دیدبان
واشنگتن پست گزارش داد

اشکالات استراتژی آمریکا علیه داعش

 اشکالات استراتژی آمریکا علیه داعش

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست» در گزارشی به قلم «دیوید ایگناتیوس» و با محور «افکار پوچ در طرح های آمریکا علیه داعش»، نوشت جهان عرب این روزها به نوعی احساس سرگیجه مبتلا شده است و افراط گرایان داعش ناگهان به قدرت رسیده اند؛ نخبگان سیاسی گیج و وحشت زده اند و طبق معمول، از آمریکا عصبانی اند اما در عین حال، می خواهند که دولت واشنگتن استراتژی مقابله با گروهی که تهدید کننده ساختار ثبات و از مرزهای کشوری است را ارائه کند.

در عین حال، این نگرانی و اضطراب به دلیل اقدام دیرهنگام «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا در ارائه طرح خود برای کاهش قدرت و نهایتا تخریب داعش شدت گرفته است.

ایگناتیوس نوشت که مقامات آمریکایی در حال تشریح جزئیات طرح های خود علیه داعش هستند؛ استراتژی دولت آمریکا علیه داعش با «اگرها» و «احتمالات» زیادی همراه است؛ از دیگر اشکالات این استراتژی این است که به صبر نیاز دارد.

دولت واشنگتن روی انجام گام های کوچک پیش از اقدامات گسترده تاکید دارد و تحقق علمیات بزرگ و مخاطره آمیز آمریکا برای باز پس گیری شهر موصل عراق ماه ها طول می کشد اما با این حال، شتاب این عملیات در هفته اخیر و همزمان با تلاش نیروهای امنیتی عراق برای تسلط دوباره بر پالایشگاه استراتژیک «بیجی» و حمله نیروهای کرد به افراط گرایان در شهر «زومار» واقع در شمال عراق، افزایش داشته است.

فرماندهان نظامی معتقدند که همزمان با تهاجم نیروهای تحت حمایت آمریکا علیه داعش، این شبه نظامیان با تصمیم گیری های سختی روبرو می شوند و یا باید بجنگند که خطر تلفات سنگین دارد و یا اینکه عقب نشینی کنند و یا مخفی شوند که تمام این سه گزینه، سرعت پیشرفت این گروه را می گیرد.

با وجود اینکه فرماندهان نظامی همواره به دنبال نشانه های پیشرفت عملیات خود علیه داعش هستند و مدعی اند که نقطه ضعف های دشمن در حال ظهور است، اما افراط گرایان داعش همچنان به کسب دستاوردهای زمینی خود ادامه می دهند.

صدها مربی خارجی و آمریکایی قرار است تا پایان سال جاری به عراق بروند؛ از طرف دیگر یکی از مقامات ارشد دولت شیعه عراق نیز قرار است با 70 نفر از سران قبایل این کشور در هفته جاری دیدار کند؛ مقامات آمریکایی فکر می کنند که نیمی از این قبایل آمادگی شکست داعش را دارند.

در پایان این گزارش آمده است که تا حدی طراحی های عمیق نظامی در استراتژی آمریکا علیه داعش وجود دارد اما این استراتژی شامل تفکرات واهی و پوچ نیز می شود و مبهم ترین فرضیه در این استراتژی این است که گفته می شود عراقی ها و سوری ها می توانند بدون حضور مشاوران آمریکایی مستقر در عراق در میدان جنگ، علیه داعش به پیروزی برسند.

این در حالیست که اوباما هر گونه استفاده از نظامیان آمریکایی در میدان جنگ علیه داعش را مکررا رد کرده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن