دیدبان

به فرموده امام(ره) جنگ تا رفع فتنه ادامه دارد

به فرموده امام(ره) جنگ تا رفع فتنه ادامه دارد

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، امیر دریادار "حبیب‌الله سیاری" فرمانده نیروی دریایی آجا در مراسم افتتاحیه سومین همایش هم‌اندیشی و تحلیل سلسله عملیات‌های غرب خوزستان با محوریت عملیات آزادسازی سوسنگرد که در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) برگزار شد، اظهار داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ از نگاه نظامی توازن قوا در منطقه و جهان به کلی دگرگون شد، زیرا کشور ما در زنجیره‌ای قرار داشت که در ارتباط با ناتو برای مقابله با شوروی بود، از همین رو تغییرات ژئوپولتیکی در منطقه و جهان ایجاد شد.

وی تصریح کرد: در آن زمان جهان دو قطبی بود و شرق و غرب بر این تفکر به سر می‌بردند که باید چگونه از انقلاب اسلامی کشورمان جلوگیری کنند، زیرا منافع آن‌ها کاملاً در خطر بود.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: در آن مقطع زمانی همه کشورها به دنبال آن بودند که بتوانند کنترل کشورمان را به دست بگیرند و در دستور کار خود قرار دادند تا انقلاب اسلامی ما را به نوعی مهار کنند تا مجبور به سازش یا محبوس شود و به این ترتیب بتوانند از پیشرفت کشورمان جلوگیری کنند تا به نقاط دیگر جهان سرایت نکند و در این فکر بودند که در دنیا کمتر انقلابی بوده که تا به انتهایش رفته و به اهدافش رسیده باشد.

دریادار سیاری در ادامه به اقدامات دشمنان انقلاب پرداخت و بیان داشت: نخستین اقدام دشمنان انقلاب، ترور مسئولان و پیروان راستین امام خمینی(ره) و به قول معروف حزب‌اللهی‌ها بود که در آن مقطع زمانی، این دشمنان ۱۷ هزار نفر را در کشور ما ترور کردند تا به هدف خود یعنی شکست انقلاب اسلامی برسند اما به نتیجه‌ای دست نیافتند.

وی به مورد دوم این اقدامات از سوی دشمنان اشاره کرد و اظهار داشت: در آن مقطع آن‌ها به رواج دادن اختلافات قومی و مذهبی دست زدند تا بتوانند از این رو با جنگ‌های قومی و ایجاد نفاق بین مذاهبی که در کشور وجود دارند، انقلاب را بدون ثمر جلوه دهند که در این مورد نیز ناموفق بودند.

فرمانده نداجا با اشاره به مورد سوم این اقدامات افزود: آن‌ها بعد از این که نتوانستند مقابل انقلاب ما بایستند جنگی را در منطقه پیش‌بینی کردند و با بررسی همه گزینه‌های جنگ، صدام را انتخاب کردند زیرا صدام آن زمان در فکر این بود که ژاندارم خلیج فارس شود و این انتخاب دشمنان با ویژگی‌های خاص و با دقت صورت گرفت که با مطرح کردن بحث‌های اروند رود، خوزستان و خروج عراق از خفگی ژئوپلتیکی در دریا صورت گرفت.

وی ادامه داد: دشمنان با برآوردهای اطلاعاتی که انجام و در اختیار صدام قرار دادند به این نتیجه رسیدند که در کشور ما تازه انقلاب شده و کشور و نیروهای مسلح ما به خصوص ارتش در زمینه‌های آموزشی و تسلیحاتی ساماندهی کاملی ندارد و جایگاهی برای مقابله و دفاع از خود را ندارد، از همین رو می‌خواستند از این فرصت استفاده کنند و تجهیز دشمن بعثی را در دستور کار خود قرار دهند.

فرمانده نداجا اظهار داشت: در مقابل آن به گفته فرمانده معظم کل قوا ما را از سیم خاردار نیز محروم کردند و علی‌رغم دو قطبی بودن جهان، شرق و غرب طی پیمانی که با هم منعقد کردند به طرفداری و حمایت از صدام برخواستند که در این راستا ۳۶ کشور به عراق کمک کردند.

دریادار سیاری افزود: راهبرد آن‌ها در جنگ، سریع و کوتاه بود زیرا آن‌ها می‌خواستند یک روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و هفت روزه تهران را فتح کنند و به اهداف خود برسند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش تصریح کرد: رأس ساعت ۱۲ روز ۳۱ شهریور سال ۵۹، ۱۹۲ فروند به طرف اهداف خود در ایران به پرواز درآمدند؛ در آن زمان صدام وارد اتاق جنگ خود شد و گفت تا ۳۰ دقیقه دیگر کمر ایران خواهد شکست، در آن مقطع بعضی از مسئولان همچون آن رئیس‌جمهور خائن خود را باختند.

دریادار سیاری درادامه به سخنان امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: امام(ره) در آن مقطع روحیه فراوانی به جامعه تزریق کرد و گفت دیوانه‌ای آمده است سنگی در چاه انداخته، بروید سرجایش بنشانید و ایشان در جای دیگری فرمودند جنگ، جنگ است و عزت و شرف ما در پی همین انقلاب و دفاع مقدس است.

وی به تاریخ اسفند ۵۹ اشاره کرد و افزود: دبیر کل سازمان ملل در آن مقطع به امام(ره) درباره خطر گسترش جنگ مطالبی گفت که امام(ره) فرمود جنگ تا رفع فتنه ادامه دارد که این سخنان امام(ره) روحیه‌ای به جامعه، مسئولان و مردم تزریق کرد.

فرمانده نداجا ادامه داد: امام راحل، دفاع ما را مقدس کردند و به آن ارزش و بها بخشیدند و دفاع از مرزهای اسلام و شرف، ناموس و میهن را از مفاخر این دفاع برشمردند که به نحوی این دفاع مردمی شد و دفاع، قداست پیدا کرد که این موضع‌گیری‌ها توان ما را در جنگ افزایش داد.

دریادار سیاری به اقدامات نیروهای مسلح در اوایل جنگ پرداخت و گفت: بعضی افراد بازگو می‌کنند که سال اول جنگ اقداماتی انجام نشده که این درست نیست، شاید در آن اوایل عملیاتی صورت نگرفته اما شکست راهبردی در همان اول جنگ به رژیم بعث عراق وارد شد زیرا با تمام مشکلاتی که آن زمان بود و زمان سربازی یک ساله بود و عوامل نفاق و ضد انقلاب حضور داشتند و تجهیزات و آموزش در کشور نبود، دشمن با ۱۲ لشکر حمله خود را شروع کرد و وارد کشور شد که ارتش با سد کردن طول این پیشروی‌ها یک اقدام مهم، ارزشمند و قهرمانانه انجام داد.

وی درباره اقدامات نیروی هوایی ارتش در ابتدای جنگ نیز بیان داشت: نهاجا علی‌رغم این‌که یک عده‌ای فکر می‌کردند مستشاران رفته‌اند و آموزشی در کشور وجود ندارد، در روز اول یا دوم جنگ، عملیات کمان ۹۹ را با ۱۴۰ فروند هواپیمای جنگنده شروع کرد که رژیم بعث عراق را در نقاط مختلفی مورد هدف قرار داد و این از اقدامات مهم و ارزشمند این دوره به شمار می‌رود.

دریادار سیاری درباره آزادسازی سوسنگرد اظهار داشت: آزادسازی سوسنگرد با محوریت ارتش جمهوری اسلامی ایران و با یاری سپاه، بسیج و نیروهای مردمی صورت گرفته است که اگر این عملیات اتفاق نمی‌افتاد خوزستان از دست می‌رفت، زیرا دشمنان راهبردشان این بود که از شمال و جنوب، خوزستان را جدا کنند و اگر خوزستان از کشور جدا می‌شد منابع نفتی و اقتصادی خود را از دست می‌داد و شکست سنگینی بر ما وارد می‌شد، اما با پیگیری مقام معظم رهبری و جانفشانی و مقاومت نیروهای مسلح و مردمی، سوسنگرد آزاد شد که این عملیات، راهبردی برای ادامه جنگ بود.

وی تصریح کرد: نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس و در حماسه ۳۴ روزه خرمشهر نقش به‌سزایی را داشت، زیرا یگان آموزش‌دیده دریایی در جنگ‌های شهری نقش وی‍ژه‌ای را اعمال کرد که دشمنان بعد از ۳۴ روز نتوانستند خرمشهر را تصرف کنند.

دریادار سیاری اظهار داشت: قدرت نظامی انقلاب ما از دل مردم است و رهبری آن که دست امام خمینی(ره) بود توانست به این فتح‌ها و پیروزی‌های مهم در هشت سال دفاع مقدس برسد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به عملیات‌های "مرواید" و "کوی ذوالفقاری" اشاره کرد و گفت: ۷ آذر ۵۹ با وجود گذشت ۶۷ روز از جنگ توانستیم با مقابله ارزشمندی که در مقابل نیروی دریایی عراق داشتیم نتایج مهمی را به دست آوریم که در آن زمان یکی از نتایج آن این بود که توانستیم کمر نیروی دریایی عراق را بشکنیم و همه این‌ دستاوردها با پشتیبانی نهاجا صورت گرفت.

دریادار سیاری ادامه داد: در عملیات مروارید یکی از عملیات ما قطع خطوط مواصلاتی دشمن بود که ما در آن روز سه بندر مهم عراق را محاصره کردیم و از بعد اقتصادی به دشمن آسیب جدی وارد کردیم و با انهدام دو پایگاه نفتی دشمن توانستیم ضربه مهلکی بر پیکره رژیم بعث عراق وارد کنیم.

وی افزود: نداجا با اسکورت بیش از ۱۰ هزار نفت‌کش به اقتصاد کشور کمک فراوانی کرد و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند با این اقدامات، نداجا توانست جوهره خود را نشان دهد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در پایان خاطر نشان کرد: راهبرد دشمن در سه ماهه اول جنگ شکست خورد و بستری شد برای ادامه پیروزی‌های ما در هشت سال دفاع مقدس که به اذعان رسانه‌های خارجی، این ارمغان پیروزی برای ما بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن