دیدبان

رویاهای تحقق نشدنی آمریکا در عراق

رویاهای تحقق نشدنی آمریکا در عراق

به گزارش دیدبان به نقل از شبستان ، آمریکایی ها هنگامی که در سال ۲۰۰۳ عراق را اشغال کردند اشتباهات زیادی مرتکب شدند که انحلال ارتش و موسسات امنیتی از جمله آنها بود.در واقع آنها به بی ثباتی افسار گسیخته کمک کردند.
آمریکایی ها که از مدتها قبل به دنبال پر کردن نفوذ انگلیسی ها در منطقه خاورمیانه بودند نمی توانستند از عراق ثروتمند غافل شوند آنها که در سال ۲۰۰۳ با هدف غارت عراق وارد این کشور شدند با مقاومت مردمی مجبور به خروج از این کشور شدند اما آنها هرگز نمی توانند به راحتی از هزینه هایی که در عراق کرده اند بگذرند از همین رو به دنبال بازگشت به عراق هستند و افزایش تعداد نظامیان طی روزهای گذشته نشانه های این تصمیم کاخ سفید است.
گروههای مقاومت و سیاستمداران عراقی با دخالت نظامی و حضور آمریکایی ها مخالفند هر چند که حیدر العبادی نخست وزیر عراق با اعزام این نظامیان موافقت کرده است.
آمریکایی ها در عراق به وعده های خود عمل نکردند.آنها هم اکنون در حالی دم از تقویت ارتش و نیروهای امنیتی عراق می زنند که در چند سال گذشته این کار را انجام نداده اند و سلاح لازم را در اختیار بغداد قرار نداده اند.
عبدالباری عطوان تحلیلگر برجسته جهان عرب در این باره می نویسد: حیدر العبادی، نخست وزیر جدید عراق که حضور هرگونه نیروی عربی یا اسلامی در عراق برای مقابله با داعش را رد کرده، به شدت از این گام آمریکا استقبال کرده و واشنگتن نیز اعلام کرده که این نظامیان را بر اساس درخواست عراق اعزام می‌کند.
باراک اوباما نیز روز شنبه در سخنان خود گفت که این نیروها در درگیری‌ها مشارکت نمی‌کنند بلکه فقط بر آموزش نظامیان عراقی و تعدادی از عشایر سنی برای مقابله با داعش تمرکز خواهند کرد اما اعزام نیروهای آمریکایی به استان الانبار این گفته‌ها را تکذیب کرده و تاکید دارد که این نیروها برای جنگ و اداره جنگ به این منطقه اعزام می‌شوند وگر نه چرا عملیات آموزش در استان‌های دیگر از جمله در جنوب انجام نمی‌شود؟
این نیروهای آمریکایی که هر روز تعداد آنها افزایش می‌یابد نیروهای اشغالگر و نه نیروهای آموزشگر هستند و هر فردی غیر از این بگوید در حال فریب دادن خود است به خصوص اینکه این درخواست با خواسته دولت عراق انجام می‌شود. اعتقاد نداریم که دولت عبادی که نماینده گروه بیشتری از عراقی‌ها در مقایسه با دولت نوری مالکی است با همراهی گسترده‌ای از ملت عراق چه سنی و شیعه همراه شود چون فراخواندن نیروهای ‌آمریکایی اشغال مجدد عراق و تجاوز به تمامیت ارضی این کشور تحت دستاویز مبارزه با داعش است. وجود نیروهای آمریکایی در عراق سبب بحران و تشدید طائفه‌گری در عراق خواهد شد و به نفع داعش تمام می‌شود. ملت عراق فراموش نخواهد کرد که بخش عمده‌ای از بحران‌های کنونی و تبدیل شدن آن به کشور شکست خورده و پاره پاره شدن آن به دلیل درگیری‌های طائفه‌ای در پی اشغال این کشور توسط آمریکا در سال ۲۰۰۳ بوده و همین اشغالگری بوده که زمینه مناسب برای ایجاد داعش را فراهم کرد.
اشغالگران آمریکایی بودند که ارتش عراق و نیروهای امنیتی آن را منحل کرده و همه شیوه‌ها را برای خوار کردن آنها به کار بردند و هم اکنون این نیروها به عنوان قاتلان بی باک و تحت عنوان داعش بازگشته و تشنه انتقام هستند. پل بریمر، حاکم آمریکایی عراق، ارتش این کشور را منحل کرده و ارتش جدیدی را ایجاد کردند ارتشی که ۳۰ هزار نفر از نیروهای آن هنگامی که نیروهای داعش به موصل حمله کردند، از این شهر با لباس غیرنظامی گریختند و هم اکنون نیز آمریکا گفته که به عراق بازگشته تا بار دیگر ارتش عراق را آموزش داده و نیروهای عشایری جدیدی را تشکیل دهند.
در سال ۲۰۰۸ نیروهای بیداری توسط ژنرال دیوید پترائوس تاسیس شد و تعداد آن به ۸۰ هزار نفر رسید و برای مقابله با گروه القاعده آماده سازی شدند اما دشمن هم اکنون داعش و نه القاعده بوده و بخش عمده‌ای از جنگجویان آن نیز عراقی هستند و مهمتر از آن، بخش عمده‌ای از عراقی‌ها به خصوص مبارزان نیروهای الصحوه اصلا به آمریکایی‌ها که آنها را خوار کردند اطمینان ندارند همانطور که به دولت عراق که توانمند سازی آنها را به دلایل طائفه‌ای رد کرده نیز اعتماد ندارند.نمی‌دانیم که آمریکا چند بار ارتش عراق را آموزش خواهد داد و تا چه میزان از خزانه عراق در مقابل این آموزش برداشت خواهدکرد. آمریکا طی مدت ۱۰ سالی که در عراق حضور داشت بیش از ۲۵ میلیارددلار از عراق گرفت. آیا اقدامی که دفعه پیش شکست خورده این بار موفقیت آمیز خواهد بود.
چیزی که آمریکا و همپیمانان جدید و قدیم عراقی این کشور درک نمی‌کنند آن است که مشکل ارتش عراق آموزش و تجهیزات نبوده است. مشکل فقدان عقیده مبارزه برای کشور است که بر اساس آن همه عراقی ها را زیر یک پرچم جمع کند. هواپیماهای آمریکایی که مواضع و تجمع‌های داعش در عراق و سوریه را طی دو ماه گذشته هدف قرار داده پیشرفته‌ترین جنگنده‌ها در جهان بوده و خلبانان آنها آموزش‌دیده‌ترین هستند اما با این وجود تا کنون نتوانسته‌اند پیشروی داعش در عمق شهر کوچکی مانند کوبانی در سوریه را متوقف کنند. باعث تاسف است که عراق جدید آزاد شده برای مقابله با گروه داعش از آمریکا کمک می‌گیرد داعشی که تعداد نیروهایش یک پنجم نیروهای ارتش عراق بوده و توسط نیروهای آمریکایی و غیره آموزش ندیده‌اند، و با تسلیحات و تجهیزاتی که پس از تصرف شهر موصل بدست آورده در حال مبارزه است. نیروهای ‌آمریکایی شکست خفت باری در عراق خوردند و هم اکنون نیز به همان تله بازگشته‌اند و همین مسیر را نیز طی خواهند کرد و روزهای آتی این موضوع را نشان خواهد داد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن