دیدبان

نفت در مقابل تحویل نیروگاه اتمى!

نفت در مقابل تحویل نیروگاه اتمى!

به گزارش دیدبان به نقل از مرکز اسناد انقلاب ، در حالى که انور سادات در تهران به سر مى‌برد و پیرامون مسائل منطقه و مسأله‌ى اعراب و اسراییل با شاه مشغول مذاکره بود، شایعاتى مبنى بر سفر شاه به آمریکا وسفر کارتر به ایران بر سر زبان‌ها بود و بالاخره مشخص شد که شاه در روز بیستم آبان یعنى؛ فقط سه هفته پس از به شهادت‌رساندن فرزند امام، عازم واشنگتن گردید و اعلام شد که سفر کارتر به تعویق افتاده است.
در همین زمان که شاه آماده‌ى سفر به آمریکا بود اعلام شد که ایران کارشناسان نظامى خود را به سومالى اعزام کرده است. علت اعزام نیرو، درگیرى بین سومالى و اتیوپى بود و به دلیل این‌که شوروى از اتیوپیایى‌ها حمایت مى‌کرد، ایران در چهارچوب مأموریت محوله از سوى آمریکا به حمایت از سومالى پرداخت و حتى اخبارى مبنى بر ارسال سلاح به آن کشور به گوش مى‌رسید در حالى که یک هفته به سفر شاه نمانده‌بود، در یک مصاحبه‌ى مطبوعاتى با سردبیر نیوزویک اعلام کرد که ما در خیلج فارس و دریاى عمان مانور بزرگ دریایى با شرکت اعضاى سنتو و نیز آمریکا خواهیم داشت. در سفر شاه به آمریکا و طى مذاکراتى که با کارتر خواهد داشت، از خرید سلاح‌هاى جدید به خصوص ۱۴۰ فروند ۱۶ـ F جدید علاوه بر ۱۶۰ فروند که پیش از این خریدارى شده است نیز صحبت وجود دارد. قبل از سفر شاه نیز اعلام شد که ایران هفت دستگاه هواپیماى بوئینگ ۷۰۷ که مجهز به رادار بود را از آمریکا خریدارى کرده است.
در همین زمان اعلام مى‌شود که براساس موافقت‌نامه‌اى بین ایران وآلمان، چهار نیروگاه هسته‌اى در ایران ساخته خواهد شد و ارزش این موافقت‌نامه حدود ۲۰ میلیارد مارک خواهد بود.
در سفر شاه به آمریکا قرار بود پیرامون خرید هشت نیروگاه اتمى از آمریکا نیز صحبت شود و کارتر از شاه بخواهد که قیمت نفت را ثابت نگه دارد ، یعنى نفت ارزان در مقابل سلاح!و نفت در مقابل تحویل نیروگاه اتمى! قرار بود پس از سفر به آمریکا شاه به فرانسه برود و پیرامون خرید دو نیروگاه اتمى با فرانسوى‌ها نیز مذاکره کند. شاه این روزها با غرور از «تولید برق اتمیک» سخن مى‌گفت.
در آستانه‌ى سفر شاه به آمریکا حضرت امام طى پیامى به ملت ایران ضمن قدردانى از برگزارى مجالس ختم فرمودند:
«ما باگرفتارى عظیم و مصیبت‌هاى دلخراشى مواجه هستیم که باید ذکرى از مصایب شخصى نکنیم. تظاهرات ملت ایران براى شخص نبود، اظهار تنفر از دستگاه جبار و رفراندوم حقیقى و رأى عدم اعتماد به دستگاه خیانتکار بود. این‌ها باید بدانند که اگر یک روز در پناه سرنیزه‌ى اجانب نباشند، ملت نجیب ایران انتقام خون جوانان و عزیزان خود را از آنها مى‌گیرند.
ملت دودمانى را نمى‌خواهد که تمام مقدسات و مقدرات آنها را به دست اجانب سپرده تمام مخازن نفت و غیره را به باد داده، اقتصاد کشور را به فنا سپرده، کشاورزى را ساقط کرده، اختیاراتش را به دست صاحب‌منصبان و کارشناسان آمریکایى داده و آنها را مصون و مختار کرده است و در حال حاضر نیز با همه‌ى کثافت‌کارى‌ها چون بر حسب اقتضاى وقت و بحران‌هاى اقتصادى و اجتماعى و سیاسى در تنگنا قرار گرفته است، در صدد آن است که با آزادى‌هاى محدود بى‌معنى، خود را از معرکه خارج و مقام خود را مستحکم کند و محیط را براى بقاى حکومت خود مهیا نماید و سپس حمله‌ى سبعانه‌ى خود را با وضعى فجیع‌تر و دردناک‌تر شروع کند و بر حرث و نسل رحم نکند. بر ارتش و سران آن است که خود را از ننگ اسارت در دست اجانب نجات دهند و مملکت خود را از هلاکت و سقوط برهانند».
اطلاعیه‌ى امام بر در و دیوار دانشگاه نصب شد و تعداد زیادى از دانشجویان به مطالعه‌ى آن مشغول شدند و این یک صحنه‌ى عادى در تمام دانشگاه‌ها بود.
سرانجام شاه سفر خود به آمریکا را آغاز کرد و این در حالى بود که دانشجویان ایرانى در بسیارى از کشورها از جمله آلمان و ایتالیا علیه او به اعتصاب غذا و راهپیمایى دست زدند و خیابان‌هاى تهران نیز شاهد راهپیمایى و تظاهرات دانشجویان علیه این سفر بود.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن