دیدبان

مشکل کم آبی زاینده رود و اصفهان هنوز حل نشده است

مشکل کم آبی زاینده رود و اصفهان هنوز حل نشده است

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، اگرچه جاری شدن آب در بستر رودخانه زاینده رود چند روزی است که حیات را بار دیگر به  اصفهان به ارمغان آورده و شادی را به چهره شهر بازگردانده است لیکن نگرانی از پایان یافتن این ایام و بازگشت به دوران خشک شدن زاینده رود همواره در دل مردم اصفهان وجود دارد. خصوصا اینکه برخی کارشناسان معتقدند باز شدن دریچه ها و کاهش جدی میزان آب پشت سد، در صورتی که میزان بارش کم و یا به اندازه سال قبل باشد، می تواند اصفهان را با بحران آب آشامیدنی در بهار و تابستان سال آینده مواجه کند. در ادامه مواردی که به نظر می رسد بر طرف شدن و پیگیری آن می تواند تا حدی این نگرانی را برای همیشه مرتفع سازد بیان می گردد.

1- با توجه به کمبود آب و همچنین پیشرفت های گوناگون در مورد روش های نوین آبیاری ، روش هایی مانند احداث گلخانه، استفاده ازتکنولوژی های مربوط به اصلاح نباتات و    ضرورت تغییر نگرش نسبت به مقوله کشاورزی در استان و تغییر الگوی کشت را فراهم آورده است این امر نیاز به یک عزم جدی و فرا بخشی دارد که شایسته است مسئولان مربوطه خصوصاً، امسال که سال مدیریت جهادی است با نگاهی متفاوت به آن بنگرند و به شکلی جهادی با آن برخورد نمایند.

2- مساله برداشت های بی رویه در بالادست زاینده رود مساله ای نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت. در این مورد  دو نوع مساله وجود دارد که می‌بایست با هریک متناظر با نوع آن برخورد مناسب صورت بگیرد.

الف- برداشت هایی که به صورت غیر قانونی و بدون مجوز با پمپاژهای کوچک یا بزرگ جهت کشاورزی و عمدتا باغداری انجام می شود. این موارد می بایست توسط دستگاههای قضایی و انتظامی و با همکاری ومدیریت وزارت نیرو و شرکت های آب منطقه‌ای کنترل و محدود شود.

ب- برداشت هایی که متاسفانه در سالهای اخیر، خصوصا پس از استانی شدن شرکت های آب منطقه ای (که آخرین مصوبه و میراث شوم دولت اصلاحات بود) مجوزهایی توسط شرکت آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری برای آن‌ها صادر شده، لیکن این مجوزها با توجه به برخی قوانین بالادستی همچنین اسناد معتبر و سابقه داری چون طومار شیخ بهایی به صورت خلاف صادر گردیده است و ضرورت دارد از طریق دستگاه های نظارتی بررسی و نسبت به لغو آن ها اقدام گردد. این امر نیاز به پیگیری های مقامات ارشد استان، نمایندگان مجلس و مطالبه عمومی ساکنین اصفهان خصوصاً کشاورزان شرق استان که حقابه داران قدیمی زاینده رودند، دارد.

3- با توجه به نیاز استان اصفهان، خصوصا در زمینه تامین آب شرب و تامین آب صنعت (که موجب ایجاد اشتغال فراوان خصوصا برای ساکنین استان های همجوار گردیده است) و همچنین با توجه به مطالعات انجام شده، مصوبات و تخصیص صادر شده جهت انجام پروژه هایی مانند تونل بهشت آباد، تعلل در اجرای این پروژه ها و تغییرات در مبانی پروژه به دلایل سیاسی و بهانه های غیر کارشناسانه از قبیل جایگزین نمودن آن با تونل و پمپاژ که هزینه های هنگفت بهره برداری از آن و مشکلات اجرایی آن کاملا مشهود است از دیدگاه کارشناسان امری غیر قابل قبول می‌باشد که ضرورت دارد مسئولان مربوطه پیگیری های لازم را انجام دهند در غیر این صورت این مساله که یک مطالبه جدی و عمومی است موجب  ایجاد بحران و نارضایتی اجتماعی می گردد.

4- صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف که در همه زمان ها یک امرواجب و لازم است، در این شرایط که مردم اصفهان با تمام وجود طعم کم آبی را چشیده اند بر تمام مردم ضروری تر از هر زمان دیگر است. در این زمینه لازم است همه اقشار مردم و همچنین رسانه ها در مورد فرهنگ سازی برای صرفه جویی و مصرف بهینه، وظایف خود را انجام دهند و جاری شدن آب زاینده رود آنها را دچار فراموشی نسازد، که امر به صرفه جویی امر به معروف و نهی از اسراف نهی از منکر است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن