق هسته‌ای، انگیزه کشورهای خاورمیانه برای حمله‌ور شدن به سوی رقابت تسلیحاتی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای آنها را از بین می‌برد.

این گزارش می‌افزاید که توافق می‌تواند به بهبود رابطه ایران و آمریکا کمک کند و ممکن است حتی ایران به صورت فعال در تلاش‌ها برای مبارزه با تکفیری‌های داعش در عراق و سوریه بپیوندد و ممکن است متقاعد شود که نقش سازنده‌تری را در پایان دادن به جنگ داخلی سوریه ایفا کند.

بر اساس این گزارش، توافق هسته‌ای ممکن است به مفهوم آن باشد که بسیاری از تحریم‌هایی که به انزوای ایران و فلج شدن اقتصاد این کشور منجر شده، شروع به برداشته شدن کند و بانک‌ها در کشورهای خلیج فارس و اروپا و خاور دور معامله با بانک‌های ایرانی را آغاز می‌کنند و کانال‌های تجاری عادی بازگشایی می‌شود و ایران برای تجارت باز خواهد بود. و بازار برای ۸۰ میلیون نفر باز خواهد بود و بسیاری از کشورها می‌توانند خرید نفت از ایران را از سربگیرند و صنایع بزرگ برای فروش کالا و ارائه محموله‌های کشتیرانی، بیمه و دیگر خدمات به ایران، آزاد خواهند بود.

بی بی سی با اینحال ادامه داد، اما علیرغم تمامی این موارد، بسیاری از ناظران فکر نمی‌کنند که توافق امکانپذیر باشد.

این گزارش به اظهارات «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا اشاره کرد و به نقل از او نوشت: «شکاف‌های بزرگی باقی مانده است و ما نمی‌دانیم که می‌توانیم این شکاف‌ها را ببندیم یا خیر.

این گزارش به مخالفان توافق با ایران اشاره کرد و نوشت که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در بین آنهایی است که نگران توافق با ایران است.

بی بی سی افزود، نتانیاهو نگران است که دولت آمریکا که برای موفقیت در سیاست خارجی مشتاق است، آماده توافق بد با ایران باشد؛ توافقی که توانایی ایران را برای ساخت بمب دست نخورده باقی بگذارد و در عین حال تحریم‌های کلیدی که ایران را در وهله اول به میز مذاکره آورد را از میان بردارد.

به گزارش بی بی سی، فرانسه نیز نگران است و طبق اظهارات «لوران فابیوس» وزیر خارجه فرانسه، پاریس نگران است که ایران حتی یک اینچ هم موضع خود را تغییر ندهد.

از دیگر کشورهای خارجی که نگران توافق هسته‌ای با ایران است، عربستان سعودی است که می‌گوید اگر ایران اجازه داشته باشد تأسیسات غنی‌سازی خود را حفظ کند، عربستان نیز تأسیسات مشابه خود را ایجاد می‌کند.

بی بی سی با اشاره به مسائلی که هنوز در مذاکرات حل نشده باقی مانده است، نوشت که موضوعاتی وجود دارد که باید برای رسیدن به توافق نهایی حل شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن