دیدبان

برخی مظنونان اسیدپاشی بازداشت شدند

برخی مظنونان اسیدپاشی بازداشت شدند

به گزارش دیدبان به نقل ز تسنیم، نشست مشترک خبرگزاری تسنیم و خبرگزاری فارس با حضور حجت‌الاسلام احمد سالک رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و نماینده مردم اصفهان در مجلس دقایقی پیش در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها برگزار شد.

حجت‌الاسلام سالک در پاسخ به سوالی در رابطه با موضوع اسیدپاشی در اصفهان، گفت: اشپیگل اعلام کرد که بیش از 2 هزار اسیدپاشی در کشورهای اروپایی صورت گرفته و در همین سال 93 در انگلیس 144 مورد اسیدپاشی بود که این مسئله نشان می‌دهد موضوع اسیدپاشی به دلایلی که کاملا روشن است در اروپا بیشتر است، اما در اصفهان فقط 4 مورد اسیدپاشی در زمان معین و جغرافیای مشخص صورت گرفته است.

وی افزود: براساس روان‌شناسی که وجود دارد این اقدامات ناشی از گرفتاری‌های روحی و روانی است که متاسفانه رسانه‌های بیگانه و برخی جریانات داخلی بر روی آن موج‌سواری می‌کنند و فقط به این دلیل که این اقدامات زمانی صورت گرفته که با قانون امر به معروف و نهی از منکر در مجلس شورای اسلامی مصادف شده است و برهمین اساس با پوشش اسیدپاشی به این طرح هجمه می‌کنند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه مجلس براساس اصل هشتم قانون اساسی موظف بوده به بحث امر به معروف و نهی از منکر بپردازد، اظهار داشت: این قانون بعد از 35 سال در دستور کار قرار گرفته و این طرح 24 ماده دارد که به صحن علنی مجلس ارسال شد و 20 ماده آن تاکنون تصویب شده، اما متاسفانه رسانه‌های بیگانه موضوع اسیدپاشی را سوژه خود کردند تا به این واجب الهی هجمه وارد کنند.

حجت‌الاسلام سالک در مورد مصدومین حادثه اسیدپاشی در اصفهان، اظهار داشت: 4 نفر در اصفهان مورد حمله اسیدپاشی قرار گرفتند که 2 نفر آنها آسیب‌دیدگی سطحی دارند و دو نفر نیز عمیق هستند که از اسید سولفوریک استفاده شده بود و اکنون نیز دستگاه‌های امنیتی و نظامی پیگیر این موضوع هستند و چند نفر نیز به عنوان مظنون دستگیر شده‌اند. 

وی افزود: برخی می‌خواستند این اتفاقات را منتسب به ناهیان منکر و بسیجی‌ها کنند که تماماً رد می‌شود و آمران به معروف و حزب‌اللهی‌ها و بسیجی‌ها بسیار با بصیرت و عاقل هستند و هرگز مرتکب چنین جنایاتی نخواهند شد و ما نیز امیدواریم قانون امر به معروف و نهی از منکر تا پایان هفته تصویب شود و سپس به دستگاه‌ها ابلاغ کنیم. 

نماینده مردم اصفهان در مجلس در مورد تاریخ اسیدپاشی در اصفهان، گفت: این اتفاقات در حدفاصل 15 شهریور تا 23 مهر اتفاق افتاده و از 23 مهر به بعد موردی نداشتیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه حال مصدومین نیز رو به بهبودی است، اظهار داشت: 2 نفر از مصدومین که دچار آسیب‌دیدگی سطحی شده بودند ترخیص شدند و دو نفر دیگر که آسیب‌دیدگی عمیق داشتند یکی در بیمارستان سوانح سوختگی اصفهان و دیگری نیز در یکی از بیمارستان‌های تهران مداوا می‌شوند. 

حجت‌الاسلام سالک در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت آب زاینده رود، گفت: بحث آب زاینده‌رود یک مسئله ملی است، زیرا هم مردم باید از آب استفاده کنند و هم کشاورزان و صنعت‌گران باید از این آب بهره ببرند و اختصاص به محل یا استان خاصی نخواهد داشت. 

وی با بیان اینکه زاینده‌رود به عنوان حیات کشور است، تصریح کرد: معتقدیم زاینده‌رود می‌تواند تحول اساسی در کشور به وجود آورد و ما دنبال زاینده‌رود موقتی و فصلی نخواهیم بود، بلکه زاینده‌رود دائمی را باید داشته باشیم که البته تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته تا اصفهان که 7 سال خشکسالی و کمبود بارش را داشته این مشکل نیز رفع شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: با دستور وزیر محترم نیرو قرار شده برای کشاورزان و صنعت‌گران شرایطی ایجاد شود تا اینکه بتوانیم از این بحران بیرون برویم و الان به صورت فصلی است که 33 تا 34 روز خواهد بود. 

حجت‌الاسلام سالک در پاسخ به سوالی مبنی بر توقف اکران فیلم‌های فتنه، گفت: یکی از وظایف مجلس نظارت بر حسن اجرای قانون و مدیران و مسئولان است و کمیسیون فرهنگی نیز از 2 سال قبل که کار خود را شروع کرد یک نظارتی را بر کل فیلم‌ها داشت و کارگروهی در کمیسیون تحت عنوان رسانه داریم که فیلم و تئاتر در کنترل آنها قرار دارد. 

وی افزود: برخی از فیلم‌ها از گذشته مجوز داشتند که بخشی از آنها مربوط به فتنه و با ماهیت ضداسلامی بود که ما جلسه‌ای در کمیسیون فرهنگی با حضور وزیر محترم ارشاد آقای ایوبی و آقای انتظامی داشتیم و بحث مفصلی در رابطه با خطوط قرمز مجلس داشتیم و در نهایت نیز با اقدامی که صورت گرفت فیلم "من عصبانی نیستم" از اکران خارج شد. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس  در پاسخ به خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب خبرهایی را از استیضاح وزیر ارشاد مطرح می‌کنند. آیا چنین بحثی در مجلس مطرح است؟ گفت: اولا چنین بحثی را در صحن علنی مجلس نداریم، اما ممکن است برخی رسانه‌ها انتقادهایی را داشته باشند، اما خب این انتقادها باید سازنده باشد و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز باید این انتقادها را بپذیرید.

حجت‌الاسلام سالک در پاسخ به سوال یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها در رابطه با اینکه چرا این‌قدر دیر به طرح امر به معروف و نهی از منکر می‌پردازید؟ گفت: باید از این دلسوزی شما تقدیر کنم و حق با شماست، اما تلاش گسترده کمیسیون فرهنگی بر این است که هرچه سریع‌تر این طرح به نتیجه برسد.

وی افزود: در 35 سال گذشته متاسفانه موضوع امر به معروف و نهی از منکر مانند توپ فوتبال بین دستگاه‌ها رد و بدل می‌شد تا اینکه کمیسیون فرهنگی قرار شد قانون این واجب الهی را تصویب و اجرا کنند. 

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در مورد ویژگی‌های طرح قانون امر به معروف و نهی از منکر، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر است و ویژگی دیگر این است که باید آحاد مردم حضور داشته باشند.

حجت‌الاسلام سالک در مورد اجرای طرح امر به معروف و نهی از منکر، گفت: ما قانون را به گونه‌ای طرح کردیم که از هر سوءاستفاده‌ای جلوگیری کند و در مواد 24 گانه طرح امر به معروف ونهی از منکر از توهین، جسارت و بی‌حرمتی ممانعت کردیم و تجسس را نیز ممنوع کردیم. 

وی در پایان تاکید کرد: البته انتقادهایی که صورت می‌گیرد نسبت به اصل طرح امر به معروف و نهی از منکر است، زیرا برخی منافع خود را در خطر می‌بینند و رسانه‌های بیگانه نیز در جهت اهداف خود سعی دارند به این طرح هجمه وارد کنند، در صورتی که این طرح یک واجب الهی فراموش شده بود و باید به این موضوع رسیدگی می‌شد و ما سابقه خوبی را از سازمان احیای امر به معروف و نهی از منکر داشتیم که الان نیز باید در همه سازمان‌ها وجود داشته باشد.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن