دیدبان

`انجمن حجتیه پشت سنگر تقیٌه` را در خط پنجم بخوانید

`انجمن حجتیه پشت سنگر تقیٌه` را در خط پنجم بخوانید

  پنجمين شماره نشريه "خط"، با آثاري از آيات و حجج اسلام محمّد مهدي شب‌‌زنده‌‌دار، محمّدباقر تحريري،‌ حسن رمضاني، سيدعلي عماد، احمد مبلّغي،‌ احمد سالك، علي ذوعلم، محمودرضا عصّاري، مسعود آذربايجاني، نجفعلي ميرزايي، سيدابوالقاسم حسيني(ژرفا)، شاطري،‌ حسين شرف‌‌الدّين و ابراهيم شفيعي سروستاني، منتشر شد. 


در اين شماره، پرونده‌‌هايي با موضوعات زير مي‌‌خوانيم:

- فقه حكومتي (چندي است که مباحثي پيرامون «فقه حکومتي» به عنوان گرايشي تخصّصي در فقه – در کنار فقه عبادي و فقه معاملي – مطرح شده است. و در شرايطي که بسياري بزرگان، فقه حكومتي را صرفاً در پرداختن به مسائل مستحدثه اجتماعي معنا مي‌‌کنند و بر نوعي موضوع‌‌شناسي جديد تكيه دارند، طيف قابل توجّهي از فضلا و اساتيد بر تفاوت‌‌هاي روشي و استنباطي در فقه حکومتي انگشت مي‌‌گذارند و حتّي از «اصول فقه حكومتي» سخن مي‌‌گويند. ...)

- طلبه و استاد اخلاق (طلبه‌‌اي که با اميد به رشد علمي و معنوي، پاي در حوزه نهاده و راه پر دردسر طلبگي را انتخاب کرده، همواره در جستجوي محفل و محملي براي برآوردن آمال معنوي و تربيتي خويش است. هرچند كه پيچيدگي‌‌هاي زندگي در دنياي کنوني، افزايش چشم‌‌گير تعداد طلاب و تعدّد رو به تزايد عرصه‌‌هاي تکليف اجتماعي، نحوه استفاده از استاد اخلاق و راه‌‌هاي تحقّق اهداف معنوي را با ابهامات فراواني رو به رو کرده است. ...)  

- تفكّر انجمن حجّتيه (طي صد سال گذشته، جرياني فکري و فرهنگي در حوزه علميه شکل گرفت که توسّط حضرت امام رضوان‌‌الله‌‌عليه به تحجّر و مقدّس‌‌مآبي شهره گرديد. شاخص‌‌هاي انديشه اين جريان را مي‌‌توان در سه محور اصلي خلاصه کرد: مخالفت با حکومت اسلامي قبل از ظهور، مخالفت با وحدت شيعه و سنّي، مخالفت با فلسفه. حضرت امام در پيام به حوزه‌‌ها در اسفندماه 67 (ماه‌‌هاي آخر حيات مادّي خويش) به نکات مهمّي درباره اين تفکّر اشاره داشتند و توصيه کردند: «طلاب جوان بايد بدانند که پرونده تفکّر اين گروه همچنان باز است و شيوه مقدّس‌‌مآبي و دين‌‌فروشي عوض شده است.» ...)

- حوزه و رسانه ملّي (با تغيير وسايل ارتباط جمعي در اثر پيشرفت‌‌هاي تكنولوژيك، تلويزيون در جايگاه محبوب-ترين و مؤثّرترين ابزار فرهنگ‌‌سازي و تعليم و تربيت، ظهور يافت. پديده‌‌اي كه با تشكيل حكومت اسلامي، ديگر نه به مثابه رقيب مخرّب و صلاح‌‌ناپذير حوزه علميه، بلكه مي‌‌تواند در خدمت نشر تفكّر و فرهنگ ديني در آيد. اما آن‌‌چه امروز به عنوان رسانه ملّي شاهد آن هستيم، ملقمه‌‌اي از كاركردهاي مثبت و منفي و خنثي است؛ آميزه-اي از فرصت‌‌سوزي‌‌هاي عظيم و زمينه‌‌سازي‌‌هاي مفيد و گاه مضرّ. پرونده "حوزه علميه و رسانه ملّي" به بررسي دقيق‌‌تر اين نابساماني و كوتاهي‌‌هاي دو نهاد حوزه علميه و صداوسيما در اين‌‌باره مي‌‌پردازد. ...)

- لزوم عينيت‌‌گرايي در حوزه (روحيه کتابخانه‌‌اي و خلوت‌‌نشيني در بين بسياري از محقّقين و اساتيد حوزه علميه آن‌‌گاه که به دوري از عرصه واقعيّتِ مسائل مورد بحث بينجامد، آفت انتزاعي و غيرکاربردي بودن را به دنبال خواهد داشت. متون و بلکه نظام آموزشي حوزه نيز سال‌‌هاست که با اين اشکال مواجه بوده و هست. رويکرد عينيت‌‌گرايي، موضوع پرونده پيش‌‌روست که اين مهم را در سه حوزه نظام آموزشي، نظام پژوهشي، تبليغ بين-الملل به بحث گذاشته است. ...)

- نقشه جامع علوم حوزوي (نقشه جامع علمي کشور بر اساس سند چشم‌‌انداز و پس از مشورت با صاحب‌‌نظران متعدّد به تصويب رسيد. مسيري که هرچند با طي زمان حدود 5 سال، طولاني به نظر مي‌‌رسيد اما در قياس با معادل حوزوي آن، بسيار سريع و جامع، تهيه شده بود! با وجود اشکالات ساختاري که به اين نقشه از منظر مباني ديني وارد است اما اصل اين‌‌ رويكرد که ابتدا با آينده‌‌پژوهي و رصد نيازها و خلاءهاي ده سال و بيست سال آينده، نقشه‌‌اي جامع براي شاخه‌‌ها و عرصه‌‌هاي مختلف علمي طراحي شود و نوع و عناوين رشته‌‌ها و تعداد دانش‌‌پژوهان و محقّقان آن را مشخّص نمايد، مي‌‌تواند ما را از روزمرّه‌‌گي و رويکردهاي سليقگي و اقتضائي در تأسيس و توسعه رشته‌‌هاي تخصّصي و عمومي برهاند. ...)

اين نشريه به همّت «خانه طلاب جوان» و در 170 صفحه منتشر شده است. 

دو ماهنامه «خط» را كتاب‌‌فروشي مدرسه دارالشّفاء، بوستان كتاب،‌ كلبه شروق (ابتداي خيابان شهداء)، سوره مهر (روبه‌‌روي پاساژ قدس)،‌ نشر معارف (روبه‌‌روي دفتر رهبري)،‌ گيشه مطبوعات انقلاب (ابتداي چهارمردان)، مؤسسه فرهنگي عماد (روبه‌‌روي پاساژ قدس) در شهر قم توزيع مي کنند.

براي دريافت نشريه در تهران و شهرستان‌ها نيز مي‌توانيد با شماره تلفن 09127583684تماس حاصل کنيد.