دیدبان

چرا وزارت هزینه بورسیه‌شدگان را نمی‌دهند؟

چرا وزارت هزینه بورسیه‌شدگان را نمی‌دهند؟
به گزارش دیدبان به نقل از جهان،‌ جمعی از دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران با صدور نامه‌ای خطاب به پورمختار رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، حجت الاسلام منتظری رئیس دیوان عدالت اداری کشور اعلام کردند: از آنجا که ما بورسیه‌ وزارت علوم هستیم، این وزارتخانه باید هزینه‌‌های تحصیل ما را پرداخت کند. ولی متأسفانه دانشگاه و وزارت علوم که دو طرف ماجرا هستند، بار سنگین این پرداخت را بر دوش ما دانشجویان قرار داده‌‌اند و هیچ کمکی برای حل این مشکل نکرده اند.
متن این نامه به شرح ذیل است:

«با سلام و احترام
ما جمعی از دانشجویان بورسیه وزارت علوم و مشغول به تحصیل در دانشگاه تهران که در سال تحصیلی ۹۳-۹۲ تحصیل خود را در این دانشگاه شروع کرده‌ایم، به بی‌عدالتی از جانب دانشگاه تهران و اداره کل بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و فشار مالی وارد شده، اعتراض داریم.
ماجرا از این قرار است که جمعی از ما دانشجویان در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ و برخی دیگر در ۳ ماهه‌ اول سال ۱۳۹۲ نامه‌ معرفی خود را به دانشگاه تهران تحویل دادیم و پس از مشخص شدن تاریخ جلسه‌ مصاحبه در این جلسه شرکت کردیم و با مکاتبات انجام شده از پذیرش خود اطلاع پیدا کردیم. تا اینکه در تاریخ ۱۲/۴/۱۳۹۲ اعلام نتایج رسمی صورت گرفت.
هنگامی که برای انجام مراحل ثبت‌نام به دانشگاه مراجعه کردیم، با خبری شوک برانگیز مواجه شدیم. متأسفانه واحد آموزش دانشگاه اطلاع داد که دانشجویان بورسیه دانشگاه تهران که ورودی سال تحصیلی ۹۳-۹۲ هستند از آنجا که هزینه‌ تحصیلی دکتری در دانشگاه تهران ۵۵ میلیون تومان بوده و وزارت علوم برای دانشجویان بورسیه ۴۰ میلیون تومان به دانشگاه پرداخت می‌کند، باید ۱۵ میلیون تومان مابه‌التفاوت این هزینه توسط خود دانشجو پرداخت شود.
از آنجا که این مورد برای دانشجویان بورسیه ورودی سال‌های قبل وجود نداشت و هم‌چنین در هیچ یک از مراحل تحویل معرفی‌نامه تا اعلام نتایج این موضوع به اطلاع ما نرسیده بود ما را متعجب کرد. پس از اینکه موضوع را از طریق آموزش دانشگاه دنبال کردیم، متوجه شدیم که در تاریخ ۲۰/۳/۱۳۹۲ هیئت امنای دانشگاه این موضوع را به تصویب رسانده و این مصوبه در تاریخ ۱۱/۴/۱۳۹۲ (یعنی درست یک روز قبل از اعلام نتایج) به دانشکده‌ها ابلاغ شده است.
ما چندین مرتبه اعتراض خود را نسبت به این موضوع به ریاست و معاونت آموزشی دانشگاه تهران اعلام کردیم. تنها پاسخی که به اعتراض‌های خود دریافت کردیم این بود که «در صورت عدم قبول این موضوع می‌توانید ثبت‌نام نکرده و به دانشگاه دیگری مراجعه کنید». با مراجعات زیاد به اداره بورس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای رفع مشکل هم نتیجه‌ای نگرفتیم و این پاسخ را دریافت کردیم که «این مشکل باید بین دانشگاه و دانشجو حل شود».
از آنجا که فرصتی برای تغییر دانشگاه برای ما وجود نداشت و در صورت عدم ثبت‌نام بورسیه‌ ما لغو می‌شد، مجبور به پذیرش این اجبار از طرف دانشگاه شدیم، این در حالی است که ما بورسیه وزارت علوم هستیم و هزینه‌های تحصیل ما باید توسط وزارت علوم پرداخت شود. حال ما مانده‌ایم و ۱۵ میلیون تومان که به خاطر لطف سرشار مسئولین دانشگاه باید ترمی ۱.۸۷۵.۰۰۰ تومان پرداخت کنیم و برای سه ترم ابتدایی چکی به مبلغ ۵.۶۲۵.۰۰۰ تومان برای تاریخ ۱ دی ماه ۱۳۹۳ گرفته شده است.
اعتراض ما به این است که چگونه می‌شود قانونی که پس از تاریخ تحویل معرفی‌نامه به تصویب رسیده، بدون هیچ اطلاع‌رسانی از قبل و فرصت دادن برای تغییر دانشگاه برای ما دانشجویان بورسیه اجرا می‌شود. مضافاً اینکه همان‌طور که عرض شد، چون ما بورسیه‌ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستیم، این وزارتخانه باید هزینه‌‌های تحصیل ما را پرداخت کند. ولی متأسفانه دانشگاه و وزارت علوم که دو طرف این ماجرا هستند هیچ کمکی برای حل این مشکل نکرده و بار سنگین این پرداخت را بر دوش ما دانشجویان قرار داده‌‌اند.
حال چگونه باید هم بار سنگین تحصیل در دوره‌ دکتری و هم فشار پرداخت این هزینه را تحمل کنیم، این در حالیست که دانشجویان دکتری باید به صورت تمام وقت به تحصیل بپردازند. حال سؤال این است که چگونه مسئولین آموزش عالی کشور و دانشگاه انتظار دارند با چنین تعهدهایی که برای ما ایجاد کرده‌اند بتوان با خیالی آسوده به تحصیل علم پرداخت و رشد کرد تا بتوان به جامعه خدمت نمود، یا باید در تمام طول ترم تحصیلی استرس شروع ترم جدید را برای پرداخت هزینه به همراه داشت؟!
ما دانشجویان بورسیه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ورودی سال تحصیلی ۹۳-۹۲ مصرانه از شما نمایندگان عزیز ملت سرافزار ایران اسلامی تقاضای بررسی این بی‌عدالتی را داریم تا إن‌شاءالله بتوانیم با کمک شما نمایندگان مجلس شورای اسلامی به حق خود که تحصیل به عنوان بورسیه وزارت علوم با پرداخت هزینه از سوی این وزارت و بدون دغدغه و استرس پرداخت هزینه‌ای که واقعاً در توانمان نیست برسیم.
مضافاً باید عرض کنیم که مسئولین دانشگاه تهران مرتب تهدید می‌کنند که اگر این پرداخت‌های غیر عادلانه صورت نگیرد از ادامه‌ تحصیل ما جلوگیری می‌کنند، لذا ورود مجلس شورای اسلامی را برای احقاق حق خودمان از شما عزیزان خواستاریم.
توضیح اینکه اگر سال بعد دانشگاه تصویب کرد که هزینه تحصیل صد یا دویست میلیون تومان است ما بورسیه‌ها چه باید بکنیم؟ اگر چنین سنگ بنایی گذاشته شود و وزارت علوم از مسئولیت خود شانه خالی کند تکلیف ادامه تحصیل ما بورسیه‌ها چه می‌شود؟!»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن