دیدبان

پشت‌پرده‌های از قتل حبرنگار پرس‌تی‌وی در ترکیه

پشت‌پرده‌های از قتل حبرنگار پرس‌تی‌وی در ترکیه

به گزارش دیدبان به نقل از مشرق ، روز یک‌شنبه ۲۷ مهرماه، رسانه‌های ترکیه گزارش دادند که "سرنا شیم" خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی در یک سانحه رانندگی جان خود را از دست داده است. شبکه پرس‌تی‌وی با تائید این خبر نوشت حادثه‌ای که موجب فوت این خبرنگار شده است، "به نظر" یک سانحه رانندگی می‌آید. این در حالی است که تنها چند روز قبل از این حادثه، مأمورین امنیتی کشور ترکیه "شیم" را به جاسوسی متهم و حتی تهدید به مرگ هم کرده بودند.
مشرق در این خصوص با "حمیدرضا عمادی" مدیر اتاق خبر شبکه پرس‌تی‌وی مصاحبه‌ای کرده است. متن این گفتگو به شرح زیر است.

 


لطفاً درباره خبر کشته شدن "سرنا شیم" توضیح بدهید و بفرمایید وی در کجا و چه زمانی کشته شده است.
خبرنگار شبکه پرس‌تی‌وی "سرنا شیم" که تبعه کشور آمریکا بود، ظهر روز یک‌شنبه در حال انجام ماموریت در منطقه مرزی ترکیه و سوریه نزدیک شهر کوبانی کشته شده است. وی درحال رانندگی بوده که یک تریلی حمل سیمان به ماشین او برخورد می کند و متاسفانه "شیم" کشته می شود.
این حادثه دو روز بعد از این اتفاق می افتد که افرادی از مامورین امنیتی ترکیه به محل اقامت شیم می آیند و به مردم محل هشدار می دهند که هیچ گونه ارتباط و همکاری با این خانم نداشته باشند و هر وقت او را دیدند به مامورین امنیتی اطلاع بدهند. وقتی مردم دلیل این پیگیری مقامات امنیتی ترکیه را جویا می‌شوند، آنها در پاسخ می گویند که او برای ما یک جاسوس به حساب می آید.
علت اصلی مشکل سیستم امنیتی ترکیه با "سرنا شیم" انتقادات ایشان از رفتار دولت ترکیه در قبال مردم شمال این کشور بود و "شیم" ترکیه و عربستان را بارها متهم کرده بود که این دو کشور تروریست ها را از طریق ترکیه وارد سوریه و عراق میکنند. در موردی ایشان اعلام کرده بود که ماشین های "برنامه جهانی غذا"یسازمان ملل به جای اینکه حامل کمک های انسان دوستانه باشند، حامل تروریست ها بودند و ایشان این مساله را در گزارش پخش مستقیم خود در شبکه پرس‌تی‌وی اعلام کرد. وی همچنین در برنامه زنده اعلام کرده بود که مورد تهدید جانی توسط مامورین امنیتی ترکیه قرار گرفته است.
دو روز پس از اعلام این اخبار توسط "شیم" این حادثه ساختگی تصادف صورت میگیرد و ما اعتقاد داریم که دولت ترکیه مسئول این اتفاق است و باید به ما اعلام کند که چه چیزی باعث مرگ خبرنگار ما شده است.
آیا در خصوص اقدامات دولت آمریکا برای پیگیری کشته شدن تبعه خودش خبری دارید؟
آمریکا هیچ اقدامی در این خصوص نکرده است. دولت آمریکا باید به دولت ترکیه بابت کشته شدن تبعه خود فشار بیاورد. اگر تبعه آمریکا در هر نقطه دیگر جهان بود، آمریکا این ماجرا را در بوق و کرنا می کرد. ولی ظاهرا واشنگتن تصمیم گرفته است که در قبال این اتفاق سکوت کند.

سرنا شیم خبرنگار کشته شده پرس‌تی‌وی


آیا شبکه پرس‌تی‌وی قصد دارد این ماجرا را پیگیری قضایی کند؟
ما در حال حاضر در حال جمع آوری اطلاعات از پلیس ترکیه هستیم و نماینده ای را به ترکیه فرستاده ایم تا پیگیر این ماجرا باشد. پلیس ترکیه با ما همکاری نمی کند و موضوع با گذشت زمان پیچیده تر میشود. پلیس ترکیه حتی حاضر به افشای نام راننده ای که مرتکب قتل شده است هم نمی شود. حتی مشخص نمی کنند که راننده آیا دستگیر شده است یا خیر و در حال حاضر کجاست. تریلر هم بدون علایم شناسایی بوده است. شبکه پرس‌تی‌وی در حال تکمیل تحقیقات خود است و پس از تکمیل این تحقیقات و در صورت لزوم، اقدامات قضایی هم انجام خواهد شد.
در دنیا مرسوم است که وقتی خبرنگاری کشته می شود, رسانه ها و خبرنگاران سایر رسانه های جهان، خبر کشته شدن این خبرنگار را در رسانه های خود منتشر می کنند. آیا چنین اقدامی بعد از کشته شدن خبرنگار پرس‌تی‌وی هم اتفاق افتاده است؟
متاسفانه در مورد "سرنا شیم" و همچنین در مورد خبرنگار دیگر ما که دو سال پیش به ضرب گلوله تک تیراندازها کشته شد، رسانه های غربی سکوت کرده اند و سازمان های حقوق بشری مانند عفو بین الملل, دیدبان حقوق بشر و سازمان خبرنگاران بدون مرز نیز در قضیه "سرنا شیم" سکوت کردند که ما با این سازمان ها مکاتبه کردیم و از آنها خواسته ایم که عکس العمل نشان دهند، ولی تا این لحظه که چنین اتفاقی نیفتاده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن