دیدبان

آیا احمدی نژاد در حال نقشه چینی بازگشت است؟

آیا احمدی نژاد در حال نقشه چینی بازگشت است؟

دیدبان: دفتر واقع در ساختمان سه طبقه شمال شهر تهران محل استقرار کمپینی است که هم مخالف حسن روحانی و هم مخالف بسیاری از چهره های مستقر در جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش افکارنیوز به نقل از المانیتور؛ دفتر خیابان ولنجک محل فعالیت های رییس جمهور سابق ایران، محمود احمدی نژاد است؛ کسی که در طبقه سوم این ساختمان مشغول به کار است.

پس از انتخاب حسن روحانی احمدی نژاد نسبتا آرام بوده است اما برخی از رسانه های ایران از تمایل او برای بازگشت سخن می گویند. به گفته امیر محبیان، تحلیلگر سیاسی، تلاش احمدی نژاد برای بازگشت به قدرت آشکار است گرچه او «بی سر و صدا» در انتظار شرایط مطلوب است.

سفرهای استانی رییس جمهور سابق یکی از این نشانه هاست.

او در ماه آوریل علیرغم اصرار بسیاری از اطرافیانش اعلام کرد که تصمیم به بازگشت ندارد. آنها به صورت خستگی ناپذیری سازماندهی شده اند و برای بازگشت احمدی نژاد اصرار می کنند. کادر جوان، بسیاری از وبلاگ ها و حساب های شبکه های اجتماعی را اداره می کنند. بسیاری از فعالان که مدتی را هم در زندان سپری کرده اند، گفتمان خود را با ترکیب گفتمان ضدثروت و ضدقدرت به نمایش می گذارند. هدف آنها تنها اصلاح طلبان نیستند بلکه بسیاری از اصولگرایان سنتی را هم شامل می شود.

احمد شریعت که ریاست کمیته اینترنتی سازمان احمدی نژاد را به عهده دارد، با حمله به سیاست های حمایتی بشار اسد، خواستار تحریم انتخابات سال ۲۰۱۲ مجلس شورای اسلامی شده بود؛ چرا که بسیاری از یاران احمدی نژاد از شرکت در آن محروم شده بودند. او همچنین انتقادات تندی را از چهره هایی چون مصباح یزدی انجام داده بود.

این حامیان شکی در وفاداری به رییس جمهور سابق ایران را ندارند. یکی از این حامیان «هما» نام دارد که مخفف «حامیان محمود احمدی نژاد» است. رسانه آنلاین «همادیلی» هفته گذشته همزمان با پنجاه و هشتمین سالگرد تولد محمود احمدی نژاد، آغاز به کار کرد. عبدالرضا داوری، معاون ایرنا، در زمان محمود احمدی نژاد به المانیتور می گوید: «به عنوان یک ایرانی برای بازگشت محمود احمدی نژاد به سیاست امیدوارم.» او اضافه کرده است که محمود احمدی نژاد هم اکنون افکار خود را بر فعالیت های علمی متمرکز کرده است.

داوری همچنین در مورد جلسات منظم هما در ساختمان ولنجک نیز تصریح می کند: «جلسات چندان سازماندهی شده نیستند. همه قشری اعم از دانشجو یا مردم عادی برای ملاقات و صحبت با محمود احمدی نژاد می آیند.»

او هرگونه فعالیت هما برای شرکت در انتخابات آتی مجلس را تکذیب می کند و معتقد است که بازگشت احمدی نژاد نیازمند تغییر در مناسبات کنونی نیروهای حاضر در سیاست ایران است. این به آن معناست که بسیاری ازچهره های حاضر در ایران تمایلی به بازگشت رییس جمهور سابق ندارند. بسیاری از این چهره ها مخالف همراهان و اطرافیان احمدی نژاد هستند.

یکی از این همراهان، اسفندیار رحیم مشایی است. او در طبقه دوم ساختمان ولنجک مشغول فعالیت است و به شرکت در جلسات هما شناخته شده است. داوری می گوید مشایی با توجه به «علاقه مندی های فرهنگی و معنوی» خود تمایلی به بازگشت به سیاست ندارد.
داوری تاکید می کند که  آزادی خواهان و مبارزان عدالت طلب جهان مانند کاسترو ، چه گوارا ، جمیله بوپاشا ، هوگو چاوز ، بابی ساندز و سیدحسن نصرالله به همین نگاه جهانی احمدی نژاد تعلق دارند.

نزدیکان مشایی به نظر می رسد که مذاکرات هسته ای ایران را هدف قرار داده اند. گروهی به نام نهضت استقلال ملت ایران» با مخفف ناما، با هرگونه سازش با غرب مخالف است. نام غیر معمول این گروه، با توجه به اینکه هیچ نامی از اسلام را ندارد، حاکی از مهر مشایی است.

احمدی نژاد هم اکنون به دنبال یافتن متحدان جدید است حتی اگر آنها متعلق به اصلاح طلبان باشند. او برای دیدار با سید محمد خاتمی و صادق خرازی تلاش هایی کرده است. به نظر می رسد او مشغول نقشه چینی برای بازگشت است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن