دیدبان

حلقه معین به دنبال تسخیر وزارت علوم

حلقه معین به دنبال تسخیر وزارت علوم

دیدبان: پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ۹۳بیشتر از هر زمانی اصلاح طلبان خانه نشین را خوشحال کرد زیرا آنها که در صحنه سیاست دیگر از وزن آنچنانی برخوردار نبودند و پس از فتنه ۸۸ که برخی چهره های مطرح این جریان نقشی اساسی در آن داشتند و به همین دلیل ریزش زیادی در بدنه اجتماعی اصلاحات در کشور رخ داد مجبور شدند عارف را به کارزار انتخابات بفرستند و هر چند با او مشکلات زیادی داشتند اما مجبور به حمایت شدند.

به گزارش افکارنیوز ، در میانه راه انتخابات وقتی وزن اندک عارف برای اصلاح طلبان مشهود شد آنها با چرخش از مواضع خود به سمت شیخ حسن روحانی آمدند که از سابقه اصولگرایی برخوردار بود هر چند مواضع اش بیشتر به هاشمی رفسنجانی نزدیک بوده است.
خاتمی ، عارف را مجبور به کناره گیری می کند تا روحانی با کمی بیشتر از ۵۰ درصد آراء را به خود اختصاص دهد و پیروز انتخابات شود، این آغاز راه اصلاح طلبان با دولت یازدهم بود تا سهم خود را از رئیس جمهوری بگیرند.

به نظر می رسد روحانی قول وزارت علوم را به اصلاح طلبان داده است و این وزارت خانه در این دولت سهم اصلاح طلبان است.
روحانی از همان ابتدای معرفی وزرای کابینه اش بر خلاف اعلام مشی دولت اعتدال همواره افرادی را برای وزارت علوم معرفی کرده که در فتنه یا دست داشته اند و یا موضعی در مقابل آن نگرفته اند.

روحانی ، نیلی منفرد، توفیقی و فرجی دانا و نیلی احمد آباد را به مجلس معرفی می کند و سابقه همه این افراد نشان از اصلاح طلبی و یا همراهی در فتنه ۸۸ را دارد. هر چند اصولگرایان سنتی سعی کردند این پیام را به دولت برسانند که عباسپور ، صالحی و یا ستاری گزینه های خوبی برای وزارت علوم می باشند که با دولت روحانی نیز مواضعی نزدیک دارند اما دولت بر معرفی وزرایی که از عناصر افراطی،دوم خردادی، ساختارشکن و مردود فتنه هستند اصرار دارد.
یکی دیگر از وجوه اشتراک وزرای پیشنهادی علوم این است که همه آنها از نزدیکان دکتر معین وزیر علوم دولت خاتمی است که همه آنها در حلقه او قرار دارند.

اصلاح طلبان و مردودین فتنه می دانند از استراِژیک ترین وزارت خانه های دولت که می تواند نقشی اساسی در میان قشر جوان به عنوان پیاده نظام در حوادثی مانند فتنه ۸۸ داشته باشد وزارت علوم است و اصلاح طلبان هرگز دست از این وزارت خانه در دولت جدید بر نخواهند داشت.

از سوی دیگر مجلسی ها نیز اصرار دارند که دولت وزیری انتخاب کند که در فتنه موضع نداشته باشد و رضا صابری عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس این پیام را در گفت و گویی به دولت مخابره کرد که قطعا اگر در معرفی وزیر پیشنهادی علوم شاخص‌های مدنظر مجلس مورد توجه قرار نگیرد، باز هم همین نتیجه اخیر که در جلسه رای اعتماد به محمود نیلی احمدآبادی رخ داد، تکرار می‌شود.

اینک روحانی طی نامه ای فخرالدین احمدی دانش آشتیانی را به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری برای اخذ رای اعتماد به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده اما به نظر می رسد این وزیر پیشنهادی نیز با عدم رای اعتماد مجلس مواجه شود .

به نظر می رسد حلقه معین باز هم وزیر به روحانی پیشنهاد می دهند تا یکی از انها بتواند از مجلس رای اعتماد بگیرد و این در حالی است که اصلاح طلبان هرگز از سهم خود از دولت برای وزارت علوم نخواهند گذشت و باید دید آیا حلقه معین وزارت علوم را فتح می کنند؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن