دیدبان

چند ابهام ساختاری در باب احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

چند ابهام ساختاری در باب احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور

به گزارش دیدبان به نقل از اقتصادپرس، دکتر صادق بیرجندی ؛ پژوهشگر ارشد مطالعات اقتصادی در گفتگو با اقتصاد پرس به بیان چند ابهام ساختاری در باب احیای مهمترین نهاد برنامه ریزی و مدیریت در کشور پرداخت .

وی با استقبال از تصویب طرح احیای سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در شورای عالی اداری گفت : در این رابطه چند ابهام وجود دارد که به نظر می رسد دولت و شخص رییس جمهور باید بدقت آن را مورد بررسی قرار دهند .

دکتر بیرجندی گفت : اولین ابهام به نحوه ارتباط استانداری های سراسر کشور با سازمان های مدیریت و برنامه ریزی استانی مربوط می شود . تداخل وظایف و مشکلات مربوط به چندپارگی تصمیمات توسعه ای و حدود نظارت ها مساله ای است که ممکن است از علاوه بر کاهش اثرگذاری وظایف مدیریتی این نهاد ، مشکلاتی را نیز در سطح استان ها بوجود آورد که این موضوع می توان به نوبه خود برنامه های مربوط به توسعه استان را از چند حیث با عقبگرد مواجه سازد .

وی سپس دومین ابهام را به ساختار جدید مربوط دانست و تصریح کرد : اینکه آقای نوبخت فرموده اند که نمی خواهیم به همان سازمان گذشته با شکل و شمایل خاص خودش بازگریم کار بسیار معقول و درستی است . حتی شنیدیم که ایشان فرمودند با یک سازمان چابک و نظارت گر   می خواهیم . اما سوال اصلی اینجاست که اگر طراحان ساختار جدید همان مسئولان سازمان سابق هستند چگونه ساختاری را ما پیش روی داریم که تفاوت های محسوسی با گذشته داشته باشد ؟ باید گفته شود که اساس این ساختار جدید بر اساس چه الگو ها و مدل هایی تعبیه شده است ؟

این پژوهشگر ارشد در ادامه افزود : بحث سومی که باید به آن توجه بیشتری نشان داد بحث کارکرد نظارتی این دستگاه است . در گذشته شاهد بودیم که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور از یک اقتدار عظیمی برخودار شده بود که همین تمرکز شدید قدرت علاوه بر اینکه قدرت اجرایی و تصمیم سازی دستگاه ها را محدود ساخته بود ، باعث این شد که نهایتا سازمان فروپاشی کند . باید از دولت پرسید که چگونه می خواهید به جای بزرگ تر کردن این تشکیلات ، بر قدرت نظارتی آن بیفزایید ؟ ادامه دارد

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن