دیدبان

تروریسم و استعمار؛ هم پوشانی راهبردی و منافع متقابل

تروریسم و استعمار؛ هم پوشانی راهبردی و منافع متقابل

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، پایگاه خبری العهد در مقاله ای نوشت: در کنار نقشی که دولت های منطقه و جهان در ارائه کمک های مستقیم به گروه های تکفیری دارند، در ابعاد دیگر نیز به صورت تاثیرگذارتر و غیر مستقیم به حمایت از راهکار برنامه ریزی خود برای بازی با رویکردهای دینی می پردازند، البته رویکردهایی که بعد از تبدیل دین به اقداماتی غیر دینی دنبال می شود.

بیشتر ارتش های دنیا از جمله ارتش آمریکا شامل یگان هایی نظامی هستند که از نظامیان خارجی تشکیل شده اند، این عناصر معمولا آموزش می بینند تا در خط مقدم درگیریها قرار گیرند، اما شکست هایی که ارتش آمریکا در طول سالهای اخیر داشته، اشتیاق آمریکایی ها برای پیوستن به صفوف ارتش را کم کرده است، همچنین سیاست رسمی آمریکا نیز مبتنی بر ادامه جنگ ها البته به صورت غیر مستقیم شده تا مقامات این کشور به دنبال تشکیل یگان های نظامی خارجی از نوع دیگری باشند. این یگان ها به صورت محرمانه در خارج از چارچوب ارتش آمریکا شکل می گیرند و خود را مستقل معرفی می کنند. آن ها پروژه هایی ارائه می دهند که به ظاهر مغایر با سیاست های آمریکا یا دست کم غیر هماهنگ با این سیاست هاست.

تکفیر در خدمت اهداف استعمار آمریکا

گروههای تروریستی و تکفیری فعال در گوشه و کار دنیا قطعا به صورت خاص و ویژه یکی از این تیم های نظامی خارجی هستند که بدون هزینه مالی زیاد، برای آمریکا می جنگند. چرا که هزینه های مالی و تسلیحاتی آنها را دولت های شیخ نشین حاشیه خلیج فارس تقبل کرده اند. ویژگی اساسی این تیم ها این است که با رویکرد پلیدتری در خدمت منافع و اهداف آمریکا هستند و در این راه برای پاکسازی فرقه ای و دینی در دنیا و از بین بردن روحیه مردم زشت ترین و وحشتناک ترین جنایت ها را دنبال می کنند.

از دیگر ویژگی های مهم این گروه ها که زاییده ضرورت کذب و نفاق و گمراه کردن مردم است، اینکه مقامات آمریکایی در مواقع لزوم به راحتی می توانند از مسئولیت ارتباط با آن ها فرار کنند و حتی در شرایط خاص خود را مبارز با این گروه ها نشان دهند. علاوه بر اینکه آنها حتی می توانند در مواقع بی مصرف بودن این گروه ها یا شکست آنها در انجام مأموریت های محوله، کاملا این گروه ها را کنار گذاشته و آن ها را حذف کنند.

واقعیت این است که دیگر نیاز به تکرار این سخن نیست که آمریکا و هم پیمانان و ابزارهای منطقه ای آن هستند که در ورای تاسیس این گروه های تروریستی قرار داشته اند. آنچه در سایه سناریوی ایجاد شده در زمینه ائتلاف آمریکایی ضد داعش نیاز به بررسی آن وجود دارد، این است که در شرایط کنونی باید در برابر انواع حمایت های مستقیم و غیر مستقیم آمریکا برای این گروه ها ایستاد، این در حالی است که حمایت های اینچنینی حتی در زمانی که آمریکا ادعای مبارزه با این گروه ها را دارد نیز برای آنها ارسال می شود.

البته این انواع حمایت ها شامل ضرب الاجل آمریکا برای حذف داعش ( که گاهی در مواضع مقامات آمریکایی تا 30 سال هم بیان شده) نمی شود. این سیاست ها همچنین شامل تسلیحات نظامی که هواپیماهای آمریکا برای کمک به مبارزان کرد در عین العرب از هواپیما می فرستد، اما "به صورت اشتباهی" بر روی اردوگاه های داعش ریخته می شود و آنها از این تسلیحات استفاده می کند نیز نمی شود.

این در حالی است که در عملیات موشک باران "باز هم به اشتباه" به جای عناصر داعش شهروندان بی گناه در سوریه و عراق هدف قرار می گیرند. با وجود تمام این هجمه های تبلیغاتی و ادعاهای گسترده برای خشک کردن منابع مالی این گروه، همچنان حمایت های مالی از داعش ادامه دارد.

این در حالی است که عناصر داعش از سورتی پروازهای آمریکایی و موشک های پراکنده ای که شلیک می کنند، برای ادامه پیشروی های خود استفاده می کنند. علاوه بر تمام اینها از مرزهای کشورهایی که عضو ائتلاف هستند و ادعای براندازی داعش را دارند، همچنان صدها نیروی مبارز برای کمک به داعش به صفوف آنها می پیوندند.

حمایت فعال و در پرده

البته تمام این حمایت ها از انواعی بود که امروز برای همه آشکار شده است و دیگر هیچ تحلیلگری نیست که درباره این کمک ها یا ابعادی از آنها سخن نگوید، اما حمایت های دیگر نیز وجود دارد که با وجود مخفی بودن، فعالتر و تاثیرگذارتر از کمک های اعلام شده هستند. این حمایت ها در ابعاد معنوی و ترساندن مردم و وادار کردن آنها به شکست در ابعاد روانی و جذب عناصر برای گروه های تروریستی تاثیرگذار است. این حمایت ها را می توان در موارد زیر بر شمرد:

بزرگنمایی قدرت نظامی گروه های تکفیری: این موضوع می تواند تاثیر زیادی در جذب عناصر بیشتر به این گروه ها داشته باشد، بویژه آنهایی که همواره در حالتی از ضعف و تحقیر از سوی دولت های خود قرار دارند و این گروه ها و اقدامات تروریستی و ویرانگر را باعث انتقام گیری و جبران این حالت های روانی می دانند.

مشخص است که ائتلاف بین المللی از هفتاد کشور ایجاد شده و نشست اخیر در واشنگتن نیز متشکل از فرماندهان نظامی از 21 کشور و با عنوان بررسی راهکار مقابله با داعش بود، زمان طولانی که برای از بین بردن این گروه اعلام شده و توان این گروه تروریستی برای اشغال شمال عراق و دیگر مناطق این کشور و ادامه توسعه آن با وجود موشک باران برخی مواضع نشان می دهد که این گروه با قدرتی که برای خود ایجاد کرده، به یک معضل بین المللی تبدیل شده است.

علاوه بر قدرت داعش، تمرکز رسانه ای برای روی ثروت آن نیز وجود دارد، این تبلیغات نشان می دهد که داعش ثروتمندترین گروه تروریستی است تا نوعی تبلیغات بسیار تاثیر گذار را ایجاد کند تا دیگر ماجراجویان و کاسب کاران نیز به این گروه تروریستی بپیوندند، بویژه اینکه بسیاری از عناصر ملت های منطقه از عناصر بیکاری هستند که برای اثبات خود به دنبال به دست آوردن جایگاهی در دنیای مصرفی امروز هستند.

سرقت عنوان اسلامی: استعمار ضمن بازی با احساسات اسلام گرایانه مردم بعد از عمومیت دادن به فهم از دین و انحصار آن در اجرای اقدامات منافی شریعت و اقدامات سادیسمی خدمت بزرگی به این گروه ها کرده اند. آنها جهاد را به عنوان نوعی از خشونت ها و پیکار برای به دست آوردن ثروت های دیگران معرفی کرده اند. این اتفاقات باعث شده آنها خدمت بزرگی به تخریب وجهه اسلام کرده باشند، این همان هدف اصلی قدرت های سلطه جوی جهانی است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن