دیدبان

اوباما می خواهد سطح مذاکرات را به رهبری ارتقاء دهد

اوباما می خواهد سطح مذاکرات را به رهبری ارتقاء دهد

دیدبان: حمید رضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: غربی ها متوجه شده اند که تصمیم گیر اصلی در مذاکرات مقام معظم رهبری است.
وی در گفت و گو با افکار نیوز با اشاره به مذاکرات اخیر عمان بیان داشت: روند مذاکرات به سختی پیش می رود و چالش های اصلی بین ما ،آمریکا و اروپا در این جلسه مطرح خواهد شد و فاصله بین دیدگاههای ما چه در موضوع تعداد سانتریفیوژ و چه نحوه لغو تحریم ها فاصله ای زیاد است و نزدیک کردن این فاصله ها کار دشواری است.

این کارشناس مسائل بین الملل اظهار داشت: دو دولت ایران و آمریکا برای رسیدن به توافق تلاش می کنند اما موضوعی که می خواهند بر آن توافق کنند موضوعاتی است که انجام این توافق را سخت و دشوار کرده است، خصوصا اینکه چارچوبی برای مذاکرات ما مبتنی بر حقوق ملت ایران و خط قرمزهایی که مقام معظم رهبری تعیین کرده اند که قابل تغییر نیست و ثابت است. بنابر این آمریکایی ها و غربی ها هیچ راهی را برای اینکه خود را به چارچوب ایران نزدیک کنند ندارند.

وی افزود: از سوی دیگر متاسفانه هر دو دولت سرنوشت خود را به نتیجه مذاکرات گره زده اند و اگر مذاکرات به نتیجه نرسد هر دو دولت شکست می خورند و این مقداری مشکل را افزایش داده است و به هر حال دولت ما باید به گونه ای عمل کند که شکست در مذاکرات آسیبی به برنامه ها و خدماتش در اداره کشور نزند.

ترقی درباره شایعات حضور نماینده رهبری در مذاکرات اظهار داشت: غربی ها متوجه شده اند که تصمیم گیر اصلی در مذاکرات مقام معظم رهبری است ، آنها دو روش را پیگیری می کنند که یکی نامه نگاری اوباما به رهبری است که می خواهد سطح مذاکرات را از وزرا به بالاتر و ریاست جمهوری و رهبری ارتقا دهد و دلیل آن هم این است که اوباما در نیویورک موفق نشد این سطح را به ریاست جمهوری تغییر دهد به همین دلیل به مقام معظم رهبری نامه نوشته است و چون نامه رهبری را خود آنها افشا کردند این روزها به خبر دروغ رفتن آقای ولایتی به مسقط هم متوسل شده اند تا بگویند دکتر ولایتی نماینده رهبری در مذاکرات حضور خواهد داشت و سطح مذاکرات را ارتقاء دهند.
وی ادامه داد: آنها معتقدند تا مذاکرات به سطوح بالای تصمیم گیری منتقل نشود به نتیجه ای نخواهند رسید و به همین دلیل دست به این شیوه ها می زنند.
رئیس مرکز بین الملل حزب موتلفه اسلامی درباره انتخابات اخیر آمریکا و پیروزی جمهوری خواهان و تاثیر در عملکرد دولت فعلی آمریکا در مذاکرات گفت: اگر چه به ظاهر جمهوری خواهان تفاوت نظری نسبت به مذاکرات هسته ای با دموکرات ها دارند اما هیات حاکمه آمریکا موضع واحدی دارد و آن را ا دنبال می کنند اما افزایش تعداد جمهوری خواهان در مجلس موضع چانه زنی اوباما را افزایش می دهد که به دنبال امتیاز گیری بیشتری باشد و از این نظر مذاکرات با چالش بیشتری مواجه خواهد شد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن