دیدبان

سوال انتخاباتی تیم مذاکره ایرانی از طرف آمریکایی در مسقط

سوال انتخاباتی تیم مذاکره ایرانی از طرف آمریکایی در مسقط

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع دور تازه مذاکرات هسته‌ای که در شهر مسقط عمان برگزار شد، به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشته است که تیم ایرانی در جریان این نشست، در رابطه با تاثیرات انتخابات کنگره آمریکا و شکست دموکرات‌ها در سنا، از طرف آمریکایی سوال کرده است.
پیش از این یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نیز که در طول سفر «جان کری» وزیر خارجه این کشور از عمان به چین در جمع خبرنگاران حاضر در هواپیما صحبت می‌کرد، در این مورد گفته بود: «شما وقتی دور میز ناهار هستید، یا در حال گشت زدن هستید، گپ می‌زنید و در این بین موضوعاتی که در خبرها آمده هم مطرح می‌شود. اما نمی‌خواهم این مسئله را بزرگ کنم و بگویم که این بخشی از مذاکرات بوده است.»
دو اختلاف اصلی در مذاکرات به روایت مقامات آمریکایی
این روزنامه وال‌استریت‌ژورنال همچنین نوشته است: مقامهای آمریکایی می‌گویند ظرفیت برنامه هسته‌ای ایران و سرعت رفع تحریم‌های موضوعات اصلی محل اختلاف ایران و گروه ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای هستند.
پس از پایان یافتن مذاکرات سه‌جانبه وزرای خارجه ایران، آمریکا و هماهنگ‌کننده گروه ۱+۵ ــ که با هدف فائق آمدن بر اختلاف نظرها در موضوعات اصلی شامل ظرفیت غنی‌سازی ایران و چگونگی لغو تحریم‌ها در مسقط برگزار شده بود ــ نهمین دور مذاکرات هسته‌ای کشورمان با نمایندگان تمامی کشورهای گروه ۱+۵ روز سه‌شنبه در همین شهر آغاز شد.
مذاکرات سه‌جانبه در حالی فعلاً پایان یافته‌اند که سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان از عدم تأیید هرگونه پیشرفت و یا پسرفت در مذاکرات سخن می‌گوید. یک مقام عمانی نیز از بازگشت کری پس از ارائه گزارش به اوباما خبر داد، تا از امروز (۲۰ آبان) شاهد برگزاری دیدار در سطح مدیران کل گروه ۱+۵ و ایران باشیم.
طرفین، مذاکرات دو روز گذشته را سخت و جدی توصیف کرده و البته سخنان چندان امیدوار کننده‌ای درباره پیشرفت آن اظهار نکرده‌اند، با این حال هنوز امیدوار به دستیابی به گشایشی در گفت‌وگوها هستند.
این مذاکرات احتمالاً مهمترین نشستی است که پیش از گفت‌وگوهای نهایی در ۱۸ نوامبر (۲۷ آبان) ــ زمانی که هنوز مقامات ایرانی آن را تأیید نکرده‌اند ــ برگزار می‌شود و نتایج آن اهمیت زیادی در سرنوشت مذاکرات ۱۰ساله هسته‌ای کشورمان با قدرت‌های جهانی دارد.
ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ که در تمدید توافقنامه موقت ژنو موسوم به "برنامه مشترک اقدام" تعیین شده بود، روز سوم آذر به پایان می‌رسد و دیپلمات‌ها تا آن روز فرصت دارند به توافقی جامع دست یابند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن