دیدبان

فرد مؤمن با اطرافیانش چگونه رفتار می کند؟

فرد مؤمن با اطرافیانش چگونه رفتار می کند؟

به گزارش دیدبان به نقل از افکار ، مؤمن بر کسى که مورد بغض اوست ظلم نمى‏ کند ، و در آنچه دوست مى‏ دارد مرتکب گناه نمى‏ شود، و آنچه مال او نیست ادّعا نمى‏ کند، و حقّى که براى اوست انکار نمى‏ کند. قبل از آنکه بر علیه او درباره حقّى شهادت داده شود به آن اعتراف مى ‏کند.
آنچه را براى حفاظت به او سپرده ‏اند ضایع نمى ‏کند، و با القاب بد با دیگران مقابله نمى‏ کند، و به حق کسى تجاوز نمى ‏نماید، به حسد اقدام نمى‏ کند و به همسایه ضرر نمى‏ رساند و در مصائب شماتت نمى ‏کند.
امانتها را ادا مى‏ کند. به نمازها سرعت مى ‏ورزد. از اقدام به منکرات سستى مى‏ کند.
امر به معروف و نهى از منکر انجام مى‏ دهد. در کارها با جهل وارد نمى ‏شود، و بخاطر عجز از حق خارج نمى‏ شود.
اگر ساکت باشد، سکوت او را غمناک نمى‏ کند، و اگر سخن بگوید خطا نمى‏ گوید، و اگر بخندد صدایش را بلند نمى‏ کند. به آنچه برایش مقدّر شده قانع است. غیظ او را از خود بیخود نمى‏ کند و هواى نفس بر او غالب نمى‏ شود. بخل او را مقهور خود نمى‏ کند و در آنچه مال او نیست طمع نمى‏ کند.
با مردم رفت و آمد مى‏ کند تا بیاموزد، و سکوت اختیار مى‏ کند تا سالم بماند، و سؤال مى‏ کند تا بفهمد، و تجارت مى‏ کند تا غنیمت بدست آورد، و جستجو مى‏ کند تا علم پیدا کند.
در جاى خیر سکوت نمى‏ کند تا به آن افتخار کند، و نه براى این سخن مى‏ گوید که بر غیر خود تحمیل کند.
نفس او از دستش در سختى است و مردم از دست او در راحتى هستند. نفس خود را براى آخرتش به زحمت انداخته، و مردم را از خود راحت کرده است. اگر بر او ظلم شود صبر مى‏ کند تا خداوند برایش انتقام بگیرد.
دورى او از کسى که از او دورى مى‏ جوید بعنوان زهد و دور نگهداشتن خود از گناه است، و نزدیکى‏ اش به کسى که به او نزدیک مى‏ شود نرمى و رحمت است. دورى او بعنوان تکبّر و بزرگى فروختن نیست، و نزدیکى‏ اش بعنوان حیله و مکر نیست. او به کسانى از اهل خیر که قبل از او بوده‏ اند اقتدا مى‏ کند، و مورد اقتدا براى کسانى از اهل خیر است که بعد از او مى‏ آیند.
پی نوشت:أسرار آل محمد علیهم السلام / ترجمه کتاب سلیم، ص ۵۴۳
.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن