به گزارش دیدبان به نقل از اقتصادپرس، محمد سرافراز رییس جدید سازمان صدا و سیما در حالی دوران تصدی مدیریت خویش بر این دستگاه عظیم رسانه ای – تبلیغاتی را آغاز کرده که همچنان چالش کسری بودجه و مشکلات مربوط به آن گربیانگیر این نهاد است . در این زمینه دکتر باهر زاده پژوهشگر اقتصاد رسانه به اقتصاد پرس توضیح می دهد.
دکتر باهرزاده به خبرنگار اقتصاد پرس گفت : رسانه ملی طی این سال ها همواره از مشکلات بودجه ای خود گله مند است . اکنون نیز که عزت الله ضرغامی کرسی مدیریت این سازمان را به دکتر سرافراز تحویل داده ، کماکان این مشکل به قوت خود باقی است . اینکه رییس جدید چگونه می خواهد بر این مشکل دیرپا فائق آید ، یکی از مهمترین سوالات پیش روی کارشناسان است .
وی ادامه داد : متاسفانه تمایل شدید رسانه ملی به گسترش تبلیغات بازرگانی انبوه و خسته کننده در تلویزیون و رادیو در سال های گذشته باعث کاهش جامعه مخاطبین رسانه ملی شد . در کنار این ما شاهد بودیم که درآمد حاصل از این تبلیغات به جای هزینه کرد در افزایش سطح کیفی تولیدات رسانه ای صرف افزایش کمی تعداد شبکه های تلویزیونی و رادویی شد با این هدف که گسترش این شبکه ها مانع توجه مردم به انبوهی از کانال های تلویزیونی ماهواره ای شود .
این اقدام البته فواید خاص خود را داشت اما مشکلات بی شماری را نیز به وجود آورد که باید بحثی جدی درباره آن به عمل آورد .
این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد : به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه ملی اگر می خواهد حرفه ای عمل کند باید باکس تبلیغات رسانه ای خود را جدا از برنامه ها و راهبردهای اصلی خویش ترسیم کند . اینکه درآمدزایی برای رسانه را گره به تبلیغات خسته کننده و ضد مخاطب بزنیم چیزی جز افزایش تمایل مردم به دریافت کانال های ماهواره ای نخواهد داشت .
باهر همچنین گفت : در اکثر کشورهای توسعه یافته ، رسانه ملی معمولا برای تامین هزینه های خود دست به سرمایه گذاری در حوزه تولیدات رسانه ای خویش می زند . این سرمایه گذاری بلند مدت در ادامه باعث افزایش جامعه مخاطبین شده و به دریافت سهم بیشتری از مشاهده برنامه های تلویزیونی در قالب آبونمان می انجامد . از سویی دیگر یکی از برنامه هایی که رسانه ملی ما نیز باید به آن توجه بیشتری کند مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید محتوای رسانه ای برای پخش در رسانه ملی است . این مهم در قالب تولیدات تاریخی ، بین المللی و فرهنگی می تواند نتایج اقتصادی ملموسی را نیز در بر داشته باشد .
وی در ادامه با اشاره به برخی از سیاست های غلط بازرگانی تلویزیونی در دوران مدیریت سابق رسانه ملی گفت : در دوره جدید باید دولت سهم بیشتری در تامین هزینه های رسانه ملی داشته باشد . به اعتقاد وی دولت از آنجا که مقسم اصلی بودجه در کشور است باید فارغ از نگاه جناحی و سیاسی مطلوب خویش ، همکاری بیشتری با رسانه ملی به عمل آورد تا صدا و سیما مجبور نباشد برای تامین بودجه مورد نیاز خویش دست به هر اقدامی بزند .
این کارشناس رسانه در ادامه از لزوم بازنگری و تعدیل نیروی انسانی غیر ضرور در دستگاه اداری صدا و سیما سخن گفت و افزود : شما ببینید رسانه ملی ما بر خلاف نهادهای مشابه در دیگر کشورها ، از حجم عظیم نیروی انسانی خویش آسیب های بسیاری از حیث اقتصادی و هزینه ای دیده است . به نظر می رسد رسانه ملی باید در همین ابتدای دوره جدید یک تعدیل هدفمند در این زمینه به عمل آورد تا از بخشی از هزینه های غیر ضرور و تحمیلی خویش بکاهد
حال باید دید برنامه رییس جدید صدا وسیما برای جبران کسری بودجه همیشگی این دستگاه بزرگ فرهنگی و رسانه ای چیست ؟