دیدبان

فلسفه ماه های حرام چیست؟

فلسفه ماه های حرام چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از شبستان ، حضرت آیت الله سید عبدالجواد علم الهدی، بنیانگذار و تولیت حوزه علمیه امام قائم (عج) در گفتگویی گفت: طبق آیه سی و ششم سوره توبه برخی از ماه ها حرام هستند.
وی ادامه داد: بعضی از ماه ها فضیلت و حرمت خاص به جهت اشتغال مسلمین به عبادات دارند لذا ایجاد و اشتغال به انجام جنگ و جهاد در این ماه ها حرام می باشد.
استاد سطوح عالی حوزه با بیان اینکه ماه های رجب، ذی القعده، ذی الحجه و محرم 4 ماه حرام هستند، خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید خود را به زحمت نیندازید و از 12 ماه این 4 ماه را آرام بگیرید در عین حال بدانید و آگاه باشید که جهان یعنی قتال با مشرکین در صورتی که آنان به شما حمله کنند، مجاز است.
وی ادامه داد: طبق نظر شارع چنانکه دشمن در این ماه ها حمله نموده و بخواهد به جان، مال، ناموس و دین تعدی کند باید به پا خواست و بر همگان دفاع لازم است.
حضرت آیت الله علم الهدی با اشاره به اینکه حاکم شرع به هیچ وجه اجازه حمله در این 4 ماه را نداده است، گفت: به همین دلیل امام خمینی (ره) در سال های دفاع مقدس امر می فرمودند که تنها از کشور دفاع کنید.
وی در پایان خاطرنشان کرد: آیه 36 سوره توبه در وجود اقدس حضرت محمد (ص) نازل شد به هنگامی که ایشان به اذن خداوند جهاد را شروع کرده بودند.

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟