دیدبان
روزنامه روسی نیزواویسیمایا خبر داد:

واشنگتن؛ به‌دنبال انقلاب‌رنگی در قرقیزستان

واشنگتن؛ به‌دنبال انقلاب‌رنگی در قرقیزستان

به گزارش دیدبان به نقل از فارس، روزنامه «نیزواویسیمایا گازیه تا» چاپ مسکو امروز، چهارشنبه خبر داد که «دانیل روزین بلوم» معاون مشاور وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی به قرقیزستان سفر کرده است. بر اساس اطلاعات سفارت آمریکا در بیشکک، وی در طول سفر ۴ روزه خود به قرقیزستان، علاوه بر دیدار و گفت‌وگو با مقامات بلندپایه در بیشکک، از شهرهای «اوش» و «جلال آباد» در جنوب کشور هم دیدن کرده و با نمایندگان اقشار مختلف جامعه مدنی این جمهوری ملاقات خواهد نمود.
کارشناسان معتقدند که هدف از سفر این مقام بلندپایه وزارت خارجه آمریکا به قرقیزستان، بررسی مسائل مربوط به عضویت این جمهوری در اتحادیه گمرکی (روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان) و همچنین یافتن شکل جدید همکاری با قرقیزستان است که تصمیم گرفته بخشی از اتحاد اقتصادی اورآسیا به رهبری روسیه شود که اصلا به نفع آمریکا نیست.
وزارت خارجه آمریکا بعد از تعطیلی پایگاه نظامی «ماناس» موظف شده تا روابط جدیدی با قرقیزستان از سر بگیرد. آمریکایی‌ها بسیار باعجله ماناس را ترک کرده و حتی پیش از موعد تعیین شده از آنجا خارج شدند و حتی بخشی از تجهیزات نظامی خود را برای گارد ملی قرقیزستان باقی گذاشتند. مقامات بیشکک انتظار داشتند که اموال نامنقول پایگاه به ارزش حدود ۳۰ میلیون دلار را نیز بدست آوردند، ولی به خواسته خود نرسیدند.
«استانیسلاو پریتچین» رئیس مرکز تحقیقات آسیای مرکزی و قفقاز موسسه شرق شناسی آکادمی علوم روسیه می‌گوید: «مقامات بیشکک به خوبی درک می‌کنند که آمریکا به خاطر تعطیلی ماناس بسیار دلخور است و بعد از این مسئله یک وقفه پرمعنا در روابط بین دو کشور بوجود آمده است. در چنین شرایطی نزدیک شدن قرقیزستان به اتحاد گمرکی یک حرکت بزرگ بشمار می‌رود. این مسئله هم بعید نیست که این جمهوری به عضویت اتحاد اقتصادی اورآسیایی درآید. پارلمان قرقیزستان از هم اکنون در حال تصویب اسناد است که راه را برای این منظور هموار خواهد نمود».
البته در قرقیرستان همه از پیوستن این جمهوری به اتحاد روسیه، بلاروس، قزاقستان و ارمنستان حمایت نمی‌کنند. سازمان‌های غیردولتی و مخالفان که از هر موقعیتی برای مطرح کردن خود استفاده می‌کنند، عواقب منفی این همگرایی اقتصادی را مورد تاکید قرار می‌دهند.
به عقیده پریتچین، غرب نیز در این بین تلاش می‌کند تا از این اختلاف نظر موجود در جامعه قرقیزستان به نفع خود استفاده کند. این کارشناس می گوید: «واشنگتن مایل است تا وضعیت کنونی قرقیزستان تا جای ممکن حفظ شود و در تلاش است تا مواضع خود در این جمهوری را بازگرداند. به احتمال زیاد یکی از مهمترین اهداف سفر دانیل روزین بلوم به بیشکک هم همین باشد».
وزارت امور خارجه آمریکا هم بطور رسمی هدف از این سفر را یافتن راهی برای ادامه همکاری‌ها بین ایالات متحده و جمهوری قرقیزستان در راستای منافع هر دو ملت اعلام کرده است.
در این بین اوضاع در قرقیزستان چندان مطلوب نیست. مردم این جمهوری آنقدر نگران همگرایی اقتصادی نیستند که نگران نزدیک شدن فصل زمستان هستند. دولت ازهم اکنون هشدار داده که کشور با کمبود انرژی مواجه بوده و زمستان سردی در پیش خواهد بود. مقصر در این بحران انرژی، هم کم آبی تابستان و هم ازبکستان است که ارسال گاز به این جمهوری را متوقف کرد و بخش جنوبی قرقیزستان بدون گاز ماند.
البته این کارشناس بعید می‌داند که واشنگتن مقامات بیشکک را در مقابل این انتخاب بدون جایگزین قرار دهد. به گفته وی احتمالا واشنگتن بیشکک را در انتخاب دو گزینه آزاد خواغهند گذاشت یا از پیوستن به اتحاد گمرکی صرف نظر کنند، یا با «بهار قرقیزستان» (انقلاب مردمی) روبرو خواهند شد. اگر در این جمهوری انقلاب تازه‌ای رخ دهد، احتمالا پاییز سال آینده و همزمان با انتخابات پارلمانی خواهد بود.
پریتچین معتقد است: «مسلما آمریکا تلاش‌هایی خواهد نمود تا قرقیزستان را از پیوستن به اتحاد گمرکی برحذر دارد. این اصلا به نفع آنها نیست که اتحاد اورآسیایی به سرکردگی روسیه در حوزه نفوذ جمهوری‌های شوروی سابق بیش از این گسترش پیدا کند. ولی مقامات واشنگتن بعید است در این خصوص فشار مستقیمی بر رهبران قرقیزستان وارد کنند».

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن