دیدبان
رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران:

بانکها همه ضررها را برعهده مشتری می گذارند

بانکها همه ضررها را برعهده مشتری می گذارند

به گزارش دیدبان به نقل از افکار، در شرایطی که سایر فعالیت‌های اقتصادی بین ۱۰، ۱۵ درصد سود به مشتریان می‌دهند، سودهای غیرمترقبه بانک‌ها، افراد و بنگاه‌های اقتصادی را به این سمت هدایت می‌کند تا حتی با سرمایه کم و مختصر، به سمت تاسیس موسسه اعتباری و بانک می‌روند.

یحیی آل‌اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» با بیان این مطلب اظهار داشت: آنچه که در وهله اول درباره نظام بانکی باید به آن توجه کرد، دیدگاه به بانک و نظام بانکی است.

وی افزود: براساس دیدگاه سنتی به بانک و بانکداری، بانک فعالیتی برای پشتیبانی فعالیت‌های اقتصادی است؛ به طوری که با جمیع سرمایه‌ها و نقدینگی خرد مردم و هدایت آن به سمت فعالیت‌های اقتصادی، در راه رشد و توسعه اقتصادی جامعه گام بردارد.
وی تصریح کرد: در واقع بانک‌ها بنگاه‌های واسطی هستند که با در دست داشتن امانت مردم، برای جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی، قادر به ریسک اقتصادی نیستند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران با اشاره به دیدگاه دوم به بانک و بانکداری، عنوان کرد: در دیدگاه دوم، بانک‌ها به مثابه شرکت‌هایی تعریف می‌شوند که به دنبال کسب بیشترین سود برای صاحبان سهام هستند و در عین حال، باور دارند که در ریسک اقتصادی امکان زیان نیز کم نیست.

آل‌اسحاق ادامه داد: اما باور بانکداری در ایران به گونه‌ای دیگر است؛ به طوری که وقتی بانک را به مثابه شرکت در نظر می‌گیریم، مشروعیت آن به قبول ریسک است. یعنی احتمال سود و زیان به یک اندازه وجود دارد.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر، بانک‌ها با اعلام این‌که به عنوان شرکتی تجاری به فعالیت‌های اقتصادی می‌پردازند، در تلاش هستند تا بیشترین سود را به دست آورند، اما همه ضررها را برعهده مشتری می‌گذارند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران متذکر شد: در حالی که این موضوع براساس عقود اسلامی قایل به پذیرش نیست. بانک‌های ایران براساس عقد خارج لازم دیگری ضرر را برعهده مشتری می‌گذارند؛ به نوعی که بانک‌های ایرانی علاوه بر کسب سود حداکثری، هیچ‌گاه حاضر به پذیرش ضرر و زیان نیستند.

آل اسحاق با بیان این‌که این موضوع علاوه بر این‌که اخلاقا درست نیست، وظیفه پشتیبانی بانک‌ها از امانت مردم را زیر سوال می‌برد، گفت: اگرچه بانک‌ها باید هزینه‌های خود را تامین کرده و بتوانند سود کنند، اما باید عامل پشتیبانی سرمایه‌های مردم باشند.
وی، تنها راه برون‌رفت از این مشکل را اصلاح نظام بانکی کشور دانست و تصریح کرد: وضعیت نظام بانکی کشور به‌گونه‌ای است که مردم و فعالان اقتصادی این روزها بیش از حد عطش و نیاز فزاینده‌ای به بانک‌ها پیدا کرده‌اند و این در شرایطی است که این نیاز در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار بیشتر است.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران متذکر شد: از سوی دیگر، هزینه‌های فعالیت‌های اقتصادی نیز به دلایلی همچون تورم، محدودیت‌های روابط بین‌الملل، سرمایه در گردش کم و... بسیار زیاد است.
آل‌اسحاق عنوان کرد: تا زمانی که همه می‌خواهند این نیاز را از طریق نظام بانکی برطرف کنند، مشکل کماکان ادامه خواهد داشت؛ چراکه تقاضای زیاد به وجود آمده از سوی مردم برای تسهیلات نظام بانکی کشور، سود بانک‌ها را افزایش می‌دهد.

وی یادآور شد: در شرایطی که سایر فعالیت‌های اقتصادی بین ۱۰، ۱۵ درصد سود به مشتریان می‌دهند، سودهای غیرمترقبه بانک‌ها، افراد و بنگاه‌های اقتصادی را به این سمت هدایت می‌کند تا حتی با سرمایه کم و مختصر، به سمت تاسیس موسسه اعتباری و بانک می‌روند.

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خاطرنشان کرد: در مقابل این اقدام بنگاه‌های اقتصادی، بانک‌ها به رقبایی تبدیل می‌شوند که با جمع نقدینگی، شرکت‌های فرعی را ایجاد می‌کنند و به جای این‌که تسهیلات لازم را به مردم ارائه داده و فضای کسب‌وکار را برای آنان ایجاد کنند، این تسهیلات را در اختیار شرکت‌های خود قرار می‌دهند تا سود بیشتری را کسب کنند، بنابراین نتیجه آن می‌شود که بیشترین منتفعان از خدمات بانکی، واحدهای بزرگ هستند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن