دیدبان
حمید رضا ترقی:

وزیر خارجه عمان شاید حامل پیغام و یا پیشنهادی باشد

وزیر خارجه عمان شاید حامل پیغام و یا پیشنهادی باشد

به گزارش دیدبان به نقل از افکار، حمید رضا ترقی رئیس مرکز امور بین الملل حزب موتلفه اسلامی گفت: وزیر خارجه عمان شاید حامل پیغامی و یا پیشنهادی و یا برای گرفتن پاسخ ایران درباره پیشنهادات به ایران است.

وی در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به سفر وزیر خارجه عمان به ایران بیان داشت: به نظر می رسد با توجه به نقش میانجی گری عمان در این مذاکرات ، سفر وزیر خارجه این کشور به ایران احتمالا برای رساندن نتایج مذاکرات به مسئولان بلند پایه کشور است که در مذاکرات حضور نداشتند و ممکن است حامل پیام و یا پیشنهادات جدید و یا پاسخ پیشنهادات ایران باشد.
این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ایران در عمان پیشنهاداتی را به غربی ها ارائه داده و آنها برای جواب به کشور خود بازگشته اند تا مشورت می کنند و بعد پاسخ دهند و ممکن است وزیر خارجه عمان را برای ارائه پاسخ واسطه کرده باشند .

وی افزود: حضور وزیر خارجه عمان در ایران مشخص می شود پاسخ غربی ها به پیشنهاد ایران که هم مطلوب بوده و هم تحقق سیاست برد- برد را امکان پذیر می کند آیا مثبت است یا نه.
ترقی در پاسخ به این سوال که آیا در عمان توافقی میان ایران و آمریکا صورت گرفته است گفت: هیچ توافقی صورت نگرفته بلکه در واقع پیشنهادات از دو طرف نهایی شده و دو طرف برای بررسی این پیشنهادات به کشورهای خود برگشته اند .

وی افزود: توافقی در پیشنهادات صورت نگرفته زیرا طرف غربی اختیارات کافی و لازم در مذاکرات برخوردار نیست در حالی که تیم مذاکره کننده ما از اختیارات بالایی در چارچوب خطوط قرمزی که تعیین شده برخوردار است اما آنها چنین اختیاراتی ندارند و نیاز دارند که با کشورهای خود مشورت کنند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با اشاره به پایان زمان ضرب العجل ۴ ماهه در تاریخ سوم آذر و نتایج مذاکرات تصریح کرد: هیچ علامتی مبنی بر اینکه این توافق به سرانجام خواهد رسید مشاهده نشده است بلکه موضع گیری های آمریکا و فشارهای کنگره افزایش پیدا کرده و به دنبال این هستند که این توافق به تائید کنگره برسد و مجلس ایران هم متقابلا چنین موضعی را اتخاذ کرده که اگر آنها بخواهند این فشار را به دولت وارد کنند ما هم توافق را به تصویب مجلس مشروط می کنیم و الان وزن کشی جدی بین ایران و آمریکا صورت می گیرد تا به چه نتیجه ای می رسد.

وی در پایان اظهار داشت: از نگاه بد بینانه احتمال رسیدن به توافق سخت و دشوار است و در نگاه خوشبینانه اینکه امریکایی ها پیشنهاد ایران را بپذیرند و ایران هم با سعه صدر روند رسیدن به سقف سانتریفروژ مورد نیاز را رعایت می کند اما تحریم ها از مسائل مهمی است که ایران کوتاه نمی آید و تحریم ها باید لغو شود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن