دیدبان

شرط و شروط برای رسیدن به توافق خوب!

شرط و شروط برای رسیدن به توافق خوب!

به گزارش دیدبان به نقل از فارس ، «آلبرت ولف» عضو موسسه روابط بین‌الملل دانشگاه عبری قدس اشغالی در یادداشتی در پایگاه خبری «هیل» تصریح کرده است که رسیدن به یک توافق هسته‌ای خوب و اجرای آن از سوی ایران نیازمند پیاده کردن سناریوی پلیس خوب و پلیس بد از سوی واشنگتن و تل‌آویو است.
ولف با بیان اینکه «ایران باید متقاعد شود» که عدم پایبندی به توافق هسته‌ای این کشور را به هزینه مواجه کرده و پایبندی به آن امتیازاتی را به همراه می‌آورد به دفاع از راهبرد پلیس خوب و بد پرداخته و نوشته است: «اثرگذارترین کسی که می‌تواند پلیس بد باشد، کسی است که به صورتی معتبر به استفاده از قوای نظامی متعهد باشد. همانطور که «لئون پانتا» (وزیر دفاع سابق آمریکا) هم در خاطراتش تصریح کرده، باراک اوباما با اعلام خط قرمز در مورد حملات شیمیایی در سوریه و سپس عدم پایبندی به آن، اعتبار ایالات متحده را خدشه‌دار کرد. اما بنیامین نتانیاهو با چنین مشکلی مواجه نیست. او زمانی که تهدید می‌کند، به آن پایبند است».
وی می‌افزاید: «اما در مقابل ایالات متحده با توجه به تجربیات ناگواری که از عراق و افغانستان دارد، همچنان نسبت به استفاده از قوای نظامی بی‌میل است... این اوباما را در موقعیتی بهتر قرار می‌دهد تا نقش پلیس خوب را ایفا کند. ایالات متحده می‌تواند کاهش تحریم‌ها و دسترسی به بازارهای جهانی را پیشنهاد دهد، اما اسرائیل توانایی این کار را ندارد. علاوه بر این، ایالات متحده می‌تواند به ایران در برابر روسیه یه «گزینه خروج» نشان دهد. در طول مذاکرات نوامبر ۲۰۱۳ در وین، یک مذاکره‌کننده ایرانی به صراحت گفت "ما نمی‌خواهیم برای تمام عمر (نیروگاه) بوشهر به روسیه وابسته باشیم"».
در پایان این یادداشت آمده است: «دلایل متعددی برای بدبین بودن به حصول توافق در ماه نوامبر بدبین بود. شاید این طنز تاریخ باشد که اوباما برای آنکه بخواهد یکی از مهمترین اهداف سیاست خارجی خود را با موفقیت پیش ببرد، باید به بنیامین نتانیاهو تکیه کند».
تازه‌ترین دور از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حالی هفته گذشته به پایان رسید که طرفین برای رسیدن به توافق نهایی تنها تا روز سوم آذر (۲۴ نوامبر) زمان دارند. پیش از این هم بسیاری از تحلیلگران اختلاف مواضع واشنگتن و تل‌آویو را نوعی بازی پلیس خوب و بد با هدف متقاعد کردن ایران به پذیرش امتیازات حداقلی ارزیابی کرده بودند.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن