دیدبان

خنثی کردن تحریم ها با عدم وابستگی به ظرفیت های غرب

خنثی کردن تحریم ها با عدم وابستگی به ظرفیت های غرب

به گزارش دیدبان به نقل از ایران اسلامی، دستاوردهایی که دفاع مقدس برای انقلاب اسلامی داشت، هیچ حادثه ای نمی‌توانست آن را به ارمغان آورد. روح و سلحشوری و طنین‌انداز شدن فضای معطر شهادت در کنار مجاهدت و تلاش بی دریغ و خالصانه ی رزمندگان در دفاع مقدس سبب شد تا نتایج شگفت‌انگیزی را سپاه اسلام به دست آورد. نتایجی که هیچ‌گاه، هیچ تحلیل‌گر و کارشناس مسائل سیاسی و نظامی قادر به پیش‌بینی آن نبود و نمی‌توانست حتی گمان آن را در ذهن خود مصور کند. یکی از این نتایج خودباوری و تلاش برای ایجاد بسترهای بومی صنایع مختلف به ویژه صنایع نظامی است.

در واقع ابتدای جنگ و فرار مستشاران کشورهای مختلف به ویژه آمریکا این راهبرد را در اذعان کارشناسان ایجاد می‌ کرد که جمهوری اسلامی ایران حتی قادر نخواهد بود چند روز از وسایل و تسلیحات موجود استفاده کند و از کیان خود دفاع نماید.

در این راستا رهبری معظم انقلاب در طی سخنانی در جمع کارکنان سپاه حفاظت ولی امر و دفتر رهبری بیانات قابل تأملی را می‌فرماید. ایشان ضمن شرح خاطره ای در ابتدای جنگ و زمین‌گیر شدن تعداد زیادی از هواپیما و تجهیزات پیشرفته ی جنگی، حامل پیامی از سوی کارشناسان نظامی به امام راحل می‌شوند تا کسب تکلیف نمایند. رهبری معظم انقلاب با اشاره به موضع امام در این زمینه و دستور ایشان مبنی بر تعمیر و ساخت و هر آنچه که می‌توانید بیان می‌دارد: « همان هواپیماهای اف ۵ و اف ۴ و اف ۱۴ و این‌هایی که قرار بود بعد از پنج شش روز به‌کلی از کار بیفتد، هنوز دارد تو نیرو هوائی ما کار می‌کند! بیست و نُه سال از سال ۵۹ می‌گذرد، هنوز دارند کار می‌کنند! البته تعدادی از آن‌ها توی جنگ آسیب دیدند...، اما از این طرف هم در قبال این ریزش، رویشی وجود داشت؛ مهندسین ما در دستگاه‌های ذی‌ربط توانستند قطعات درست کنند، خلأها را پر کنند .... علاوه بر این‌ها، از آن‌ها یاد بگیرند و دو نوع هواپیمای جنگی خودشان بسازند. الآن شما میدانید که در نیروی هوایی ما، دو نوع هواپیمای جنگی - البته عین آن هواپیماهای قبلیِ خود ما نیست، اما بالاخره از آن‌ها استفاده کردند. مهندس است دیگر، نگاه می‌کند به کاری، تجربه می‌اندوزد، خودش طراحی می‌کند - هواپیمای دو کابینه‌ی برای آموزش و یک کابینه‌ی برای تهاجم نظامی، ساخته‌شده است. علاوه بر اینکه همان‌هایی هم که داشتیم، هنوز داریم و توی دستگاه‌های ما هست. »

این برداشت و نگاه رهبری نسبت به موضوع توکل و توجه به داخل راهبردی است که نیروهای مسلح از روزهای ابتدایی جنگ برای دفاع از اسلام و حیات انقلاب برای خود مفروض دانسته و به آن تمسک نمودند. در واقع راهبرد نیروهای مسلح که روزی حتی نیازمند واردات سیم‌خاردار به کشور بود امروز به جایی رسید که تمامی و حداکثر نیازهای مهم نیروهای مسلح را در تمامی ابعاد زمینی، دریایی و هوایی تولید می‌نماید و حتی در صنایعی بیش از کشورهای صاحب فناوری در جهان سبقت بگیرند. اژدر حوث، زلزال، خانواده ی موشک های سجیل و شهاب، پهباد های رزمی – تجسسی، ناوشکن و رزم ناوهای مختلف و... بخشی از این توانایی‌هاست که با همت و تلاش مضاعف، توجه به عنصر نیروی انسانی متعهد و کارآمد، جوان و مؤمن به انقلاب اسلامی و در نهایت نگاه به ظرفیت‌های داخلی و صرف واقعی کلمه ی «ما می‌توانیم» توانستند دستاوردهای مختلفی را در صنایع حساس و پیچیده ی نظامی به دست بیاورند.

نکته ی قابل توجه در دفاع مقدس که می‌توان در سایر دستگاه‌های کشور به آن توجه داشت به شرح ذیل است. نکاتی که هر یک از آن می‌تواند گره بسیاری از مشکلات و موانع پیچیده ی صنایع مختلف را حل نموده و آن را به پیش برد.

الف) توکل

توکل و استعانت از باری‌تعالی نقطه ی مهمی از روحیه ی رزمندگان و درس‌های مهم دفاع مقدس در موانع مختلف پیش روی نظام اسلامی بوده است. توکل رمز پیروزیِ عملیات‌های مختلف و پیچیده و حساس هشت سال دفاع مردانه ی رزمندگان ایرانی در صحنه‌های نبرد حق علیه باطل بود. توجه به این مسئله حائز اهمیت است و می‌تواند بسیاری از مشکلات و پیچیدگی‌ها را حل نماید. بر این اساس رهبری معظم انقلاب می‌فرماید: «در این راه عظمت و عزتی که ملت ایران در پیش دارد، توجّه به خدا و توکّل به خدا و ارتباط با خدا، یک نقش بزرگ و اساسی دارد. عدّه‌ای غافل‌اند، همه‌اش روی محاسبات مادّیِ محض محاسبه می‌کنند؛ در محاسباتشان معنویت و کمک الهی و توکّل به خدا و حسن ظن به وعده‌ی الهی کأنّهُ هیچ راهی ندارد.»

ب) تلاش مجاهدانِ

تلاش مجاهدانِ و خالصانه و بی‌ادعا یکی از راهبردهای اساسی مأخوذ از دفاع مقدس است. تلاشی که از باطن نیروهای خالص و مؤمنی تراوش می‌کرد که می‌توانست موتور محرک هر جامعه ای باشد. نیاز جامعه ی انقلابی و مستقل جمهوری اسلامی ایران، وجود عناصری پویا و فعال و مجاهد است که در راه خود از بذل جان خویش دریغ نمی‌نمایند. قرار دادن بستر لازم برای این کار در دستگاه‌های دولتی و حمایت مسئولین نظام از چنین نیروهایی می‌تواند بسیاری از اهداف دست‌نیافتنی قله‌های علمی، سیاسی، اقتصادی را دست‌یافتنی کنند و کشور را به سوی پیشرفت سوق دهند.

در تعریف این جهاد رهبری معظم انقلاب این‌چنین اشاره می‌فرمایند: «آنچه که ملت‌ها را، هم در تاریخ و هم در دوران خودشان، در میان ملت‌های عالم سربلند می‌کند، مجاهدت است، تلاش است. این تلاش، البته شکلهای گوناگونی دارد؛ هم تلاش علمی، هم تلاش اقتصادی، هم تلاش به معنای تعاون اجتماعی میان افراد، همه لازم است؛ اما در رأس همه‌ی این تلاش‌ها، آمادگی برای جان‌فشانی است که یک ملت را در میان ملت‌ها سرافراز می‌کند. اگر در میان هر ملتی کسانی وجود نداشته باشند که آماده باشند از جان خود، از راحت خود، در راه رسیدن به آرمان‌ها صرفِ‌نظر کنند، آن ملت به جایی نخواهد رسید. کاری که انقلاب برای ما مردم ایران انجام داد، این بود که این راه را در مقابل ما روشن کرد؛ آحاد ملت ما فهمیدند و احساس کردند که باید در راه آرمان‌های بلند، مجاهدت کنند و در مقابل دشمنان این آرمان‌ها بایستند؛ و ایستادند.»

ج) خودباوری و پرهیز از غرب‌زدگی

یکی از افت‌های مهم همه ی نظام‌ها توجه به عناصر خارجی و فرا ملی و وابستگی به آن به جای توجه به روحیه ی خودباوری و استفاده از ظرفیت‌های پنهان و آشکار داخلی است. چنین نظام‌هایی که همیشه توجه و پیشرفت خود را در غرب‌زدگی و وابستگی به ظرفیت‌های غرب می‌دانند نه تنها هیچ‌گاه مؤثر و قابل تکیه نیستند بلکه همیشه ابزاری برای استثمار و استعمار هستند تا جایی که تاریخ معاصر به ویژه تاریخ معاصر دوران پهلوی نمود واقعی چنین تفکری است. اما برخلاف این رویکرد و راهبرد، انقلاب اسلامی به عنوان انقلابی بر پایه ی اسلام ناب و مستقل از جریان استکباری، خودباوری و توجه به عناصر داخلی را مهم‌ترین ظرفیت داخلی هر کشور می‌داند. توجه به ظرفیت‌های بسیار عظیم داخلی، استفاده ی بهینه از این ظرفیت‌های می‌تواند هر کشوری را به سوی پیشرفت و اقتدار سوق دهد. لذا مسئولین و مدیران سیاسی و تصمیم گیر کشور بایستی به این نکته توجه داشته باشند که «دفاع مقدس نعمت عظیمی بود تا خودباوری و ظرفیت‌های داخلی شکوفا شود، توجه به این ظرفیت‌های می‌تواند بسیاری از مشکلات و موانع پیشروی کشور را حل نموده و قادر خواهد بود که استقلال و آزادی نظام را تضمین نماید.»


اما آنچه که باید به عنوان نتیجه‌گیری در پایان بیان داشت، الگو گیری از دفاع مقدس به عنوان محلی برای شکوفایی دستاوردهای مختلف دانست. صنایع نظامی و تسلیحاتی کشور به عنوان رکن حافظ و اقتدار آفرین نظام اسلامی از این ظرفیت توانست استفاده کند و دستاوردهایی را به وجود آورد که خیلی از تحلیل گران در ابتدای انقلاب اسلامی قادر به پیش‌بینی آن هم نبود، اما صرف عملی «ما می‌توانیم» توانست امید و سربلندی و اقتدار را در کیان اسلامی به وجود آورد. امیدی که در صنایع مختلف کشور همچون نانو فناوری، هوافضا، پزشکی و ده‌ها علم دیگر به نمایش افکار عمومی جهان در آید.

در واقع هرگاه مسئولین و تصمیم گیران کشور به مسئله ی ظرفیت‌های داخلی و توجه به مؤمنین انقلاب داشتند، کشور شتاب فراوانی و رو به رشدی به خود گرفت و توانست بسیاری از موانع پیشروی خود را مرتفع سازد و هرگاه عده ای تلاش کردند تا با بی‌تفاوتی به جریان ظرفیت‌های عظیم داخلی، راه حل پیشرفت را در ارتباط با استکبار ارزیابی نمایند، کشور دچار توقف عظیم گردید. لذا توانستند در نظام اسلامی در عرصه‌های مختلف به عین مشاهده گردید و مسئولین نیز باید به آن توجه داشته باشند تا قادر شوند مسائل پیچیده ی کشور را به‌ وسیله‌ی آن حل نمایند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن