دیدبان
سخنی با رییس جمهور؛

گل به خودی روحانی در ماجرای اسیدپاشی

گل به خودی روحانی در ماجرای اسیدپاشی

دیدبان: تقریبا سه هفته از موج اسید پاشی در ایران به خصوص در شهر اصفهان می گذرد و انواع شایعات اعم از ورود نیروهای خودسر مؤمن برای اجرای امر به معروف تا ورود داعش و تکفیری ها به داخل مرزهای ایران به گوش جهانیان رسید و صد البته اینکه رسانه‌های داخلی و حامی دولت و اصلاحات گوی سبقت را از رسانه‌ها معاند ربوده و حتی به انها خط رسانه‌ای میدادند که انشاالله در گزارش بعدی به صورت مبسوط به فضای رسانه‌ای ایجاد شده توسط پیاده نظام دشمن اشاره خواهد شد.

آنچه در این گزارش به دنبال آن هستیم، سخنی است با رییس جمهور جمهوری اسلامی ایران، رییس جمهوری که در مناظره‌های تلویزیونی خود را حقوقدان معرفی کرد ولی بعد از یکسال اعلام کرد من در امنیت ملی تخصص دارم!

قطعا رییس جمهور محترم بر اساس منابع اطلاعاتی و رسانه‌ای که در اختیار دارند، به موج رسانه‌ای که در سه هفته گذشته علیه طرح آمران به معروف و نهی از منکر به بهانه اسید پاشی در اصفهان به وجود امده است، واقف بوده و هستند تا جایی که دو روز پیش در جمع هیئت دولت درباره انگیزه این جنایت و همچنین عدم نسبت دادن این مسئله به گروه یا نهادی خاص گفتند: خواهش می‌کنم که گوش‌ها بدهکار سخنان و صداها و حرف‌های مشکوک، نادرست و آنهایی که اذهان عمومی را تشویش می‌کنند، بی‌جهت به فرد و یا گروهی هیچ نسبتی ندهیم واقعاً حادثه تا وقتی روشن نشده و تا زمانی که عامل و یا عاملین دستگیر نشدند به اینکه کسی در ذهنش یک چیزی بیاید و شبهه‌ای در ذهن داشت بیاید فردی، افرادی، گروهی یا گروه‌هایی را بخواهیم متهم کنیم شایسته نیست.

اتهام بی‌اساس و بدون ریشه‌یابی مسئله، خودش از گناهان بزرگ است ما باید بگذاریم و فضای امنی را در جامعه به وجود بیاوریم تا مسئولین مسئله را دنبال بکنند. منتها مطمئن باشند هر فردی بوده یا فرض بگیریم اگر دسته‌ای بودند و اگر جمعی بودند که آن کار را انجام دادند، سازمان‌یافته اگر بوده گذشت نخواهد شد.[1]

جناب آقای روحانی به درستی و به حق به این مسئله اشاره کردند که نباید بی جهت به فرد یا گروهی نسبتی بدهم و تا زمانی که عامل یا عوامل دستگیر نشده‌اند، نباید بر اساس شبهات ذهنی به افراد یا گروه‌ها اتهام بزنیم ... و در ادامه به این مسئله اشاره می‌کنند که اتهام بی اساس از گناهان بزرگ است.

قاعدتا این سیاست اعمالی و اعلامی از سوی دولت و رییس جمهور، انتظاری است که از رییس اجرایی کشور می‌رود و دیگر نهادهای امنیتی و قضایی نیز باید همینگونه و در کنار دولت، با تلاش خود اهداف این جنایت اجتماعی را مشخص کرده و نیت عامل یا عاملین را بدون هیچ بخششی به مردم معرفی کنند.

اما آنچه مایه تأسف است، شلختگی و بی انظباطی و دشمنی رسانه‌ای میان رسانه‌های داخلی در تبیین مسئله اسیدپاشی در کشور بود، شلختگی رسانه‌ای که سبب شد رسانه‌های بیگانه و ضد انقلاب همچون بی‌بی‌سی فارسی سوار بر این موج شوند و به راحتی به مردم و قشر شبه نخبه، هنری و عوام ایرانی بقبولانند مسئله اسید پاشی در اصفهان به دلیل پیگیری طرح آمران به معروف و ناهیان از منکر در مجلس است و این افراد به دلیل بدحجابی یا بی حجابی و بر اساس اعتقادات دینی به روی دختران و زنان ایرانی اسیدپاشی کرده‌اند.

این موج رسانه‌ای تا حدی افزایش پیدا کرد که با ورود عوامل بیگانه، در اعتراضات مردمی در اصفهان و اعتراضات دانشجویی در تهران، شعارهای خلاف هنجار و خلاف انقلاب و اسلام دیده می‌شد، شعارهایی که هیچ ربطی به مسئله اسیدپاشی و حمایت از زنان مجروح ایرانی نداشت.

اعتراضات شبه دانشجویی در دانشگاه علامه طباطبایی

اعتراضات شبه دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر

با توجه به تصاویر، نفوذ عوامل بیگانه و خط دهی فکری و تأثیر موج رسانه‌ای و تلقین توهمات در میان قشر دانشجو و نخبه به روشنی مشخص است و شاید اصل موضوع را بتوانیم در این شعار هنجارشکنانه پیدا کنیم که «جنایات اصفهان، نتیجه طرح حمایت از آمرین به معروف» است.

نمی دانیم دشمنان اسلام و انقلاب چه تصوری از حمایت از آمرین به معروف دارند ولی بر اساس شواهدی که وجود دارد تا به الان هیچ موردی از سوی آمرین به معروف در بهم زدن نظم اجتماعی و تهدید امنیت ملی توسط رسانه‌های داخلی و بیگانه در طول سی و چند سال انقلاب گزارش نشده است بلعکس همیشه اخبار مجروح شدن آمرین به معروف و یا خبر شهادت این عزیزان مخابره می‌شود که آخرین مورد آن، شهادت طلبه جوان علی خلیلی بود.

قاعدتا رییس جمهور بر اساس هوش و تجربه چندین ساله خود بواسطه حضور در شورای عالی امنیت ملی و بواسطه اظهار نظر خویش مبنی بر اینکه در امنیت ملی و موضعات امنیتی تخصص دارند، از ایجاد موج رسانه‌ای و سوارشدن ضدانقلاب روی این موج نیز اطلاع داشته و دارند.

حال نظر رییس جمهور را فقط به دو اظهار نظر از مقامات دولتی جلب می‌کنیم تا ایشان بدانند رسانه‌های بیگانه چگونه از اظهار نظر کوچکترین مقام دولتی، به اهداف خود می‌رسند.

واکنش نماینده دولت در مجلس به اسیدپاشی

 معاون تقنینی معاونت پارلمانی رییس‌جمهور در مورد حوادث اخیر در اصفهان و اسیدپاشی در این شهر واکنش نشان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدرضا خباز در جریان بررسی طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: اخیرا در یکی از شهرها اسیدپاشی روی خانم‌ها اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به یکی از مواد این طرح که در آن گفته شده امر به معروف و نهی از منکر دعوت و وا داشتن دیگران به معروف و نهی و بازداشتن از منکر است، گفت: ما بدحجابی را تایید نمی‌کنیم اما این طور رفتار بازدارنده هم باعث می‌شود که فرد از حیض انتفاع ساقط شود.[2].

واکنش وزارت کشور به اسیدپاشی

مرتضی میرباقری قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی درباره نامه وزیر کشور به منظور اعتراض به طرح آمران به معروف به رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در زمینه امر به معروف و نهی از منکر قوانین بالادستی وجود دارد و برای فعالیت در این زمینه به قانون جدیدی نیاز نداریم. اگر تشخیص دهیم که اتفاقاتی که در صحن مجلس در زمینه این طرح رخ می‌دهد نیازمند اصلاحاتی است، دولت وارد عمل می‌شود.

قائم مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی تصریح کرد:‌ در صورتی که این طرح بار مالی داشته باشد شورای نگهبان با آن مخالفت می‌کند در زمینه حقوقی نیز افرادی مانند معاون حقوقی رئیس جمهور، حضور دارند و مباحث لازم را مطرح می‌کنند. در کل در زمینه امر به معروف و نهی از منکر نیازی به چنین طرح‌هایی نیست.[3]

جناب آقای روحانی به این مسئله توجه کنند که این اظهارنظرها دقیقا در زمانی انجام می‌شود که رسانه‌های بیگانه هم‌نوا با رسانه‌های پیاده نظام داخلی روی موج اسید پاشی به دلیل حمایت از آمران به معروف در حال حرکت هستند و توانسته‌اند تا حدودی ذهنیت افکار عمومی را به این مسئله انحرافی سوق دهند که جنایتکاران اصفهان، به دنبال امر به معروف و نهی از منکر هستند.

البته جای بسی تأسف است که مقامات دولتی به جای حمایت از این طرح، اینگونه علیه آن اقدام به سیاه نمایی کردند و باعث شدند رسانه‌های بیگانه از ان سوء استفاده کرده و به نوعی در کشور فضای فتنه گون و غبارآلود علیه زنان و مردان مؤمن بوجود بیارورند.

حال نیم نگاهی به اظهارات آقای رییس جمهور در روز چهارشنبه و در جمع مردم زنجان می‌اندازیم، اظهاراتی که از بالاترین مقام اجرایی کشور و در بحبوحه و اوج بحران اسید پاشی در اصفهان از سوی ایشان ابراز شد.

رییس جمهور در جمع مردم زنجان درباره امر به معروف و نهی از منکر گفت: امر به معروف و نهی از منکر وظیفه همگانی است؛ یعنی ۷۷ میلیون آمر به معروف و ناهی از منکر خواهند بود و به یاد داشته باشیم عمل متقابل است، من شما را به خیر دعوت می‌کنم و شما بنده را به خیر و صلاح و شایستگی دعوت می‌کنید. مبادا یک روزی کلمه امر به معروف و نهی از منکر و وظیفه امر به معروف و نهی از منکر که باید وسیله ارتباط نزدیک‌تر جامعه به یکدیگر باشد و وسیله‌ای باشد برای اینکه همگان یکدیگر را به خیر و نیکی دعوت کنند، وسیله‌ای برای تفرقه و جدایی باشد.

من خیلی دوست دارم که پایان کار مجلس شورای اسلامی در مسأله امر به معروف و نهی از منکر انسجام بیشتر جامعه، وحدت بیشتر جامعه و هدایت کل جامعه به سمت نیکی باشد. از دیدگاه اسلام یک گروه آمر به معروف نیستند. همه مردم و همه مسلمانان وظیفه امر به معروف و نهی از منکر را بر دوش دارند، مباد فردا که نخواهد بود تحت لوای شعار زیبای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه ناامنی آغاز شود.

اساس معروف امنیت، برادری، کرامت انسانی و احترام به یکدیگر است و مباد که منکر را تنها به یک مسأله خلاصه کنیم. دروغ، تهمت، رشوه‌خواری، بورسیه‌های تقلبی را منکر نپنداریم. از صبح تا شب فقط یک مسأله و آن بدحجابی را به عنوان منکر مطلق تلقی کنیم.

زنان ایران، زنانی مسلمان، باعفت و همه آنها طرفدار حجاب هستند. چند نفر در این کشور خودشان را متولی اخلاق مپندارند. درس عاشورا برای ما آن است، همه باید دنبال امر به معروف و نهی از منکر باشیم که قیام امام حسین (ع) برای همین بود و بدانیم باید کاری کنیم. جوان‌های ما شغل داشته باشند. به اعتقاد من طلبه، در حدی که در آموزه‌های اسلام می‌فهمم منکری بالاتر از بیکاری و فقر نیست.[4]

رییس جمهور دقیقا به درستی و خوبی هدف از امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه توضیح داده‌اند و همگان را به توجه در تمام ابعاد منکر و معروف تشویق می کنند اما ایشان در زمانی که افکار عمومی بر اساس موج رسانه ای داخلی و ضد انقلاب و همچنین بعضی از مقامات دولتی تصور می کنند مسئله اسیدپاشی به دلیل بدحجابی و امر به معروف است، این سخنان را به زبان جاری می کند.

رییس جمهور در این سخنان از دو کلید واژه ناامنی و بدحجابی استفاده به صورت کاملا حرفه‌ای استفاده می کنند و به نظر می‌رسد افکار عمومی با توجه به فضای ایجاد شده در جامعه، تصوری که از این سخنان می‌کنند این است که علی‌الظاهر رییس جمهور بر اساس واکنش به ماجرای اسید پاشی و اطلاعات قبلی، از ایجاد ناامنی در کشور بواسطه امر به معروف نسبت بدحجابی صحبت‌ می کنند و این اظهارات از بالاترین شخص اجرایی کشور این ذهنیت را برای مردم نگران و از همه جا بی‌خبر، بوجود می‌آورد که بدون شک ماجرای اصفهان بواسطه مقابله با بدحجابی و در راستای امر به معروف بوده است.

متأسفانه باید به رییس جمهور عرض کنیم که شما بواسطه اظهارات به حق خود در جای نامناسب، در راستای پازل رسانه‌ای بیگانگان قدم برداشتید و در دقیقه نود گل پیروزی علیه ایران، به نظام اسلامی وارد کردید و اظهارات جنابعالی در روز یکشنبه اگرچه با سیاست‌های نظام منطبق بود و خیلی دیر بود.

 


[1] - http://www.president.ir/fa/82068

[2] - http://isfahan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=33493

[3] - http://isfahan.isna.ir/Default.aspx?NSID=5&SSLID=46&NID=33529

[4] -http://www.president.ir/fa/82047

 

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن