دیدبان

آیا آشنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد؟!

آیا آشنا دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد شد؟!

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) که پس از دولت یازدهم پایش به میدان پاستور باز شد در آخرین اظهار نظرش با موضوع جلسه رای اعتماد به وزیر علوم، مخالفان وی را باج خواه، اقلیت و افراطی دانست، شاید این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) به دنبال تله رسانه ای مارپیچ سکوت بوده است که مخاطب می پندارد همه علیه او هستند و نظراتش را ابراز نمی دارد اما وی نمی دانسته که اولین نماینده مخالف روز جلسه، خود آشنا را ابتدا به باد انتقاد خواهد گرفت. فیاضی نیز که خود عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است در این زمینه بیان داشت که : رئیس‌جمهور باید در انتخاب مشاوران خود و نحوه به‌کارگیری آنان دقت بیشتری کند و بر اظهارنظرهای آنها نظارت بیشتری داشته باشد، چراکه این اظهارنظرها به رابطه دولت و مجلس لطمه وارد خواهد کرد.

گذشته از ادبیات بی ادبانه دکتر آشنا با نمایندگان مردم در مجلس، البته می توان در محتوای سخنان وی نیز بیشتر اندیشید تا بتوان راه گریزی یافت که آیا آشنا نادانسته رای به وزیر پیشنهادی را راهبرد همراهی می داند و چنین تفکری دارد یا قصدش همان مارپیچی بود که خود در آن گرفتار شد؟ این سخنان هر چه بود، صدای نمایندگان مجلس را در آورد تا آشنا با وساطت های برخی نمایندگان بتواند در صحن مجلس حاضر شود.

البته آشنا پیشتر نیز از این دست اظهارات و عملکردهای ناپخته کم نداشته است، برای نمونه می توان از مجموعه نظرسنجی ها و رای گیریهای وی از طریق شبکه فیس بوک از مردم سخن گفت، آقای دکتر تاکنون چندین مورد نظرسنجی مهم و کلان کشوری را از طریق این شبکه اجتماعی که طبق قانون فیلتر شده است، انجام داده­ اند! مثلاً ایشان چندی پیش در صفحه فیس بوک خود چنین نوشت: "اگر شما می خواستید اعضای حقیقی شورای انقلاب فرهنگی و شورای فضای مجازی را پیشنهاد کنید چه کسانی را معرفی می کردید و چرا؟ جدی بگیرید لطفا." البته خود ایشان نیز می­دانسته­ اند که کسی سخنانشان را جدی نمی گیرد که در پایان سخنانشان گفته اند، جدی بگیرید. کدام دسته از افراد در شبکه های اجتماعی عضو هستند؟ چند درصد و از کدام گروه های اجتماعی عضویت در این شبکه دارند؟ آیا می توان با نظرات اندکی که در این شبکه برای آقای مشاور ارسال شود، نظرسنجی قابل اعتنایی داشت؟

به نظر برخی، مصوبات شوراهای عالی کشور  به ویژه در مورد مخالفت شورای عالی فضای مجازی با توسعه نسل سوم تلفن همراه پیش از فراهم ساختن زیرساخت های آن و شبکه ملی اطلاعات، آشنا را در پی نظرسنجی های اینچنینی واداشته است.

آیا ادبیات و شیوه رفتاری جناب آقای آشنا، وی را مناسب دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی می کند؟

به تازگی زمزمه هایی شنیده شده است که گزینه مورد نظر دولت برای دبیری شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسام الدین آشناست!  ظاهراً برخی در دولت یازدهم به دنبال آنند تا پس از محمدرضا هاشمی گلپایگانی، سید مصطفی میرسلیم، محمدعلی کی‌نژاد و محمدرضا مخبر دزفولی ، ششمین دبیری را برای شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به دست آورند تا بهتر بتوانند سیاست­های فرهنگی خویش را پیش ببرند، چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی در روزگاری که وزارت خانه های متولی فرهنگ و آموزش عالی کشور اندیشه هایی خاص را دنبال می کنند، تنها نهادی است که با حضور دلسوزان نظام به دنبال پیشبرد اهداف عالی نظام  در این عرصه ها و دفاع در مقابل کج روی هاست.

دکتر آشنا چندی پیش نیز از ضرورت بازنگری مصوبه حجاب و عفاف در شورا سخن گفت و عدم اجرای این مصوبه را ناشی از مشکلات مصوبه دانست که با واکنش برخی از جمله احمد سالک در مجلس مواجه شد که مشکل مصوبه­ شورا در ضمانت اجرایی است نه در چیز دیگر.

با مرور بیشتر مجموعه سخنان و رفتارهای حسام الدین آشنا، بیشتر به مجموعه ناآشنایی های وی پی می بریم و در آستانه آغاز دور جدیدی از فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی که طبق حکم مقام معظم رهبری، ساماندهی 5 عرصه کلیدی تولید علم، سبک زندگی، آموزش و پژوهش، فرهنگ عمومی و مهندسی فرهنگی  بر این عهده شورا گذاشته شده است، بیشتر مطمئن خواهیم شد که آشنا را جایی برای حضور در دل این شورا نیست.

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن