دیدبان

نظر سه کارگردان انقلابی درباره وضعیت حجاب در سینما

نظر سه کارگردان انقلابی درباره وضعیت حجاب در سینما

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، ابوالقاسم طالبی، فرج الله سلحشور و جهانگیر الماسی، ۳ تن از کارگردانان جبهه فرهنگی انقلاب، نظرات بعضا متفاوتی از وضعیت عفاف و حجاب در سینمای ایران دارند اما نقطه نظر مشترک این سه کارگردان مطرح سینما و تلویزیون در این باره را می توان در لزوم برنامه ریزی و سیاست گذاری مسئولین سینمای کشور در این حوزه خلاصه کرد.

ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار ایران اسلامی نظر خود درباره وضعیت عفاف و حجاب در فیلم های سینمای ایران را اینگونه بیان کرد: آن اندازه ای که می گویند در دولت جدید ما تغییری احساس نکرده ایم. البته باید جشنواره فجر برگزار شود، فیلم ها دیده و بررسی شوند که آیا در قوانین، پوشش و دیالوگ فیلم ها تغییری اتفاق افتاده یا نه ... چون در حال حاضر جنگ سیاسی و دعوا بین سیاسیون است و فرهنگ مغفول مانده است. باید دید در فیلم ها چه تحولی رخ داده است؛ آیا در فیلم ها دریدگی وبی عفتی وجود دارد یا عفاف و حجاب هم جایی دارد. تا فیلم ها را نبینیم، قضاوت منصفانه نیست.

طالبی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون در آثار خود از مضامین مرتبط با حجاب بهره گرفته است، گفت: در فیلم " دستهای خالی" به خانم مریلا زارعی در زندان چادر می هند که بر سر کند اما او نمی پوشد چون زنانی که در زندان هستند متهم، دزد و... هستند و باید چادر بپوشند. و او در این سکانس می گوید "من قبلا چادری بودم قرار نیست این چادر لباس متهمین باشد."

همچنین در فیلم " به کجا چنین شتابان" ۲ تا ۳ سکانس در مورد عفاف و حجاب وجود دارد.

در فیلم "نغمه" نیز چند سکانس مهم وجود دارد. اما باید این سکانس ها را پیدا کنند و به آن بپردازنند تا دیکران هم تشویق شوند و به این موضوع بیشتر بپردازند.

سلحشور: مسئولین جمهوری اسلامی، لباس وغدایتان را عوض می کنند!

فرج الله سلحشور کارگردان سریال یوسف پیامبر معتقد است وضعیت عفاف و حجاب نه تنها در سینما خوب نیست بلکه کارکرد و عملکرد دولت در مورد عفاف و حجاب بد بوده است.

وی در این رابطه به ایران اسلامی گفت: متاسفانه مجلس ما هم این مشکل را دارد. علی رغم اینکه مجلس به ظاهر خودی است ولی قدم جدی در عرصه فراگیر کردن عفاف و حجاب بر نداشته است.

از ۱۰۰سال پیش صهیونیست ها نقشه های متعدد کشیده اند که بتوانند حتی یک چادر را از سر زن ما بردارند. از زمان رضاشاه و آتاتورک.

مسئولین ما نمی دانند حجاب یکی از بزرگترین سلاحهایی است که می تواند به ملت ما هویت دهد و می تواند فرهنگ اسلامی را در جامعه ما گسترش دهد.

حجاب مسئله گسترده و بسیارحائز اهمیت در فرهنگ کشور است. آمریکا وقتی وارد کشور شوروی فروپاشیده شد، روی ۲ موضوع دست گذاشت: مک دونالد و جین. در حالی که می توانست فعالیت ر فرهنگی دیگری انجام دهد، معاملات را تغییر دهد اما اینکار را نکرد.

حضرت علی (ع) می فرماید: یک ملت را اگر می خواهید عوض کنید لباس و غذای آنها را عوض کنید.

مسئولین جمهوری، اسلامی لباس و غدایتان را عوض می کنند و به این ترتیب ملت مان را نیزعوض می کنند؛ به حجاب وغذایتان بپردازید.

متاسفانه در سینمای ایران به حجاب بی توجهی شده است وقتی مردم ما بدحجابی را در فیلم ها می بینند از آنها الگو گرفته و نسبت به پوشش و حجاب کم اهمیت می شوند.

جهانگیر الماسی: پرداختن به حجاب در سینما باعث ایجاد عکس العمل می شود

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما اما نظری متفاوت در این زمینه دارد و می گوید عفاف و حجاب بحث حساس و ظریفی است که با پرداختن یک کارگردان به این مسئله در سینما درست نمی شود.

جهانگیر الماسی به خبرنگار ایران اسلامی گفت: حجاب فرهنگ است، نه مدیریت پذیر است و نه با زور درست می شود. فرهنگ را مردم باید بپذیرند، یک خانم اگر بپذیرد که حجاب و پوشش برایش تا چه اندازه خوب است دیگر حجابش از سرش نمی افتد. در سینما نباید روی این موضوع فوکوس کرد چون باعث ایجاد عکس العمل می شود و در نهایت آن عکس العمل از طرف گروهی به یک ماجرای سیاسی تبدیل می شود.

وی در این رابطه تاکید کرد: اشتباه است بین حجاب زن و سیاست پیوند برقرار کرد. من فکر می کنم بهتر است به جای این مباحث به اصل ماجرا که شعور است بپردازیم. هر وقت فراخوانی صورت گرفت برای اندیشه ورزی و کسب معرفت، آن وقت به درک این موضوع نیز خواهیم رسید.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن