دیدبان

آیا جاری بودن زنده رود در روحیه وخلق مردم تأثیر دارد؟

آیا جاری بودن زنده رود در روحیه وخلق مردم تأثیر دارد؟

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، جاری نبودن آب در زاینده رود و دیدن عطش زاینده رود صدای آنان که روحیه شاعرانه نداشتند را هم درآورده بود چه رسد به آنانکه هر روز اشک حسرت بر چشم هایشان می نشست و آهی از نهادشان بر می آمد؛ این روزها اصفهان غرق در شادی عجیبی است شادی ی که مردم اصفهان با هیچ کالای مادی تعویضش نخواهند کرد؛ شور و امیدی که این روزها در بین مردم اصفهان جاری شده را از تعداد ماشین ها و ترافیکی که در کناره رودخانه افزایش یافته می توان به خوبی مشاهده نمود. مطلبی که در ادامه می خوانید مصاحبه رویش نیوز با نگار رئیسی، دانشجوی دکترای روانشناسی در همین زمینه می باشد.

طبیعت چه مقدار می تواند بر آرامش روح و روان افراد جامعه تأثیرگذار باشد؟

در روانشناسی، مخصوصاً روانشناسی مثبت نگر به اینکه انسان به طبیعت برگردد بسیار تأکید شده و معتقدند که خیلی از استرس ها و مشکلاتی که بشر امروز پیدا کرده است به خاطر همین دوری از طبیعت می باشد، رفتن در طبیعت باعث می شود که فرد با ضمیر ناخودآگاه خودش دوباره ارتباط برقرار کند و آرامشی که در طبیعت هست را به دست بیاورد.

در این میان آب از اهمیت ویژه ای برخوردار است، همان طور که در آیات قرآن کریم نیز به آن اشاره شده و از آن به عنوان «احیا کننده و زندگی بخش» یاد شده، در جایی می فرماید: خداوند آب را از آسمان فرود آورد و به دنبال آن زمین را احیا کرد؛ یعنی آب همیشه برای بشر زندگی بخش بوده، خشک شدن زاینده رود نیز به دلیل اینکه این حیات را از شهر گرفته و این احساس زنده بودن را از بین برده، مسلماً تأثیرات منفی بر روی مردم گذاشته از جمله احساس رکود، افسردگی و خمودگی برای همشهریان خیلی به وجود آورده است.

اگر در طول این زمانی که آب باز شده خودتان نگاه کنید وقتی که از روی رودخانه یا پیاده و یا سواره رد می شوید همه چهره ها بشاش است و احساس رضایت در چهره همه دیده می شود ولی قبل از باز شدن آب همه با یک افسوسی یا اصلاً به رودخانه نگاه نمی کردند و یا با نگرانی و ناراحتی خاصی نگاه می کردند.

در تحقیقاتی که انجام شده می گویند مکان هایی که سرسبز باشد و چشم اندازی از آب در آنجا وجود داشته باشد احساسات افرادی که در آنجا زندگی می کنند احساسات مثبت بیشتری را گزارش کرده اند، در آزمایشی که در سال 2001 در آمریکا انجام شد و می خواستند القای خُلق به انسان ها بکنند، مشاهده شده که وقتی افراد را برایشان موسیقی پخش می کنند که صدای آب دارد، اینها دارای خُلق مثبت بیشتری هستند و پرخاشگری شان در این زمان ها بسیار کاهش پیدا می کند. این ثابت می کند که جاری شدن آب آن هم در شهری مثل اصفهان که قسمت عظیمی از شهر را اختصاص به زاینده رود داده است در روحیه مردم بسیار مؤثر خواهد بود.

نبودن آب زاینده رود چه تأثیراتی را خواهد گذاشت؟

خب، مسلم است که وقتی آب نباشد تمام تأثیراتی که گفتیم از بین می رود، رودخانه به خاطر روان بودنش یک احساس طراوت و امید به مردم می دهد، شما دقت کنید آبی که در رودخانه جاری است حتی اگر سنگی هم جلویش باشد آب تسلیم سنگ نمی شود، یا سنگ را سوراخ می کند و یا اینکه از کنارش خودش را منعطف می کند و می گذرد، این جاری بودن حس امید را به صورت ناخودآگاه به افراد جامعه القا می نماید؛ ولی خشک بودن دقیقاً همان احساس رکود، کسل بودن و رخوت را به دنبال خواهد داشت.

اگر به هر دلیل دوباره آب بسته بشود آیا جایگزینی برای نبود این سرچشمه حیات وجود دارد که از تأثیرات سوء آن جلوگیری نماید؟

عظمت و اثربخشی که خود رودخانه و جاری بودن را در روحیه مردم دارد مسلماً هیچ پدیده جای آن را نخواهد گرفت، ولی افزایش فضای سبز و نماهایی که از آب در آن استفاده شده باشد، مثل فواره ها، استفاده از صدای آب می تواند اثربخش باشد، مسلماً دیدن رودخانه خشک به لحاظ روانی اثری جبران ناپذیر بر روی مردم خواهد گذاشت.

 

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران