دیدبان

«لابی‌گری عظیم» علیه توافق هسته‌‌ای

«لابی‌گری عظیم» علیه توافق هسته‌‌ای

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، یوال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات و امور راهبردی اسرائیل از تلاش‌های عظیم لابی‌گری این رژیم قبل از سر رسیدن مهلت توافق هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ خبر داده است.

این مقام صهیونیست روز یکشنبه این اظهارات را در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل مطرح کرده است. پایگاه خبری «الجمینر»، از رسانه‌های فعال در بازتاب اخبار مربوط به رژیم صهیونیستی این اظهارات اشتاینیتز را منعکس کرده اما به جزئیات بیشتری از آن اشاره نکرده است.

مقامات رژیم اسرائیل، تنها دارنده سلاح‌های هسته‌ای در خاورمیانه، بارها از توافق هسته‌ای احتمالی میان ایران و قدرت‌های غربی خشمگین شده و آن را «اشتباهی تاریخی» توصیف کرده‌اند. در مقابل، متحدان غربی اسرائیل، به‌ویژه آمریکا، هم همواره تأکید کرده‌اند که نگرانی‌های این رژیم درباره برنامه هسته‌ای ایران را فراموش نمی‌کنند و به آنچه «توافق هسته‌ای بد با ایران» خوانده شده، تن نخواهند داد.

ایران و شش قدرت جهانی تا ۲۴ نوامبر (سوم آذر) فرصت دارند تا بر سر برنامه هسته‌ای ایران به توافقی جدید برسند. آخرین دور مذاکرات دو طرف پیش از این ضرب‌الاجل، هفته آینده در وین برگزار می‌شود.
گفته می‌شود که ظرفیت غنی‌سازی ایران و سرنوشت رآکتور آب سنگین اراک از یک سو و زمان‌بندی لغو تحریم‌ها علیه این کشور از سوی دیگر، مهمترین موارد اختلاف باقی‌مانده میان دو طرف است.

جمهوری‌خواهان در آمریکا دولت باراک اوباما را به داشتن نرمش بیش از حد در قبال ایران متهم می‌کنند و معتقدند که تنها راه‌حل مسئله هسته‌ای ایران، افزایش فشارها بر این کشور است.

در صورت نرسیدن به توافق، احتمال می‌رود کنگره آمریکا که پس از انتخابات میان دوره‌ای در اختیار جمهوری خواهان قرار گرفته، تحریم‎های گسترده‌تر اقتصادی علیه ایران وضع کند.

جمهوری اسلامی ایران همواره ادعاهای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای ساخت بمب اتمی را رد می‌کند. مقام‌های ایران می‌گویند برنامه تحقیقاتی غنی‎سازی اورانیوم مصارف صلح‎آمیز دارد و برای تأمین سوخت نیروگاه هسته‌ای و همچنین تولید رادیو ایزوتوپ‎های دارویی است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن