دیدبان

چالش کسری بودجه رسانه ملی روی میز رییس جدید

چالش کسری بودجه رسانه ملی روی میز رییس جدید

به گزارش دیدبان به نقل از اقتصادپرس، محمد سرافراز رییس جدید سازمان صدا و سیما در حالی دوران تصدی مدیریت خویش بر این دستگاه عظیم رسانه ای تبلیغاتی را آغاز کرده که همچنان چالش کسری بودجه و مشکلات مربوط به آن گربیانگیر این نهاد است . در این زمینه دکتر باهر زاده پژوهشگر اقتصاد رسانه به اقتصاد پرس توضیح می دهد.

دکتر باهرزاده به خبرنگار اقتصاد پرس گفت : رسانه ملی طی این سال ها همواره از مشکلات بودجه ای خود گله مند است . اکنون نیز که عزت الله ضرغامی کرسی مدیریت این سازمان را به دکتر سرافراز تحویل داده ، کماکان این مشکل به قوت خود باقی است . اینکه رییس جدید چگونه می خواهد بر این مشکل دیرپا فائق آید ، یکی از مهمترین سوالات پیش روی کارشناسان است .

وی ادامه داد : متاسفانه تمایل شدید رسانه ملی به گسترش تبلیغات بازرگانی انبوه و خسته کننده در تلویزیون و رادیو در سال های گذشته باعث کاهش جامعه مخاطبین رسانه ملی شد . در کنار این ما شاهد بودیم که درآمد حاصل از این تبلیغات به جای هزینه کرد در افزایش سطح کیفی تولیدات رسانه ای صرف افزایش کمی تعداد شبکه های تلویزیونی و رادویی شد با این هدف که گسترش این شبکه ها مانع توجه مردم به انبوهی از کانال های تلویزیونی ماهواره ای شود .

این اقدام البته فواید خاص خود را داشت اما مشکلات بی شماری را نیز به وجود آورد که باید بحثی جدی درباره آن به عمل آورد .

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد : به اعتقاد بسیاری از کارشناسان رسانه ملی اگر می خواهد حرفه ای عمل کند باید باکس تبلیغات رسانه ای خود را جدا از برنامه ها و راهبردهای اصلی خویش ترسیم کند . اینکه درآمدزایی برای رسانه را گره به تبلیغات خسته کننده و ضد مخاطب بزنیم چیزی جز افزایش تمایل مردم به دریافت کانال های ماهواره ای نخواهد داشت .

باهر همچنین گفت : در اکثر کشورهای توسعه یافته ، رسانه ملی معمولا برای تامین هزینه های خود دست به سرمایه گذاری در حوزه تولیدات رسانه ای خویش می زند . این سرمایه گذاری بلند مدت در ادامه باعث افزایش جامعه مخاطبین شده و به دریافت سهم بیشتری از مشاهده برنامه های تلویزیونی در قالب آبونمان می انجامد . از سویی دیگر یکی از برنامه هایی که رسانه ملی ما نیز باید به آن توجه بیشتری کند مشارکت با بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای تولید محتوای رسانه ای برای پخش در رسانه ملی است . این مهم در قالب تولیدات تاریخی ، بین المللی و فرهنگی می تواند نتایج اقتصادی ملموسی را نیز در بر داشته باشد .

وی در ادامه با اشاره به برخی از سیاست های غلط بازرگانی تلویزیونی در دوران مدیریت سابق رسانه ملی گفت : در دوره جدید باید دولت سهم بیشتری در تامین هزینه های رسانه ملی داشته باشد . به اعتقاد وی دولت از آنجا که مقسم اصلی بودجه در کشور است باید فارغ از نگاه جناحی و سیاسی مطلوب خویش ، همکاری بیشتری با رسانه ملی به عمل آورد تا صدا و سیما مجبور نباشد برای تامین بودجه مورد نیاز خویش دست به هر اقدامی بزند .

این کارشناس رسانه در ادامه از لزوم بازنگری و تعدیل نیروی انسانی غیر ضرور در دستگاه اداری صدا و سیما سخن گفت و افزود : شما ببینید رسانه ملی ما بر خلاف نهادهای مشابه در دیگر کشورها ، از حجم عظیم نیروی انسانی خویش آسیب های بسیاری از حیث اقتصادی و هزینه ای دیده است . به نظر می رسد رسانه ملی باید در همین ابتدای دوره جدید یک تعدیل هدفمند در این زمینه به عمل آورد تا از بخشی از هزینه های غیر ضرور و تحمیلی خویش بکاهد

حال باید دید برنامه رییس جدید صدا وسیما برای جبران کسری بودجه همیشگی این دستگاه بزرگ فرهنگی و رسانه ای چیست ؟

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن