دیدبان

من به کسری بودجه اعتقادی ندارم

من به کسری بودجه اعتقادی ندارم

دیدبان: سقوط قیمت نفت همچنان ادامه دارد؛ تا جایی که قیمت سبد نفتی اوپک در مرز ۸۰ دلار قرار دارد. این اتفاق باعث شده که اوپک تصمیم بگیرد نشست فوق‌العاده برای ارزیابی تحولات نفتی در ۲۷ نوامبر (ششم آذرماه) بگذارد.

به گزارش افکارنیوز، در حالی سقوط قیمت نفت در بازار جهانی ادامه دارد که قیمت پایه نفت در قانون بودجه سال ۹۳ کل کشور ۱۰۰ دلار برای هر بشکه در نظر گرفته شده است، بنابراین به اعتقاد برخی از تحلیلگران اقتصادی، کاهش قیمت نفت، زنگ خطر برای کسری بودجه را به صدا در آورده است. براساس برخی برآوردها، کسری بودجه ناشی از کاهش قیمت نفت‌خام در حدود ۹ درصد خواهد بود که در سه ماه آخر سال در منابع نفتی خود را نشان می‌دهد؛ اگرچه بعضی از گزارش‌ها و تحلیل‌ها نیز کسری بودجه را بیشتر از این رقم ارزیابی می‌کنند.

در این فضا، محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در تازه‌ترین موضع‌گیری خود درباره کاهش قیمت نفت، تاکید کرده است که اگر کاهش قیمت جهانی نفت ادامه یابد، باید متناسب با منابع، بودجه دولت تنظیم شود و در کنار آن، توازن منطقه‌ای مدنظر در برنامه ششم نیز رعایت شود.

در همین رابطه، محمد کردبچه، مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در گفت‌وگو با «افکارنیوز» درباره تاثیر کاهش قیمت نفت روی کسری بودجه دولت اظهار داشت: من به کسری بودجه به این شکل را آنچنان اعتقادی ندارم.

وی با بیان این‌که وقتی که قانون بودجه تصویب می‌شود، منابع و مصارف آن تراز است، تصریح کرد: در طول سال ممکن است بعضی از منابعی که در قانون بودجه پیش‌بینی شده، حاصل نشود؛ حالا این درآمدها می‌تواند مالیات باشد، یا نفت و یا سایر درآمدها.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور عنوان کرد: کمیته تخصیص اعتبار که متشکل از وزارت اقتصاد و معاونت برنامه‌ریزی هستند، هر سه ماه یک‌بار تشکیل می‌شود و روند وصولی‌ها را بررسی می‌کنند و اگر وصولی کاهش یافته باشد، روند تخصیص اعتبارات کاهش می‌یابد، بنابراین کسری بودجه ایجاد نمی‌شود.

کردبچه متذکر شد: به عبارتی، وقتی اعتبارات را همزمان با روند نزولی درآمدها تعدیل می‌کنید، چون تعدیل اتفاق می‌افتد، کسری بودجه ایجاد نمی‌شود.
وی افزود: کسری بودجه زمانی است که هزینه‌ها را انجام دهید و کسری بودجه را بخواهید از محل‌های دیگری تامین کنید.

مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: در حال حاضر قیمت نفت کاهش پیدا کرده است؛ این در حالی است که درآمد نفت ما در ۶ ماه اول نسبتا مناسب بود.
کردبچه با بیان این‌که حالا که قیمت نفت کاهش پیدا کرده، به طور قطع درآمدهای ما نیز کاهش می‌یابد، افزود: با این حساب، ناگزیر هستیم اعتبارات را تعدیل کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به کاهش قیمت نفت، آیا دولت به این سمت رفته است، عنوان کرد: بله، منتها بحث این است که پیش‌بینی بازار نفت خیلی سخت است.
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور متذکر شد: حتی متخصصان خیلی زبده در کشورهای دیگر هم بخواهند این کار را انجام دهند، خیلی اطمینان ندارند که چه اتفاقی می‌افتد.

کردبچه ادامه داد: به‌هرحال الان در دولت بررسی می‌کنند که با توجه به این روندهایی که وجود دارد، وضعیت هزینه‌ها و درآمدها در ۶ ماه دوم چگونه خواهد بود؛ اگرچه در ۶ ماه اول سال هم درآمدهای مالیاتی و هم درآمدهای نفتی از رشد خوبی برخوردار بود.

وی تصریح کرد: در تعدیل اعتبارات یک مشکلی که ما داریم، این است که در بخش اعتبارات هزینه‌ای و جاری بیش از ۸۰ درصد اعتبارات در چند بخش عمده همچون آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، یارانه‌ها و حقوق و دستمزد است که قابلیت تعدیل ندارند.
مشاور معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور افزود: با این اوصاف، اعتبارات هزینه‌ای جای زیادی برای تعدیل ندارد و حداکثر ۴، ۵ درصد خواهد بود.

کردبچه با بیان این‌که متاسفانه وقتی این اتفاقات می‌افتد، فشار روی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای می‌افتد، اظهار داشت: البته یک کار خوبی که در سال‌جاری صورت گرفت، این بود که طرح‌های عمرانی نیمه‌تمام ساماندهی شد و به ترتیب اولویت تخصیص اعتبار در نظر گرفته شد.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس، اگر قرار باشد تعدیل اعتبار هم اتفاق بیفتد، به نحوی انجام می‌شود که طرح‌هایی که امکان خاتمه یافتن در سال ۹۳ را دارند، کمترین لطمه را ببینند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن