دیدبان

مذاکرات به خط پایان نزدیک می‌شود

مذاکرات به خط پایان نزدیک می‌شود

به گزارش دیدبان به نقل از باشگاه خبرنگاران ، روزهای پرکار طرفین مذاکره کننده هسته‌ای ایران و ۱+۵ با برگزاری چندین جلسه طولانی در عمان انجام شد.
سید عباس عراقچی، معاون بین‌الملل وزیر امور خارجه کشورمان می‌گوید: در موقعیتی نیستیم که بگوییم پیشرفتی در مذاکرات داشتیم و در موقعیتی هم نیستیم که بگوییم پسرفت داشتیم.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان در مصاحبه با خبرنگاران می‌گوید؛ دو روز گذشته بسیار پر کار و فشرده، در بالاترین سطح ممکن بوده که در کنار آن ساعتها مباحث جانبی نیز برگزار شده است.
وی از دو موضوع کلیدی در مذاکرات ‌سخن می‌گوید که اولین مساله آن بحث چگونگی برداشته شدن تحریم ها، تحریمهایی که از چهار مسیر شورای امنیت، اتحادیه اروپا، کنگره امریکا و رییس جمهور آمریکا وضع شده و هر کدام از آنها برای خود از نظر اجرایی تفاوت دارد و لغو مجدد آنها نیازمند طی مسیری طولانی است .
تحریمهایی غیرمنصفانه که نشان از این دارد که کشورهای دمکرات و مدافع حقوق بشر در دنیا به زبان مذاکره و دیپلماسی اعتقاد چندانی نداشته و همواره ترجیح می‌دهند تصمیمات خود را با ارعاب و تهدید عملی به پیش برند.
غربی‌ها غافل از این نکته‌اند که در این مقطع تاریخی چنین زبانی در هیچ نقطه‌ای از دنیا پذیرفته شده نیست، چه رسد به کشوری مانند ایران اسلامی که همواره با عنایت به آموزه‌های دین مبین اسلام پرچمدار آزادی و آزادگی در دنیا بوده و هیچ‌گاه زیر بار زور نرفته است.
معاون بین الملل وزیر امور خارجه ایران با ابراز امیدواری از دستیابی به توافق تا سوم آذر می‌گوید: همه طرفها جدی هستند و تصمیم بر این است که هر چه قدر لازم باشد مذاکرات را تا سوم آذر ادامه بدهند .
وی با اشاره به اینکه مذاکرات ۱+ ۵ امروز سه شنبه با حضور معاونین وزرای خارجه و آقای ظریف برگزار میشود تصریح می‌کند؛ در حاشیه مذاکرات اصلی در ملاقاتهایی دوجانبه با روسیه وچین مشورت و رایزنی خواهیم کرد.
عراقچی سخن از این به میان می‌آورد که؛ احتمالا به صورت دوجانبه با هیات امریکایی دیدار خواهیم داشت و سه شنبه شب تصمیم خواهیم گرفت که مذاکرات را روز چهارشنبه ادامه بدهیم یا خیر.
این در حالی است که خبرهایی از بازگشت مجدد جان کری به عمان در چهار شنبه شب می‌شنویم، یک مقام عمانی پیش از این اظهار می‌کند که "پیشرفت‌هایی" در مذاکرات دو روزه بین جان کری و محمد جواد ظریف، وزرای خارجه آمریکا و ایران به همراه کاترین اشتون، مسئول هماهنگی گروه ۱+۵ حاصل شده است.
این مقام مدعی می شود وزیر خارجه آمریکا پس از سفر چین بار دیگر به مسقط، پایتخت عمان بازخواهد گشت.
مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کردند که کری قصد دارد اوباما و پاور را در جریان مذاکرات عمان قرار دهد. "دومین دیپلماتی که با کری سفر می‌کند گفته: "چیزهای زیادی در آنجا، درباره گام بعدی ما مشخص خواهد شد."
نکته مشترکی که در این میان به چشم می‌خورد این است که تلاشها برای رسیدن به توافق با جدیت دنبال می شود و باراک اوباما ریاست جمهوری آمریکا نیز ضرورت دستیابی به نتیجه مثبت در این مذاکرات را درک کرده است .
اما دولتمردان آمریکایی سعی دارند نگرانی‌های دوستان اسرائیلی خود را نیز در نظر داشته باشند از این روست که پس از اظهارات مضطربانه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که با انتشار بیانیه‌ای ترس خود را از توافق احتمالی با ایران بیان می‌کند و از ۱+۵ می‌خواهد با ایران توافقی امضا نکنند که به بمب منتهی شود و آنها را از توافق عجولانه با ایران باز می‌دارد.
به دلیل چنین نگرانی هایی است که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در فدراسیون رهبران یهودی آمریکا به اسرائیل اطمینان می دهد که واشنگتن اجازه نمی‌دهد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد وی در ادامه سخنان خود تاکید می‌کند که هرگز اسرائیل را رها نخواهیم کرد و دولت آمریکا تعهدی آهنین درباره امنیت اسرائیل دارد.
نتانیاهو در بیانیه‌ خود که حاکی از نگرانی این کشور از توافق احتمالی است گفته است که گزارش‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه کشورهای گروه ۱+۵ نزدیک به توافق با ایران هستند ، من به دفترم دستور دادم تا نامه‌هایی به وزرای خارجه کشورهای گروه ۱+ ۵ارسال کند.
همچنین روزنامه هاآرتص گزارش می‌دهد که وزیر خارجه آمریکا بنیامین نتانیاهو را در جریان مذاکرات هسته ای در مسقط قرار داده است، بنا به گزارش این روزنامه ،جان کری در تماس تلفنی با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیمونیستی دوشنبه شب در راه چین گزارش این مذاکرات را به وی می دهد.
روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» روز چهارشنبه در گزارشی با موضوع مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵، مدعی شد با توجه به اطلاعاتی که مقامات اسرائیلی در جریان جلساتشان با آمریکایی‌ها دریافت کرده‌اند، تصور می‌کنند که هر توافقی که نهایتا حاصل شود، آنچیزی نخواهد بود که بتواند تل‌آویو را راضی کند.
با وجود همه این شواهد و اما و اگرها اینچنین به نظر می رسد که طرف‌های غربی به تایید این نکته که برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران ماهیت صلح آمیز دارد و ایران حق دارد تحقیقات خود را در زمینه دستیابی به این انر‍ژی مورد نیاز دنبال کند نزدیک شده‌اند
و بار دیگر تلاش دولتمردان جمهوری اسلامی در جهت دفاع از منافع ملی وحفظ آرمانهای انقلاب اسلامی مبنی یر نفی هرگونه سلطه گری وسلطه پذیری به بار خواهد نشست.
هرچند که اضطرار باراک اوباما در گشایش راههای سیاست خارجی دولت خود و جلب نظر مردم آمریکا، نیز در طی شدن مسیر مذاکرات تاثیر گذار بوده است، اما کوتاه‌ آمدن غربی‌ها از مواضع قبلی خود نتیجه این تلاش‌های مستمر بوده است.
مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران می‌گوید: ما تا آخرین لحظه پشت میز مذاکره خواهیم بود و به اعتقاد ما رسیدن به یک تفاهم تا قبل از ۲۴ نوامبر (سوم آذر) شدنی است .
همچنین معاون وزارت خارجه روسیه که در عمان به سر می‌برد با اشاره به اینکه مساله لغو تحریمها یکی از موضوعات اصلی باقیمانده است گفت که در زمینه مسائل دیگر پیشرفتهایی حاصل شده است.
در نهایت... نگاههای جستجو گری که ماههای متوالی عملکرد دیپلماتهای ایرانی را موشکافانه در نظر داشته‌اند و طی شدن این مسیر پر فراز ونشیب را توسط مذاکره کنندگان کشورمان شاهد بوده‌اند، با توجه به اتفاقات و صحبتهای اخیر مقامات کشور‌های غربی نزدیک شدن به توافق بر سر برنامه هسته ای ایران را در سلطان نشین عمان گمانی قوی می دانند، که تنها با همت والا و تلاشهای مجدانه دیپلماتهای کشورمان قابل تحقق خواهد بود

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن