دیدبان

سرنوشت سهام عدالت به کجا کشید؟

سرنوشت سهام عدالت به کجا کشید؟

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، رئیس سازمان خصوصی سازی درباره سرنوشت سهام عدالت گفت:‌ به افرادی که این سهام تعلق گرفته است، مهلت ۱۰ ساله داده شد تا از محل سود سهام، بدهی خود را برای دریافت سهام تسویه کنند.
علی اشرف عبداله پوری حسینی با بیان اینکه مهلت ۱۰ ساله برای آزادسازی سهام عدالت پایان سال ۱۳۹۴ به پایان می رسد، افزود: متاسفانه اطلاع رسانی در این زمینه اندک بوده است.
وی گفت:‌ پرداخت غیرقانونی سود سهام در ابتدای اجرای طرح سهام عدالت به برخی دارندگان برگه های سهام عدالت توقع نادرست در افکار عمومی بوجود آورد.
رئیس سازمان خصوصی سازی یکی از برنامه های دولت را آزادسازی سریعتر سهام عدالت اعلام کرد و گفت:‌ دولت در یک سال اخیر با شناسایی آسیب های طرح سهام عدالت پیش نویسی لایحه جدیدی را تدوین کرده است که با تصویب آن در هیات وزیران ، به مجلس شورای اسلامی ارائه خواهد شد.
پوری حسینی افزود:‌ اگر این لایحه به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد امکان آزادسازی زودتر از موعد سهام فراهم می شود.
رئیس سازمان خصوصی سازی تعداد شرکت های مشمول طرح سهام عدالت موسوم به شرکت های سرمایه پذیر را ۶۱ شرکت اعلام کرد و گفت:‌ تعداد کرسی اعضای هیات مدیره این شرکت ها و زیر مجموعه های آنها حدود ۳۵۰ کرسی است.
وی افزود: در دولت یازدهم، وزیر امور اقتصادی و دارایی و سازمان خصوصی سازی از طرف نمایندگان مجلس و نهادهای نظارتی بارها درباره پاداش های چند صد میلیاردی، نحوه معاملات، پورسانت معاملات و سایر مسایل مرتبط با شرکت های سرمایه پذیر مورد سوال قرار گرفتند.
پوری حسینی تاکید کرد:‌ وزارت اقتصاد و سازمان خصوصی سازی نقشی در تعیین اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر نداشته و این کار به کانون سهام عدالت سپرده شده است.
رئیس سازمان خصوصی سازی گفت:‌ به نهادهای نظارتی اعلام کردیم زمانیکه دولت را تحویل گرفتیم روش مدیریت شرکت های سرمایه پذیر اینطور بوده است اما بررسی موضوع در دستور کار قرار گرفت.
وی خاطرنشان کرد:‌ در بررسی ها مشخص شد نوزدهم آبان ۱۳۸۹ دولت مصوبه داشته که نمایندگی سهام عدالت در شرکت های سرمایه پذیر تا زمانی که سهام آنها آزاد نشده به عهده دستگاه اجرایی است که پیش از آن شرکت را مدیریت می کرد اما برخلاف آن عمل شده است.
پوری حسینی افزود:‌ نتایج بررسی ها به وزیر اقتصاد و سپس هیات وزیران اعلام شد که مصوب دولت اجرا نشده است و بر اساس آن هیات دولت دو ماه قبل مصوب کرد که مصوبه معطل مانده اجرایی شود و مدیران شرکت های سرمایه پذیر را دستگاههای اجرایی تعیین کنند.
رئیس سازمان خصوصی سازی افزود :‌ طبق این تصمیم تعیین اعضای هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر تا زمان آزادسازی سهام و واگذاری آن به سهام داران؛‌ به عهده دستگاههای اجرایی خواهد بود.
وی چگونگی تقسیم سهام ۶۱ شرکت میان ۴۰ میلیون نفر مشمول طرح سهام عدالت را از دغدغه های دولت درپیش نویس لایحه اصلاحی این طرح بیان کرد و گفت:‌ اگر طرح به روش قبل اجرا می شد، نتیجه معکوس می داشت.
پوری حسینی گفت:‌ در صورت تصویب قانون جدید طرح سهام عدالت از ابزارهای قانونی لازم برای آزادسازی سهام مشمولان برخوردار خواهیم بود.
رئیس سازمان خصوصی سازی درباره ارزش سهام آزادسازی شده سهام عدالت تا کنون گفت:‌ آنچه تا کنون بابت آزادسازی سهام وصول شده ، بسیار ناچیز است.
پوری حسینی افزود:‌ با وجود تلاش ها ۳۰ درصد پول معامله در خزانه وصول شده یا در همان ابتدای طرح در قالب سود به مشولان پرداخت یا صرف افزایش سرمایه شرکت ها شده یا اینکه اصلا شرکت سودی نداشته است.
وی گفت: ‌با این روند ارزش آزادسازی سهام شرکت های سرمایه پذیر تا پایان سال اندک خواهد بود.
رئیس سازمان خصوصی سازی همچنین درباره فروش برگه های سهام عدالت اظهارداشت: ‌دارندگان برگه های طرح سهام عدالت مالک سهام هیچ شرکتی نیستند و در صورت معامله برگه ها،‌ خریدار متضرر خواهد شد.
پوری حسینی افزود:‌ چیزی تحت عنوان بیع یا خرید و فروش درباره برگه های طرح سهام عدالت معنا ندارد و مردم در این زمینه دقت و از خرید و فروش برگه های پرهیز کنند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن