دیدبان

کمترین درجه گمراهى‏ چیست؟

کمترین درجه گمراهى‏ چیست؟

به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، یا امیر المؤمنین، کمترین چیزى که شخص با آن مؤمن مى‏ شود، و کمترین چیزى که با آن کافر مى‏ شود، و کمترین چیزى که با آن گمراه مى‏ شود چیست؟
حضرت فرمود: سؤال کردى جواب را بشنو:
کمترین چیزى که شخص با آن مؤمن مى ‏شود آن است که خداوند خود را به او بشناساند، و او به پروردگارى و یگانگى خداوند اقرار نماید، و پیامبرش را به او بشناساند و او به نبوّت و ابلاغ (رسالت او) اقرار نماید، و حجّت خود در زمین و شاهد بر خلقش را به او بشناساند و او به اطاعتش اقرار کند .
عرض کرد: یا امیر المؤمنین، اگر چه نسبت به همه چیز- غیر آنچه توضیح دادى- جاهل باشد؟ فرمود: آرى، (فقط) هر گاه به او دستور داده شد اطاعت کند و هر گاه نهى شد بپذیرد.
کمترین چیزى که شخص با آن کافر مى‏ شود آن است که چیزى را بعنوان دین بپذیرد و گمان کند که خداوند او را به آن امر کرده- از چیزهایى که خداوند نهى کرده است- بعد آن را دین خود قرار دهد و بر اساس آن تبرّى و تولى داشته باشد و گمان کند خدایى را که به او امر کرده مى‏ پرستد.
کمترین چیزى که شخص با آن گمراه مى‏ شود آن است که حجّت خدا در زمین و شاهد او بر خلقش را که امر به اطاعت او نموده و ولایتش را واجب کرده نشناسد.
پی نوشت:أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم، ص61۲

مرتبط‌ها

آتش به اختیار با خشاب بصیرت انقلابی

خورشید‌ بی‌غروب امام خمینی(ره)

اختیارات پیامبر و امامان معصوم (ع)

عزاداری حسینی؛ امتداد سیاست خارجی جمهوری اسلامی

نهادینه‌سازی آموزه‌ مهدویت برای کودکان

رابطه سختی و آسانی در قرآن/ ما به چه کسانی بدهکاریم؟