دیدبان

روایتی از نفاق پنهان در نامه محرمانه اوباما

روایتی از نفاق پنهان در نامه محرمانه اوباما

به گزارش دیدبان به نقل از کیهان ، اخیراً وال‌استریت ژورنال مدعی شد اوباما نامه‌ای محرمانه(!؟) به رهبر عالی ایران درباره لزوم همکاری علیه خطر مشترک داعش برای دو کشور ارسال کرده است. در این زمینه فارین پالیسی می‌نویسد: اوباما در این نامه گفته که گسترش داعش خطری برای ایالات متحده و ایران است و اینکه هر دو کشور در حال مبارزه با دشمنی مشترک هستند.
فارین پالیسی افزود: این نامه سؤالات تازه‌ای را درباره چارچوب دقیق سیاست ایران و کاخ سفید ایجاد می‌کند. سوزان رایس، مشاور امنیت ملی اوباما ماه گذشته در برنامه‌ای در شبکه ان‌بی‌سی گفته بود که ایالات متحده با ایران بر سر مبارزه با داعش همکاری نخواهد کرد. وی همچنین گفته بود «هیچ گونه هماهنگی و همکاری با ایران در ائتلاف علیه داعش نداشته‌ایم.
این حقیقتی است که آنها نیز در عراق از عراقی‌ها در مبارزه علیه داعش حمایت می‌کنند، اما ما با آنها هماهنگی نداریم. ما این کار را کاملاً متفاوت و مستقلانه انجام می‌دهیم.»
فارین پالیسی تصریح کرد: برنادت میهان، سخنگوی کاخ سفید به فارین پالیسی می‌گوید «همانطوری که سوزان رایس در گفتگو با ان‌بی‌سی گفت هیچ گونه تغییری در سیاست ایران ما رخ نداده است.» همچنین جاش ارنست، دیگر سخنگوی کاخ سفید پیش از این به خبرنگاران گفته بود که ایالات متحده هیچ همکاری نظامی یا اطلاعاتی با ایران نخواهد داشت.
به نوشته این نشریه آمریکایی، دولت آمریکا در اتاقی به دور خود می‌چرخد. نامه اوباما منطقاً اعتراف به شکست آمریکا و ۶۰ کشور مدعی ائتلاف با کاخ سفید برای مبارزه با داعش و ایضاً قدرتمندی و بی‌بدیلی جمهوری اسلامی ایران در تحولات منطقه است و در عین حال رفتار مزورانه و سرتاپا تناقض سردمداران کاخ سفید را به رخ می‌کشد، همچنان که در ماجرای اشغال افغانستان و سپس محور شرارت خواندن ایران -با وجود همراهی و کمک دولت اصلاحات- مشاهده شد.
رهبر معظم انقلاب یک ماه پیش اظهارات مقامات آمریکایی در خصوص مبارزه با داعش را پوچ، توخالی و جهت‌دار خواندند و با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه و سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که صراحتاً اعلام کردند از ایران برای مبارزه با داعش دعوت نخواهند کرد، افزودند: «اینکه آمریکا از ایران برای حضور در یک کار خلاف و غلط دسته جمعی مأیوس می‌شود، مایه افتخار ماست و افتخاری بالاتر از این، برای خود نمی‌دانیم».
ایشان به دعوت‌های پنهانی آمریکا از ایران برای مقابله با داعش اشاره کرده و فرمودند: «در همان روزهای سخت حمله داعش به عراق، سفیر آمریکا در عراق طی درخواستی از سفیر ما در عراق می‌خواهد که ایران و آمریکا جلسه‌ای برای مذاکره و هماهنگی در خصوص داعش داشته باشند. سفیر ما در عراق، این موضوع را به داخل کشور منعکس کرد که برخی مسئولان هم با این جلسه مخالفتی نداشتند اما من مخالفت کردم و گفتم، در این قضیه ما با آمریکایی‌ها همراهی نمی‌کنیم زیرا آنها نیت و دست آلوده‌ای دارند و چگونه امکان دارد که در چنین شرایطی ما با آمریکایی‌ها همکاری کنیم. اکنون آنها به دروغ می‌گویند که ما ایران را در ائتلاف شرکت نخواهیم داد در حالی که ایران از ابتدا مخالفت خود را با حضور در چنین ائتلافی اعلام کرده بود.»

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن