دیدبان
نماینده پارلمان اروپا:

ایران و اروپا، انگیزه بالایی برای روابط پایدار دارند

 ایران و اروپا، انگیزه بالایی برای روابط پایدار دارند

به گزارش دیدبان به نقل از تسنیم ، این روزها، ماشین گفتگوها با فرمول دیپلماسی در مسیر توافق جامع حرکت می‌کند تا هم نگرانی تماشاگران بین المللی تمام شود و هم موانع تحریمی از سر راه اقتصاد ایران، برداشته شود.

برای بررسی آخرین روند گفتگوهای هسته ای و تحلیل تعاملات اقتصادی بین ایران و قاره سبز از خانم «اِوا کیلی» (Eva Kaili) نماینده یونان در پارلمان اروپا دعوت کردیم تا به سوالات تسنیم پاسخ دهد. در ادامه، می توانید جواب های عضو کمیسیون صنعت، تحقیقات و انرژی پارلمان اروپا را دنبال کنید.

روابط میان ایران و اروپا را در زمان رئیس جمهور روحانی چگونه می بینید؟

تاکید بر توسعه روابط بین اتحادیه اروپا و ایران در دوره ی روحانی بسیار مهم است. افزایش سرعت تغییر روابط استراتژیک باعث شده است که هر دو طرف با توسعه و تعمیق برنامه، روابط خود  برای امتیاز گرفتن از ملاحظات یکپارچه ی برنامه هسته ای ایران و چگونگی پیشروی خود در آینده تجدیدنظر کنند. اتحادیه اروپا و ایران می توانند از حداکثر پتانسیل خود در تمام حوزه های اقتصادی، فرهنگی و امور سیاسی استفاده کنند.

نظر شما در مورد مذاکرات نهایی بین ایران و 3 + 3 و اثرات اقتصادی آن چیست؟

مهمترین تاثیر مذاکرات بین ایران و گروه 3+3 پویایی ایجاد شده است. بسیاری از چیزها در مدت زمان کوتاهی پیش رفته است. این نشان میدهد که هر دو طرف دارای انگیزه ی طولانی مدت و پایداری برای بهبود روابط خود در تمام جنبه ها  بوده اند. گروه 3+3 تنها مجموعه ای از مذاکرات نیست. بلکه گامی اولیه برای نهادینه سازی روابط با تهران است. ما نیازمند تمرکز بر عناصر برنامه ی تعیین شده و همچنین محافظت از مذاکرات در برابر تندرو هایی هستیم که مخالف هر گونه بهبود روابط بین دو طرف هستند.

نظر شما در مورد عملکرد اقتصادی اتحادیه اروپا در سال 2014 چیست؟

اقتصاد اتحادیه اروپا، بعد از سال ها رکود و آشفتگی مالی، با معکوس کردن رکود اقتصادی تولید ناخالص ملی و اعمال مجموعه جدیدی از مقررات برای عملکرد بهینه ی نهادهای مالی اتحادیه اروپا، نهایتا به سطح قابل قبولی از ثبات اقتصادی رسیده است. برای تبدیل این ثبات شکننده به رشد اقتصادی پایدار هنوز کارهای زیادی باید انجام شود. 2014 سالی است که به طور کامل بر این هدف سیاسی-اقتصادی متمرکز شده است و پیش بینی نتایج برآورد شده ی این سیاست همانطور که به وسیله ی نهادهای سیاسی اتحادیه اروپا در بروکسل، فرانکفورت و لوگزامبورگ و همچنین شاخص های بازار نشان داده شده است، خوش‌بینانه است.

اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران بازار خوبی برای شرکت های اروپایی است؟

توافق موقت بین ایران و 1+5 در سال 2013 بنیاد و اساس بهبود روابط اقتصادی پایدار بین ایران و اروپا در دراز مدت است. اتحادیه اروپا دارای انگیزه ای قوی برای تعهد به چارچوب توافق شده است تا زمانی که ایران نیز به سهم خود از تعهدات عمل کند. به همین دلیل روش توافق تدریجی است و یکباره و فوری نیست. مردم اتحادیه اروپا و ایران از توافق دو طرف سود زیادی میبرند و فضای زیادی برای توسعه قابل توجه برنامه های ما در سال آینده وجود دارد.

آینده صادرات انرژی (نفت و گاز ) از ایران به اروپا را چگونه می‌بینید؟

ایران یک شریک بزرگ انرژی برای اتحادیه‌ی اروپاست. این کشور در هفتمین جایگاه مخازن نفت خام رتبه بندی شده است و به تدریج در آینده نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

پیش بینی شما در مورد روابط اقتصادی ایران و اروپا در آینده؟

ایران و اتحادیه ی اروپا دارای سابقه ای طولانی در معاملات اقتصادی و پیشینه ای قوی در تجارت و امور مالی هستند. طیف وسیعی از محصولات، سالانه از مرزهای ما عبور میکنند که شامل محصولات انرژی، ماشین آلات، وسایل نقلیه، مواد شیمیایی و کالاهای تولید شده هستند. در حال حاضر اقتصادهای ما متقابلا به هم وابسته هستند و چشم اندازها حتی بسیار امیدوارکننده تر هستند. دولت روحانی گام های بزرگی را برداشته است، و اتحادیه اروپا فورا و به بهترین شکل به آنها پاسخ داده است. من اعتقاد دارم که هر دو طرف در بهبود روابط خود صادق هستند و این صداقت ضامنی آهنین برای وابستگی متقابل بیشتر، وسیع تر و عمیق تر در سال های آینده است.

مرتبط‌ها

بیشترین سقوط ارزش سهام وال استریت در یک روز

دولت آمریکا به کشتن شهروندان ایرانی افتخار می‌کند

مقابله با کرونا از منظر حکمرانی (1)

آمریکا برای آزادی مزدور اسرائیلی، دست به تهدید و ارعاب زد

افشای نام‌های جدید از شاهزادگان بازداشت‌شده

استیصال رسانه‌ای ائتلاف در یمن