دیدبان

وزیر نفت سخن حداقل نظر مدیر خودش را بخواند

وزیر نفت سخن حداقل نظر مدیر خودش را بخواند

به گزارش دیدبان به نقل از رجا، این موضوع در حالی است که محسن قمصری، مدیر امور بین الملل وزارت نفت در گفت وگو با «تعادل»، در بیان چرائی این کاهش قیمت، موقعیت فعلی بازار را نه حاصل عوامل اقتصادی بلکه معلولی از عوامل «سیاسی و مدیریتی بازار» خواند. او از تغییر فرمول فروش نفت ایران در بازارها خبر داد و اظهار داشت که قیمت ها فعلا در «روندی نزولی به سر می برند.


 

در بخشی از این مصاحبه اختصاصی، قمصری گفته است: به طور کلی ما برای نوسانات قیمت نفت خام و تحلیل آن یک سری عوامل اقتصادی و سیاسی را همیشه مدنظر داریم. قیمت نفت به عنوان کالای استراتژیک و سیاسی اقتصادی هم از عوامل اقتصادی و هم از عوامل سیاسی نشأت می گیرد؛ وضعیت اقتصادی جهان، سطح تقاضا، وضعیت عرضه، ذخایر استراتژیک در سطح دنیا و ذخایر تجاری، سرمایه گذاری ها برای تداوم یا حفظ تولید. سرمایه گذاری روی مراکز مصرف و پالایشگاه ها؛ نوسانات پالایشگاه ها و عوامل دیگری که به عنوان عوامل اقتصادی شناخته می شوند همه در سطح قیمت تاثیر دارند. عمده ترین اینها سطح تقاضا و عرضه است که عمومی تر است. اگر وضعیت عرضه و تقاضا را در نظر بگیریم بازار با افزایش عرضه مواجه است. ولی به طور کلی از ابتدای امسال (سال میلادی) تا الان که ماه دهم هستیم مجموعه عوامل اقتصادی و تقابلات و اثرات شان در بازار و قیمت تغییر معناداری ندارد. اگر وضعیت عرضه زیاد بوده آن سوی سال هم به همین شکل بوده است. یعنی تغییر معناداری در عوامل تعیین کننده در بخش عوامل اقتصادی حاصل نشده است.


وی در پاسخ به سوال خبرنگار که می پرسد «یعنی می گویید که عوامل سیاسی تعیین کننده وضع فعلی هستند؟» پاسخ می دهد؛ همین را می گویم. به نوعی مسایل سیاسی و البته اگر نخواهیم از کلمه صرفا سیاسی استفاده کنیم بهتر است بگوییم که مسایل مدیریت بازار در وضع کنونی نقش تعیین می کند.

به گزارش رجانیوز اظهارت مدیر امور بین الملل وزارت نفت در حالیست که بیژن نامدار زنگنه 15 مهرماه در آخرین حضور خود در جمع خبرنگاران+ گفته بود: فعلا برنامه ای برای برگزاری نشست اضطراری در اوپک نداریم... به شرایط موجود که منجر به کاهش قیمت نفت شده، جنگ کاهش قیمت نفت نمی گویند بلکه یک مدل بازرگانی! نفت است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن