دیدبان

معتمدی به هیچ وجه رأی اعتماد نخواهد گرفت

معتمدی به هیچ وجه رأی اعتماد نخواهد گرفت

به گزارش دیدبان به نقل از خبرگزاری دانشجو، "فیروز اصلانی" استاد حقوق دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار سیاسی "خبرگزاری دانشجو" با اشاره به گزینه‌های احتمالی برای وزارت علوم اظهار داشت: شنیده‌ام آقایان عباسپور، سقائیان نژاد و معتمدی مطرح هستند.

مدیر گروه حقوق عمومی دانشکده‌ی حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران استفاده از تعبیر "وزیر پیشنهادی" را به لحاظ حقوقی غلط دانست و گفت: این تعبیر "وزیر پیشنهادی" یک تعبیر غلط و غیر حقوقی است. باید به جای این واژه از "نامزد پیشنهادی" استفاده کرد.

وی در خصوص نوع انتخاب وزرا به لحاظ قانونی تصریح کرد: وزیر علوم در حقیقت وزیری دارای دو بال است. یک بال معرفی رئیس جمهور است و بال دیگر رای اعتماد مجلس است. با یک بال تکلیف فرد مشخص نمی‌شود بلکه حتماً باید دو بال با هم وجود داشته باشد. هیچ وزیری بدون رای مجلس وزیر نخواهد شد.

اصلانی در ادامه افزود: آقای دکتر روحانی با توجه به گزینه‌هایی که تا الان معرفی کرده‌اند قطعاً متوجه شده‌اند که فقط انتخابات و سلیقه‌ی رئیس جمهور در تعیین وزیر کفایت نمی‌کند.

وی با استناد به قانون اساسی مسئله انتخاب وزیر را دوجانبه دانست و تاکید کرد: اگر بنا بود فقط سلیقه‌ی رئیس دولت در مسئله وزارتخانه‌ها تجلی پیدا کند که قانون اساسی ما به هیچ وجه رای اعتماد را برای وزرا مقرر نمی‌کرد.

این استاد دانشگاه در ارتباط با نقش مجلس در نظارت بر وزرا گفت: اینکه قانون مقرر کرده دلیل بر این است که رای چشمان تیزبین نمایندگان توده ملت باید به وزارتخانه‌ها نظارت بکند و این نظارت در تشکیل وزارت در بدو کار در قالب رأی اعتماد تجلی پیدا می‌کند و در نظارت استمرار یافته هم با اصل 88 و 89 قانون اساسی در قالب سوال و یا استیضاح استمرار پیدا می‌کند.

وی با اشاره به انتقادهایی که بعضاً در دولت قبل پیرامون جایگاه مجلس و دولت می‌شد گفت: اگر رئیس جمهور نظر آرای عمومی هست، که هست؛ مجلس و نمایندگان مجلس هم مظهر آرای عمومی هستند چرا که هر دو با نظر و خواست و رای ملت انتخاب شده‌اند.

اصلانی با اشاره به اینکه انتخاب وزیر علوم به صورت یکطرفه نیست گفت: آقای رئیس جمهور الحمدالله حقوقدان هستند حتماً این مطلب را عنایت دارند و می‌دانند که اگر کسی را معرفی کنند و  نظر مجلس را نتواند کسب کند به هیچ وجه رای نخواهد آورد و وزیر نخواهد شد.

وی در خصوص علت رای اعتماد ملجس به آقای میلی‌منفرد گفت: دفعه قبل هم که به نامزد پیشنهادی رای مثبت دادند علت این بود که قصد داشتند همکاری خودشان را با دولت تازه تاسیس نشان دهند. اما از آن به بعد افرادی که معرفی شدند نتوانستند رای اعتماد نمایندگان را به خود جلب کنند.

اصلانی در خصوص آقای معتمدی که این روزها به عنوان گزینه‌ی اصلی دولت معرفی می‌شود گفت: به نظر می‌رسد که آقای معتمدی به هیچ وجه رأی اعتماد را نخواهد گرفت. من با شناختی که از مجلس و آقای معتمدی دارم یقین دارم که رأی اعتماد نخواهد گرفت. من ایشان را گزینه‌ی خوبی برای وزارت علوم از جهتی که رأی خوبی بدست بیاورد نمی‌دانم.

وی در خصوص علت این مسئله گفت: سوابق سیاسی آقای معتمدی به گونه‌ای است که مجلس فعلی به او اعتماد نخواهد کرد.

اصلانی در ادامه افزود: ایشان با احزاب خاص در ارتباط هستند و مسائلی که در طول مدیریت بر وزارت ارتباطات در دوران آقای خاتمی داشتند موجب عدم رای اعتماد مجلس خواهد شد.

وی در پاسخ به افرادی که عدم رای اعتماد مجلس را سیاسی تلقی می‌کنند گفت: در نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی جهت بخش کلی نظام طبق بند یک اصل 110 قانون اساسی ولی فقیه است.

این فعال سیاسی در ادامه افزود: سیاست کلی نظام در انتخاب افراد برای پست‌های مدیریتی کلیدی رعایت خطوط قرمز است و قطعاً مسئله فتنه 88 یکی از مهم‌ترین این مسائل است.

اصلانی در این خصوص تسریع کرد: خط قرمز نظام طبری از فتنه 88 و عدم انتساب به آن است و کسی که این مرز را رد کرده باشد قطعاً نمی‌تواند از مجلس رای اعتماد بگیرد.

وی عملکرد نمایندگان را در این راستا تفسیر کرد و افزود: اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان در عملکرد خود این را نشان داده‌اند که خط قرمز نظام فتنه است لذا دوری و نزدیکی با آن می‌تواند در آرای نمایندگان ملت موثر باشد.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن