دیدبان

سوالاتی در مورد انتقال آب سمیرم اصفهان به رفسنجان

سوالاتی در مورد انتقال آب سمیرم اصفهان به رفسنجان

به گزارش دیدبان به نقل از رویش، ابلاغیه مورخ 93/5/21 معاونت آبفای وزارت نیرو در مورد تخصیص 342/2 میلیون متر مکعب آب از منابع آب شهرستان سمیرم در استان اصفهان به استان های چهارمحال و بختیاری و کرمان که حدود 12 درصد آن شرب و مابقی نیز به عنوان مصارف کشاورزی و عنوان فریبکارانه تعادل بخشی بیان شده است سوالات جدی در ذهن کارشناسان و هر شنونده ای متبادر می کند که انتظار می رود مسئولان وزارت نیرو و همچنین مقامات اجرایی استان اصفهان بدان پاسخگو باشند.

سوال اول - با توجه به این که مطابق سیاست های وزارت نیرو، چنین مصوباتی، آن هم در شرایط حساس و خشکسالی کم سابقه ای که فلات مرکزی ایران با آن روبروست، می بایست به تصویب شورای عالی آب برسد، آیا مصوبه این شورا در مورد این طرح از این شورا اخذ شده است؟ در صورتی که جواب آقایان مسئول این است که این طرح مصوبه اش مربوط به سال ها قبل می باشد و نیاز به طرح در شورای عالی آب نداشته است، مگر طرح هایی مانند انتقال آب به فلات مرکزی (بهشت آباد) و طرح گلاب مربوط به سالهای قبل نبوده است که با آن ها برخورد های متفاوت انجام شده است. و در صورتی هم که مصوبه شورای عالی آب وجود دارد (که ندارد) وظیفه نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی است که از رییس محترم جمهور به عنوان رییس شورای عالی آب سوال نمایند این حاتم بخشی از استان اصفهان چه توجیهی دارد؟

سوال دوم - از چندین سال قبل انتقال آب بین حوزه ای با هدف غیر از آب شرب ممنوع بوده و مغایر با سیاست ها و قوانین صریح وزارت نیرو می باشد. سوال اساسی اینجاست که علیرغم این مصوبه صریح به چه مجوزی اجازه انتقال آب از حوضه کارون به استان کرمان و با هدف کشاورزی و باغداری صادر گردیده است؟

سوال سوم - با توجه به مصوبه 9 ماده ای صیانت از حوضه زاینده رود از آن جا که استاندار محترم اصفهان همواره خواستار پیگیری اجرای بندهای این مصوبه بوده اند و هرگونه مطالبه ای غیر از این بندهای 9 گانه را در زمینه آب ناصواب خوانده اند، آیا می شود بیان فرمایند این ابلاغیه معاونت محترم وزارت نیرو در راستای کدام بند از بندهای 9 گانه می باشد؟ حتما آقای استاندار اصفهان مستحضرند که نمی توان به ساماندهی حوضه زاینده رود اندیشید و از منابع آب موجود در سمیرم چشم پوشی کرد. ایشان حتما در جریان خشکسالی و کمبود منابع آب در شهرستان های سمیرم و شهرضا و .... و خسارات وارده به کشاورزی و باغداری استان در آن مناطق در طی سالهای اخیر می باشد.

سوال چهارم - در مورد عنوان تعادل بخشی دشت رفسنجان که سالانه 175 میلیون متر مکعب آب به آن تخصیص داده شده است نیز آیا امکان دارد وزارت نیرو به صورت شفاف بیان نماید تفاوت اصطلاح " تعادل بخشی " با انتقال آب برای کشاورزی و باغداری به صورت ماهوی چیست؟! و آیا صرفا برای دور زدن قانون منع انتقال آب به کار رفته است؟

سوال پنجم- حال که چندسالی است حقابه داران شرق اصفهان علیرغم حق قانونی خود به واسطه سوء مدیریت ها و برداشت های بی رویه غیر قانونی و یا بر اساس مجوزهای غیر اصولی صادر شده در سالهای اخیر در استان چهارمحال و بختیاری از حقوق اساسی خود محروم مانده اند آیا امکان انتقال این آب که در محدوده استان اصفهان وجود دارد و با طرح هایی بسیار ارزان تر و ساده تر امکان انتقال به حوضه زاینده رود را دارد، وجود ندارد.

سوال ششم- اگر امکان وابستگی های سیاسی را نادیده بگیریم، با توجه به لزوم سرمایه گذاری های کلان موسسه عمران رفسنجان، جهت اجرای این طرح عظیم شامل چند ده کیلومتر تونل، پمپاژ آب، اجرای خطوط انتقال، پرداخت هزینه معادل آب شرب، هزینه استهلاک اراضی و ...، آیا امکان آن وجود دارد جهت تنویر افکار عمومی، گزارشی در مورد نحوه و میزان سرمایه گذاری آن موسسه در این طرح بیان گردد تا خدای ناکرده تصور نشود به برکت حضور معاونت محترم اول رییس جمهور با لابی ها و فشارهایی همچون آن چه در مورد صدور مجوز تخصیص آب اتفاق افتاد قرار است تسهیلاتی از منابع دیگر در اختیار موسسه مذکور جهت اجرای طرح قرار گیرد.

در پایان، از آنجا که پاسخ سوالات فوق برای آگاهان در حیطه منابع آب کاملا واضح و روشن است و غیر قانونی بودن اجرای این طرح واضح می باشد از مسئولان استان خصوصاً استاندار محترم اصفهان درخواست می گردد اکنون که سکان اداره امور استان به دست فردی آشنا با مباحث منابع آب سپرده شده است، با پیگیری های خود مانع اجرای چنین تصمیماتی غیر کارشناسی گردند.

مرتبط‌ها

حضور 3 میلیون افغان در ایران

همسر دلخواه خود را دانلود کنید

دوئل مرگبار دو اراذل محله فلاح برای قدرت نمایی

تصاویر/ شاسی‌ بلند جدید آمریکایی

تصاویر/کاپیتان پرسپولیس باید اخراج می شد

آغاز برخورد با بدپوششی و کشف حجاب در تهران